Jaké spory v roce 2017 nejčastěji řešili klienti pojišťoven s pojišťovnami?
V roce 2017 klienti pojišťoven nejvíce řešili zamítnutí či krácení pojistného plnění u pojištění vozidel. V pořadí následovalo úrazové pojištění a dále pojištění majetku. Přibližně polovina všech případů, kdy pojištění občané nebyli spokojeni s jednáním pojišťovny, se týkala zamítnutí nároku na pojistné plnění, druhá polovina pak krácení pojistného plnění. U pojištění vozidel se nejčastěji spor mezi klientem a pojišťovnou vedl kvůli nesouhlasu ohledně totální škody. Data vyplývají z databáze společnosti Vaše nároky.cz.
Poměr mezi zamítnutým pojistným plnění a kráceným pojistným plněním byl nepatrný. 52 % poškozených řešilo problém se zamítnutým pojistným plněním. Ve 48 % se jednalo o krácení pojistného plnění, kdy pojišťovna uznala jen část nároku na výplatu pojistného.
U pojištění vozidel klienti mnohem častěji řešili problém s výplatou z povinného ručení než z havarijního pojištění. „V rámci krácení či zamítnutí pojistného plnění jsou tak paradoxně nejvíce postihováni řidiči, kteří nehodu nezpůsobili,“ komentuje situaci právník Petr Novák ze společnosti Vaše nároky.cz, který mnoho klientů ve sporech s pojišťovnami zastupuje.
Totální škoda
Nejvíce řidičů, přesněji 22 % ze všech, kteří řešili krácení či zamítnutí plnění u pojištění vozidel, bylo nespokojeno s krácením pojistného plnění při totální škodě. U totální škody se jedná o případy, kdy pojišťovna při likvidaci pojistné události usoudí, že škoda na vozidle je natolik závažná, že by ji již nebylo hospodárné opravovat, a následně uhradí v penězích cenu, jakou podle jejího uvážení mělo vozidlo v době před vznikem škodné události. „V takovém případě je možné buď rozporovat cenu, kterou vozidlo mělo v době škodné události nebo požadovat uvedení vozidla do původního stavu, resp. náhradu nákladů, které poškozený vynaložil na uvedení do původního stavu. Nový občanský zákoník upřednostňuje uvedení do původního stavu před náhradou škody v penězích, ke které má dojít buď na žádost poškozeného, nebo není-li uvedení do původního stavu dobře možné. Pojišťovny však často těmto požadavkům nevyhoví a musí rozhodnout soud, který posuzuje každý případ individuálně,“ vysvětluje právník Novák.
Poškozené přední sklo
Dalších 17 % poškozených z případů dopravních nehod se na právníka obrátilo z důvodu neplnění pojišťovny při poškození čelního skla cizím předmětem, nejčastěji odskočeným kamínkem od jiného vozidla. „V těchto případech je největší problém v prokázání, že předmět, který poškodil čelní sklo, skutečně odletěl od vozidla škůdce. Bohužel jako důkaz většinou nepostačuje ani prohlášení řidiče vozidla, od kterého předmět odletěl, ani spolujezdce a jediným spolehlivým důkazem bývá kamerový záznam,“ objasňuje advokát.
Nabourání stojícího auta na parkovišti
V 10 % případů pak pojišťovna odmítla plnit, když bylo vozidlo nabouráno při stání na parkovišti. „Nejčastějším problémem za těchto okolností bývá, že škůdce je neznámý, a tedy není po kom škodu vymáhat. Pokud tedy škůdce od nehody ujede a nepodaří se jej vypátrat, musí si poškozený škodu uhradit sám. Případně pokud má poškozený sjednané havarijní pojištění, může škodu uplatnit touto cestou,“ radí právník.
OSTATNÍ POJIŠTĚNÍ
Z celkového počtu řešených případů, kdy docházelo ve sporu mezi klientem a pojišťovnou, tedy i včetně pojištění vozidel, se 39 % týkalo úrazového pojištění. Poškození zde často řešili úraz v práci, odškodnění za pád a zranění při sportu. „U úrazového pojištění jsme se v roce 2017 také často setkávali s argumentací pojišťovny, že nebyla neplněna definice úrazu či úrazového děje, proto byla výplata plnění zamítnuta. Často se však jednalo o výmluvu pojišťovny, kterou vyvrátily lékařské zprávy či znalecký posudek,“ říká právník.
Pojištění majetku
8 % klientů z celkové počtu řešilo nevyplacené nebo krácené plnění při pojištění majetku. Jednalo se zejména o pojištění nemovitosti a pojištění domácnosti. Nejčastěji se přitom řešily živelné pohromy a vytopení bytu. Objevilo se i několik případů, kdy došlo k zamítnutí plnění po vykradení bytu či sklepní koje.
Pojištění odpovědnosti a cestovní pojištění
Společnost Vaše nároky.cz
pomáhá občanům získat finanční odškodnění, na které mají nárok v případě, že se stali obětí nepoctivého a nekalého jednání obchodníků, institucí či státu. Služby společnosti jsou nastaveny pro oboustrannou spokojenost tak, že za ně klient neplatí žádné poplatky a jedinou odměnou pro společnost je provize ze získané částky do maximální výše 25 % pouze v případě vyhraného sporu. Se společností Vaše nároky.cz tedy klient nic neriskuje, nic neztratí a může jen získat. Portfolio oblastí odškodnění, které společnost za klienty řeší, je opravdu široké, od kompenzace za zpožděný let, přes nevyplacenou mzdu, krácení pojistného plnění či reklamaci dovolené, až po náhradu škody za pochybení lékaře.
Více informací na:www.vasenaroky.cz
Poslední zprávy z rubriky Pojištění:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Výpočet čisté mzdy v roce 2021 i v předchozích letech, změny v roce 2021
- Kalkulačka DPH - výpočet DPH pro rok 2019 i pro roky 1993-2018
- Jaký je dnes mezinárodní den?
- Nezaměstnanost v ČR, vývoj, rok 2020, Míra nezaměstnanosti v %
- Příspěvek na bydlení v roce 2021 - Kalkulačka
- Čísla účtů pro placení daní v roce 2020
- Daň z nemovitosti - daň z nemovitých věcí v roce 2020
- Kalkulačka přídavků na děti pro rok 2020 - Máte po zvýšení životního minima nárok na přídavky na děti? Kolik dostanete?
- Minimální mzda v roce 2021, 2020 i v minulosti, vliv na zaručenou mzdu
- Předčíslí bankovních účtů finančních úřadů pro placení daní v roce 2020
- Odstupné pro rok 2020 - online kalkulačka. Na jaké odstupné máte nárok?
- XRP (Ripple) - aktuální a historické ceny kryptoměny XRP (Ripple) , graf vývoje ceny kryptoměny XRP (Ripple) - 1 rok - měna USD
Prezentace
14.11.2024 Dosáhne Bitcoin 100 000 USD do konce roku?
13.11.2024 Jaké je hlavní využití ekonomického kalendáře?
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Okénko finanční rady
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Jak reagovat na konec smlouvy s dodavatelem? Pozor na vyšší ceny
Aleš Rothbarth, Skupina Klik.cz
Flotilové pojištění ušetří firemní finance i starosti, které se týkají služebních i soukromých cest
Marek Pokorný, Portu
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Iva Grácová, Bezvafinance
Jak se připravit na nečekané výdaje: Tipy na vytvoření a správu nouzového fondu
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Energie dál zlevňovat nebudou, vyplatí se fixovat aktuální ceny?
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna