Čína sníží cla na dovoz aut. Na první pohled vstřícný krok, ale ..
Na první pohled jde o vstřícný krok vůči USA a dalším zemím se silným autoprůmyslem, které si dlouhodobě stěžují, že čínská cla jsou příliš vysoká. Firmy (včetně Škodovky) tato cla doposud obcházely tím, že auta kompletovaly v Číně v povinné spolupráci s místními partnery (tento požadavek Čína taky začíná oslabovat). Wikipedie nabízí hezký graf (viz vpravo nahoře), který ukazuje, jak se Čína (v grafu první barva shora) v posledních letech ve výrobě aut prodrala na celosvětově první místo. I ohlášená nová úroveň cel 15 % je ale podle některých prvních komentářů poměrně hodně vysoká (např. USA má u většiny typů aut clo prozatím 2,5 %) a zřejmě nehrozí, že by zahraniční firmy své společné podniky v Číně rychle rušily a prováděly „reshoring“ (opak offshoringu), tedy návrat výroby zpět do mateřské země z hostitelské země, v níž se vyplácelo vyrábět s ohledem na nižší náklady nebo právě vysoká dovozní cla.
Tím, že Čína zároveň ohlásila i určité snížení dovozních cel na automobilové díly, ovšem dala najevo, že svého nynějšího statusu obří automontovny se zatím zbavovat nehodlá.
Čínské ministerstvo financí včera oznámilo, že dovozní cla na auta budou od 1. července snížena z dosavadních 25 % na 15 %.
Michal Skořepa, Jan Žemlička
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz