Do střední Evropy přišlo v loňském roce 82 nových značek, z toho nejvíce do Česka
Rozdělení značek dle segmentů
Obecně nejsou žádné významné rozdíly mezi jednotlivými středoevropskými zeměmi v podílu jednotlivých segmentů.
Nejvíce expandují obchody s módou, které jsou již tradičním tahounem mezi všemi segmenty. V roce 2017 se v průměru podílely na 46 % všech nově příchozích do zemí střední Evropy. V Česku a Rusku dosahovaly až 55 %, největší podíl z monitorovaných zemí, v Polsku rovných 50 %. Mezi ty nejzajímavější patřily Palmers (Praha, Budapešť), Karl Lagerfeld (Praha), Superdry (Slovensko), L.K.Bennett (Rusko) či vstup české Alpine Pro do Polska. Z hlediska cílení zákazníka co se módy týče, převládaly značky zaměřené na masový trh s 58 %, druhou příčku obsadily značky prémiové tvořící 39 %.
Středoevropský region je magnetem také pro luxusní značky, a to ve všech segmentech. Z valné většiny míří do Prahy, kam v posledních dvou letech přišly Celine, Tory Burch, Patek Philippe, Rolls-Royce a Breiling. Všechny otevřely v pražské ulici Pařížská. Ta se dlouhodobě profiluje jako přední lokalita luxusu. Potvrzuje to i Louis Vuitton, který již třikrát rozšířil své prostory na této prestižní adrese. Rusko, díky své silné kupní síle ruské elity, zaznamenalo v posledních dvou letech příchod pěti nových luxusních značek, stejně jako Praha. Do Maďarska přišla ve stejném období značka Rolex.
Největší skok v podílu zastoupení všech segmentů zaznamenala gastronomie, tzv. F&B (Food & Beverage). Meziročně narostla v regionu střední Evropy o 71 %. V roce 2016 přišlo 7 nových značek, v roce 2017 12. Nejvíce růst pocítilo Česko, Polsko a Slovensko, kde otevřela známá jména jako Vapiano (Praha), Pizza Hut (Praha), Blue Frog (Vratislav), Papa John''s (Varšava) či Nespresso (Bratislava).
„Velký nárůst v F&B pozorujeme jak v nákupních ulicích, tak především v obchodních centrech, která mnohdy prochází nákladnými rekonstrukcemi, aby podíl gastronomických zón zvýšila a vyhověla tak měnícím se preferencím svých zákazníků. Ti už tam zdaleka nechodí jen nakupovat, ale především trávit volný čas při dobrém jídle a zábavních aktivitách. Proto v centrech vidíme stále častěji fitness centra, imax multikina a jiné tzv. volnočasové koncepty,“ říká Jan Kotrbáček, partner a vedoucí pronájmu maloobchodních ploch ve střední a východní Evropě.
„Přetrvávajícím trendem posledních let je využití obchodních jednotek ve významných lokalitách jako tzv. referenční prodejny velkými mezinárodními značkami. Jako příklad můžeme uvést unikátní prodejny Rolls-Royce v Pařížské ulici, největší prodejnu Foot Locker ve střední a východní Evropě na Václavském náměstí či prodejnu Preciosa v Rytířské ulici. Tento trend bude pokračovat, kdy velké značky budou preferovat menší počet prodejen, přičemž ta vlajková bude dominantnější a výraznější, aby tak mohli demonstrovat velkolepost a rozsáhlou škálu své nabídky a konceptu. Prodej tradičních maloobchodníků také podpoří online platforma, která se stává neodmyslitelným kanálem. Naopak typicky online obchody začínají využívat i kamenných prodejen pro své výdejny či showroomy“ dodává Jan Kotrbáček.
Obchodní centrum či nákupní ulice - kam značky míří?
Nad 80 % nových značek vstupujících do střední Evropy i Ruska otevřela svůj první obchod v obchodním centru. Výjimkou bylo Maďarsko, kde táhly více nákupní ulice. V Česku situaci ovlivnilo především rozšíření obchodního centra Chodov, které přitáhlo 18 z 31 nových značek. V roce 2016 však dominovaly nákupní ulice. České a maďarské nákupní třídy jsou v regionu nejatraktivnější, což je důvodem, proč si je pro vstup na trh dlouhodobě vybírá více značek než v jiných zemích.
„Období spojené s otevřením nového či rozšířeného projektu je vždy spojeno se vstupem velkého počtu nových značek najednou. Toho jsme byli svědkem u Centra Chodov v Česku, Galerie Polnočné ve Varšave a obchodního centra Wroclavia ve Vratislavi. Do budoucna očekáváme stejný vývoj i například v souvislosti s projektem Savarin v Praze“ vysvětluje Jan Kotrbáček.
Odkud značky přichází
Nejvíce značek, konkrétně 17, přišlo v minulém roce do střední Evropy ze Spojených států. V těsném závěsu s 15 značkami byla Itálie. Největší meziroční skok patřil přílivu německých značek do regionu, svůj první obchod si v regionu otevřelo 11 německých maloobchodníků. Dle kontinentálního rozdělení převažují evropské brandy (66 %), následuje Amerika s 19 %, asijské značky tvořily pouhých 6 %.
Významná je i expanze českých značek do sousedních zemí regionu, mezi které patří Alpine Pro, Notino, Poe-Poe a KOBE Steak Grill Sushi. V roce 2016 expandovaly dvě české značky Présence a Sportissimo, tudíž jde o podstatný nárůst.
Nejvyšší dosahované nájemné ve střední Evropě meziročně vzrostlo o 11 %, v Praze o 23 % v obchodních centrech a o 7% v nákupních ulicích
Nejvíce rostlo nájemné v pražských obchodních centrech, a to až o 23 % na 160 eur za m2 měsíčně. Blíží se tak ruskému nájmu, kde si v obchodních centrech maloobchodník zaplatí až 180 eur za m2 měsíčně. Díky své atraktivitě však zdaleka nejvyšší nájemné ve střední Evropě najdeme na pražských nákupních třídách, které zaznamenaly 7% růst na 220 eur za m2 měsíčně za ideální jednotku o 100 m2. Pražské nákupní ulice, zejména pak ulice Na Příkopě, Václavské náměstí a ulice Pařížská, lákají nejvíce zájemců, kteří chtějí vytvořit prestižní a reprezentativní obchodní jednotky.
VýhledV posledních letech se středoevropský trh stabilně rozrůstá o vyšší desítky nových značek ročně a v tomto duchu bude trend nadále pokračovat. Kupní síla roste v regionu rychleji než na západě, stejně tak rychle rostoucí středoevropské ekonomiky. Maloobchodníci v průměru dosahují solidních obratů, které se kontinuálně zvyšují. Region střední Evropy je navíc stále oblíbenější turistickou destinací, a to také díky její bezpečnosti. Není tedy divu, že příchod mnohých značek a nových konceptů je už nyní rozjednán a odchod těch stávajících Cushman & Wakefield neočekává.
* Do regionu střední Evropy počítáme Českou republiku, Polsko, Slovensko a Maďarsko.
Poslední zprávy z rubriky Podnikání:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
15.04.2024 Kam půjdou úrokové sazby? Aktuální přehled...
15.04.2024 Zabouchnuté dveře vyřeší zámečník od pojišťovny...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko nemovitosti
Jan Dvořák, Salutem Fund
Patrik Kostyo, Occollo
?
Okénko pro podnikatele
Jitka Weiss, SNAIL TRAVEL INTERNATIONAL a.s.