Kdo je tady opravdu největší? Aneb když je prvních automobilek trochu moc...
Největší automobilky na planetě zveřejnily údaje o prodeji za rok 2017, takže která je oficiálně číslo jedna? Je to německý Volkswagen Group, který sesadil Toyotu z prvního místa v roce 2016? Nebo jeden z novějších konglomerátů, který zahrnuje několik automobilových společností? Možná se probojoval zpět americký titán General Motors. A odpověď: vše závisí na tom, co výrobci zahrnují do globálních údajů o prodeji. A rozhodně to, jak definují auta, píše BBC.
Letos se pocty jedničky dožaduje nový hráč, aliance Renault-Nissan-Mitsubishi. Japonsko-francouzská skupina koupila v roce 2016 Mitsubishi a loni v září přijala současné jméno. Tvoří ji deset značek, jako Dacia, Datsun, Infiniti a Renault Samsung Motors. Firma uvádí, že dohromady prodala v loňském roce 10,61 milionu osobních a lehkých užitkových aut a stala se celosvětově automobilovou skupinou číslo jedna. To je ale trochu matoucí.
Proč? Protože Volkswagen uvedl, že prodal loni 10,74 milionu vozů. A někteří tvrdí, že podle těchto čísel by měl být jmenován největším ze všech, druhý rok po sobě.
Aby byly zmatky ještě větší, automobilky a země mají různé definice pro lehké a těžké vozy. Oblíbené SUV, tedy sportovně užitkové vozy, jsou to lehké nákladní, nebo osobní vozy? To záleží na tom, jakou značku řídíte.
"SUV se staly velmi populární, takže mnohé z nich jsou v zásadě stejné jako normální vozy," uvádí šéfredaktor CarBuyer Derryn Wong. V USA jsou však některé SUV započítávány mezi lehké nákladní vozy. V Singapuru, Malajsii a Thajsku je Toyota Hilux pickup truck, tedy lehký komerční vůz, zatímco Toyota Fortuner, která využívá stejnou platformu a vypadá podobně, je považována za osobní SUV.
Dále třeba dodávka je téměř vždy považována za komerční vůz, vyjma minidodávek, jako je Toyota Sienna, která má místo až pro osm lidí. Mezi lehké nákladní vozy se řadí také pickupy, jako Chevrolet Silverado, bez ohledu na to, zda jsou určené pro podnikání nebo soukromou přepravu. Ne každá automobilová značka jasně vymezuje osobní a lehká nákladní vozidla a ne každá značka zveřejnila celkový rozpis prodeje za rok 2017.
Takže jaká je odpověď? Odstraněním těžkých nákladních aut a autobusů z prodejních čísel můžeme porovnat pouze trh s lehkými nákladními vozy, uvádí Baisdenová. To by pravděpodobně mělo být důležitější pro průměrného spotřebitele, a podle tohoto hodnocení je nejvýše aliance Renault-Nissan-Mitsubishi. Pokud se ale zahrnou všechny značky ve skupině a všechny typy prodaných aut, bude to výhoda pro skupiny jako Volkswagen, která má vše od malých hatchbacků přes prémiové vozy Porsche po velké nákladní vozy značky MAN.
A pak jsou zde ještě údaje od mezinárodní organizace výrobců automobilů OICA, která je jednou z nejlepších pro určení pořadí prodejců aut. Ta zahrnuje do údajů osobní vozy, lehké komerční vozy, minibusy, nákladní auta a autobusy. OICA však zatím nezveřejnila své hodnocení za rok 2017.
Patria.cz je investiční portál společnosti Patria Finance a.s. s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
Okénko investora
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz