USA zdanily 50 miliard dolarů z čínského dovozu
V úterý 3. dubna Spojené státy v rámci obchodní války s Čínou avizovaly uvalení 25% sazby na cca 1 300 technologických produktů importovaných z Číny. Čínská reakce na sebe nenechala dlouho čekat a již minulou středu stanovila daň ve výši 25 %, postihující 106 kategorií amerického dovozu.
Úřad amerického obchodního zmocněnce (USTR) vytvořil seznam, který zahrnuje širokou škálu výrobků: televizory, elektronické komponenty, chemikálie, motorová vozidla atd. V součtu tak jednotlivé položky dosáhnou hodnoty přibližně 50 miliard dolarů (40 miliard eur) za rok 2018. Podle studie banky Oddo BHF se tento seznam dotkne 10 % čínských výrobků dovážených do USA. Seznam vylučuje řadu výrobků spotřební elektroniky, například mobilní telefony nebo notebooky, které se montují v Číně. Nezahrnuje obuv ani oblečení.
Zveřejnění nastartovalo konzultační období, které by mělo trvat téměř dva měsíce. Poté USTR dojde ke konečnému rozhodnutí. Veřejné oznámení o clech je naplánováno na 15. květen.
Čínské velvyslanectví ve Washingtonu se vymezilo vůči závěrům USTR a zvažuje adekvátní protiopatření. Důraz přitom klade na Světovou obchodní organizaci (WTO) v roli mediátora. Čína obratem zareagovala uvalením 25% daně na letadla, sójové boby, automobily a další výrobky ze Spojených států amerických. V roce 2017 se dle informací čínského ministerstva financí jednalo o 50 miliard dolarů. Dodatečné sazby dopadnou na 128 komodit (včetně vepřového masa a vína) v hodnotě tří miliard dolarů. Jedná se o odpověď na rozhodnutí USA zdanit import hliníku a oceli.
Obchodní zástupce USA Robert Lighthizer tvrdí, že registr využívá algoritmus na výběr produktů, nejzásadnějších pro čínské výrobce, a zároveň má přispět k minimalizaci škod vzniklých americkým spotřebitelům. Výrobcům, využívajícím čínské součástky a výrobky, tak vzniknou v podobě sazeb dodatečné náklady, které vyústí v navýšení výdajů i ve spotřebitelské sféře.
Také v tomto případě se tedy zatím potvrzuje, že obchodní války nemají vítěze a poražení jsou na obou stranách. Těmi jsou jak producenti, kteří omezují výrobu, a tudíž i zaměstnanost, tak spotřebitelé, kteří si za zboží připlatí. Ekonomikám se snižováním jejich otevřenosti pak klesá efektivnost alokace zdrojů.
Silvia Holá
V oboru finančních trhů působí pět let. Ve společnosti Grant Capital připravovala pravidelné analýzy vývoje cen finančních instrumentů a fundamentální výhledy trhů, pak pracovala ve společnosti WBP Online. Nyní pracuje jako hlavní analytička společnosti xPartners. Věnuje se převážně dění na komoditních trzích a forexu. Zároveň dokončuje studium oboru Finance na Mendelově univerzitě v Brně.
xPartners - Investiční služby
Doba je dynamická a nabízí inovativní investiční příležitosti. Proto jsme tu my, mezinárodní společnost poskytující spolehlivé a bezpečné investiční služby po celém světě včetně České republiky - s lokální podporou v rodném jazyce a propracovaným systémem vzdělávání.
Více informací na: https://www.xpartners.com
Poslední zprávy z rubriky Okénko investora:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
15.04.2024 Kam půjdou úrokové sazby? Aktuální přehled...
15.04.2024 Zabouchnuté dveře vyřeší zámečník od pojišťovny...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz