Čínský krok Tesly: Zdraží tam auta a postaví továrnu
Společnost Tesla zvýšila ceny svých Modelů X a S na čínském trhu zhruba o 20 procent. Stal se tak z automobilového sektoru prvním, kdo na největším automobilovém trhu světa reagoval na narůstající obchodní napětí mezi USA a Čínou. Vedle toho se Tesla chystá k dalšímu zásadnímu kroku: postavit v Číně továrnu s kapacitou 500.000 vozů za rok. S vládou v Šanghaji už podepsala dohodu o záměru. Snaha uniknout dopadům amerických cel se investorům zřejmě líbí. Akcie Tesla v předburzovní fázi rostly naposledy o zhruba 2 %.
Spojené státy začaly 6. července uplatňovat clo ve výši 25 procent na dovoz čínského zboží v hodnotě 34 miliard dolarů ročně a Čína okamžitě reagovala protiopatřením ve stejném rozsahu. Její 25procentní clo platní kromě jiného i na produkci automobilového průmyslu.
Ceny Tesla zvýšila o víkendu. Na svých webových stránkách uvedla, že základní verze elektrického sedanu Model S nyní stojí kolem 849.900 jüanů (2,8 milionu Kč), zatímco v květnu přišla na 710.579 jüanů. Cena SUV Model X stoupla ze 775.579 na 927.200 jüanů. Vozy jsou tak zhruba o 70 procent dražší než ve Spojených státech.
Pro společnost, která "utrácí jak divá" a snaží se dostat do ziskovosti, je Čína stěžejním trhem. Tržby v této zemi se loni podílely na celkových příjmech asi 17 procenty. V květnu automobilka snížila cenu Modelu X až o 14.000 dolarů poté, co Peking oznámil, že pro většinu vozidel sníží od 1. července dovozní cla na 15 procent z 25 procent. Nejnovější odvetné tarify však znamenají, že dovozci budou muset zaplatit celkově 40procentní clo ze všech automobilů vyráběných v USA, které v Číně prodávají.
Zvýšení cen by mohly oznámit i další automobilky, společnost BMW nedávno konstatovala, že není s to nová cla plně vstřebat, zatímco Daimler sdělil, že "usiluje o udržení konkurenční pozice" na čínském trhu. Obě firmy tam dovážejí vozy ze závodů v USA. Americký Ford oznámil, že prozatím ceny dovážených automobilů zvyšovat nebude, napsala agentura Reuters.
Tesla mezitím boduje i na dalším poli, totiž v plánu vyrábět elektrická auta přímo v Číně. Mít vlastní produkci v zemi se firma snaží déle než rok, a nyní slaví další úspěchy. Vláda v Šanghaji oznámila, že s Teslou podepsala memorandum o porozumění, které se týká plánované továrny s kapacitou 500.000 elektrických vozů ročně.
Pro Teslu, která má jedinou továrnu v Kalifornii, to je zatím největší krok za hranicemi Spojených států. Továrna v Číně by jí mohla pomoci snížit náklady na přepravu aut k zákazníkům. Také obstarávání některých komponent by díky produkci v Číně mohlo být hospodárnější.
Mimo domovinu Tesla nemíří sama. Zahraniční expanzi plánuje i výrobce motocyklů Harley Davidson, který se rozhodl přesunout výrobu motorek určených pro Evropu mimo USA. Prezident Trump, který chce podpořit výrobu v USA, poté Harleyi pohrozil, že na něj uvalí daně jako "nikdy předtím".
Výkonnost akcií společnosti Tesla za posledních 7 let:
Zdroje: ČTK, BBG, Patria.cz
Patria.cz je investiční portál společnosti Patria Finance a.s. s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Poslední zprávy z rubriky Akcie ve světě:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz