8 rad, jak se nenechat napálit e-shopem
Nákup Vánočních dárků přes internet bezesporu
přináší spoustu výhod. Zákazník může nakupovat z pohodlí domova, nemusí
čekat ve frontách, zboží je většinou doručí až domů. Online nákupy však mohou
skrývat i rizika, na které je potřeba dát si pozor. Zboží může vypadat jinak
než na fotografii, není stoprocentní záruku, že objednané zboží skutečně dojde
a problém může být i s případnou reklamací. Na co si dát pozor?
Reference
Jedním z nejjednodušších způsobů, jak poznat, zda se jedná o
seriózní e-shop, je hodnocení ostatních zákazníků. Reference může zákazník
najít například v online srovnávačích cen zboží, kde si uživatelé vzájemně
sdělují své zkušenosti a hodnotí kvalitu internetového obchodu. „Dobrým zdrojem informací jsou
v posledních letech také sociální sítě, zejména facebook, kde se
z recenzí ostatních uživatelů můžete dočíst, zda byli s jednáním
obchodníka spokojeni. Na facebooku navíc nemůže majitel stránky hodnocení
smazat, proto počet negativních příspěvků většinou odpovídá realitě,“ komentuje
Eva Jurčíková ze společnosti Vaše nároky.cz, která klientům pomáhá řešit spory
s obchodníky.
Prověření e-shopu
Pokud si chce být zákazník opravdu jistý, že nakupuje u spolehlivého
obchodníka, je vhodné si ověřit, zda uvedené kontaktní údaje fungují a jsou
správné. „Pokud telefonní číslo
neexistuje nebo zaslaný e-mail nebyl doručen, měli byste být s nákupem
opatrní. To samé platí i pro situaci, pokud na webových stránkách nejsou vůbec
údaje k nalezení,“ radí Jurčíková. Pokud si zákazník s nákupem stále není jistý, může prodejce prověřit v
obchodním nebo živnostenském rejstříku
Způsob platby
„Jestliže jediným způsobem platby je
platba kartou přes internet, mějte se raději na pozoru. Může se totiž stát, že
za zboží zaplatíte, ale doručeno vám nic nebude,“ upozorňuje Jurčíková. Ve většině
podobných případů se poškozený zákazník na číslo uvedené na webu nedovolá nebo
se mu e-mail vrátí zpět jako nedoručený. Tato situace může nastat i u
bankovního převodu, u způsobu platby je proto vždy nejlepší zvolit platbu až
při doručení zboží.
U platby kartou přes internet může navíc dojít k jejímu zneužití.
Zejména před Vánoci vznikají podvodné portály, které nabízí atraktivní zboží za
nízké ceny. Zákazník na nich nakoupí a provede platbu kartou, nejenže však
zboží neobdrží, ale může se také stát, že mu z účtu najednou otečou tisíce
korun za nákup, který nikdy neprovedl. Vzniklá
škoda se dá sice následně požadovat po bance, ale je lepší se pokusit této
situaci předejít. Pokud tedy e-shop vznikl před několika týdny nebo vypadá
pochybně, doporučuji platbu kartou neprovádět,“ říká Jurčíková.
Zkontrolujte si zásilku
Při doručení zásilky kurýrem je vždy vhodné ji před převzetím zkontrolovat,
to platí také u vyzvedávání balíku na poště. „Pokud totiž podepíšete, že jste zboží převzali a následně po několika
hodinách či dokonce dnech zjistíte, že je poškozené, velmi složitě se vám bude
dokazovat, že jste si jej nepoškodili sami,“ radí Jurčíková z Vaše
nároky.cz.
Vrácení zboží
do 14 dnů
Při nákupu
přes internet vzniká ze zákona možnost od smlouvy odstoupit do 14 dnů bez udání
důvodu. Lhůta pro odstoupení začíná obecně běžet ode dne převzetí zboží. Delší
lhůta platí v případě, že zákazník nebyl o svém právu na odstoupení od smlouvy
poučen, v takovéto situaci se lhůta prodlužuje na 1 rok a 14 dnů. Pokud je
zákazník e-shopem o odstoupení poučen až dodatečně, běží 14-ti denní lhůta pro
odstoupení ode dne, kdy k poučení došlo.
Občanský
zákoník v této situaci kupujícímu i prodávajícímu ukládá jisté povinnosti.
Kupující musí ve lhůtě 14 dnů od odstoupení od smlouvy vrátit e-shopu zboží,
které od něj obdržel. Zboží navíc musí být nepoškozeno. Současně má i e-shop
povinnost ve stejné lhůtě vrátit spotřebiteli peníze. Nicméně e-shop není
povinen zaplatit peníze dříve, než je vráceno zboží nebo spotřebitel prokáže,
že jej odeslal.
„Odstoupení do smlouvy do 14 dnů bez udání důvodu
doporučuji vždy napsat písemně. Pokud odstoupení provedete například
telefonicky a nemáte o něm žádné potvrzení, může na vás následně obchodník
vyrukovat s tvrzením, že jste lhůtu na podání odstoupení nedodrželi,“ upozorňuje na možnou situaci Jurčíková. To platí také pro vzorové online
formuláře, které se na některých e-shopech pro účely odstoupení od smlouvy
vyskytují, zde by si měl zákazník vždy zkontrolovat, zda obdržel email o
potvrzení o odstoupení.
Pro sociální
sítě platí stejná pravidla
Pravidla,
která platí pro e-shopy, by se měla týkat také ostatních online prodejů.
Občanský zákoník totiž používá obecnou formulaci, že dochází k uzavření smlouvy
bez současné fyzické přítomnosti stran. Pravidla, která platí pro online
obchody, by se proto měly týkat i prodejců přes facebook a ostatní sociální
sítě.
Pozor na výjimky
Právo na
vrácení zboží do 14 dní bez udání důvodu má i své výjimky. Toto právo se totiž
nevztahuje na úplně všechny druhy zboží. Odstoupit od smlouvy nelze například v
případě, kdy je zboží upraveno podle požadavků spotřebitele, když se jedná o
hudební nahrávky nebo časopisy, pokud byl porušen jejich původní obal, nebo
například u spodního prádla.
Od smlouvy
také zákazník nemůže odstoupit bez udání důvodu, pokud jej neprodává tzv.
profesionál. „Jestliže si koupíte
například oblečení od paní, která je prodává, protože jí už dva roky leží
netknuté ve skříni, právo na bezdůvodné vrácení do 14 dní nevzniká,“ objasňuje
Jurčíková.
Reklamace
Reklamace
zboží zakoupeného přes internet je v podstatě obdobná, jako reklamace zboží z
kamenného obchodu. Jestliže se na zboží projeví závada, lze jej u prodejce
reklamovat. Vadné zboží musí zákazník zaslat na adresu e-shopu a přiložit
reklamační formulář. Prodejce má na vyřízení reklamace 30 dní, pokud tak
neučiní, automaticky vzniká nárok od kupní smlouvy odstoupit.
Jestliže
zákazník reklamuje stejnou vadu 3 krát nebo různou 4 krát, vzniká nárok na
vrácení peněz. Pokud reklamaci obchodník neuznává, je možné se obrátit na
znalce, českou obchodní inspekci nebo na právníka.
Společnost Vaše nároky.cz
pomáhá občanům získat finanční odškodnění, na které mají nárok v případě, že se stali obětí nepoctivého a nekalého jednání obchodníků, institucí či státu. Služby společnosti jsou nastaveny pro oboustrannou spokojenost tak, že za ně klient neplatí žádné poplatky a jedinou odměnou pro společnost je provize ze získané částky do maximální výše 25 % pouze v případě vyhraného sporu. Se společností Vaše nároky.cz tedy klient nic neriskuje, nic neztratí a může jen získat. Portfolio oblastí odškodnění, které společnost za klienty řeší, je opravdu široké, od kompenzace za zpožděný let, přes nevyplacenou mzdu, krácení pojistného plnění či reklamaci dovolené, až po náhradu škody za pochybení lékaře.
Více informací na:www.vasenaroky.cz
Sdílejte článek na sociálních sítích nebo emailem
Fotogalerie na bydlet.cz, nejlépe hodnocené fotografie
Články Tipy a triky
- Nejlepší domácí vánočka: Jak upéct dokonalou vánočku? Recept a postup pletení vánočky (názorné video)
- Radioporadna: Bezpečné otužování. Jděte pěkně postupně krok za krokem, začít můžete odolností u studené sprchy (audio)
- Vápník v bojleru může zvýšit energetickou náročnost až o 10 %. Jak snížit náklady na ohřev vody?
- Online Plus: Je potřeba na internetu ověřovat věk? (audio)
- Zahrádkářské tipy: Někdo mu říká amarylis, ale je to hvězdník (audio)
- Vánoce v zoo: Štědrý den za korunu i soutěž