Pád zlatého telete? Čína povolí šrouby na automobilovém trhu
Čína do pěti let zruší limity výše podílu zahraničních investorů ve firmách v automobilovém průmyslu. Umožní tak zahraničním společnostem plně vlastnit výrobce aut v Číně. Ukončí tak omezení, které vyvolávalo napjaté vztahy s Washingtonem a dalšími obchodními partnery. Akcie německých automobilek po oznámení vyrostly, a umazaly tak předešlé průběžné ztráty.
V současnosti mohou zahraniční investoři provozovat v Číně v automobilovém průmyslu společný podnik s místní firmou, ve kterém mohou vlastnit podíl nejvýše 50 procent. Znamená to, že zahraniční automobilky musejí sdílet svou výrobní technologii s čínským partnerem.
Vládní plánovací komise dnes oznámila, že v letošním roce zruší limit zahraničního vlastnictví u výrobců elektrických aut a tzv. plug-in hybridních vozů, které mají hybridní pohon a dobíjejí se ze zásuvky. Následovat budou výroba komerčních vozů v roce 2020 a výroba osobních vozů v roce 2022.
Pravidlo „50:50“ Čína zavedla v roce 1994, aby domácím výrobcům usnadnila soutěž s vyspělejšími zahraničními rivaly a tamní automobilový průmysl se mu od té doby klaněl jako zlatému teleti, napsala agentura Bloomberg.
Z deregulace automobilového sektoru by mohly mít prospěch automobilky od Volkswagen po Ford Motor. Na příkladě u samotné značky Volkswagen tvoří Čína zhruba polovinu prodejů. Akcie německých automobilek po oznámení rostly.
Z mírnějších restrikcí by ale mohla profitovat také americká Tesla podnikatele a vizionáře Elona Muska. Tomu zatím montovna v Číně chybí, protože si dosud s Číňany nedokázal plácnout. Jednání s vládou v Šanghaji přitom trvala přes rok. Jablkem sváru byla podle neověřených informací vlastnická struktura.
Naopak čínské automobilky by se po zrušení dvacet let starých restrikcí mohli ocitnout pod větším tlakem.
U aut to ale nekončí. Podle komise Čína také letos zruší limity pro výši podílu zahraniční firmy ve výrobě lodí a letadel, napsaly agentury AP a Reuters.
Čína je největším automobilovým trhem světa. Loni se v zemi prodalo 28,9 milionu motorových vozidel. Je také největším trhem s elektrickými auty na světě a výhledově chce zcela zakázat prodej aut se spalovacím motorem, aby tak zlepšila kvalitu ovzduší. Do roku 2025 by se měly elektromobily na prodeji osobních aut v Číně podílet minimálně jednou pětinou.
Zdroje: ČTK, BBG
Patria.cz je investiční portál společnosti Patria Finance a.s. s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Zlato online
Datum | Jedn. | Kurz |
---|---|---|
19.04.2024 22:12 | 1 unce | 2 387,94 USD |
19.04.2024 22:04 | 1 unce | 2 387,61 USD |
19.04.2024 21:58 | 1 unce | 2 387,89 USD |
19.04.2024 21:50 | 1 unce | 2 389,61 USD |
19.04.2024 21:42 | 1 unce | 2 392,58 USD |
19.04.2024 21:36 | 1 unce | 2 393,80 USD |
19.04.2024 21:30 | 1 unce | 2 393,75 USD |
19.04.2024 21:24 | 1 unce | 2 394,51 USD |
19.04.2024 21:14 | 1 unce | 2 394,96 USD |
19.04.2024 21:08 | 1 unce | 2 394,91 USD |