Maloobchod v říjnu klopýtnul, jeho vyhlídky ale zůstávají dobré (Komentář)
Maloobchodní tržby (bez prodejů aut) v říjnu zklamaly růstem pouze o 6,3 % y/y. Letos byl navíc říjen bohatší o jeden pracovní den, což prodeje ještě zvyšovalo. Po očištění o kalendářní efekty byl růst ještě nižší, když podle ČSÚ vykázal 3,9 %. V meziměsíčním srovnání se tržby propadly o 1,6 %. Jedná se podle nás pouze o jednorázový výpadek, protože podmínky pro spotřebitele zůstávají velmi dobré. Struktura růstu prodejů zůstává nicméně příznivá. Po očištění se zvýšily tržby za prodeje pohonných hmot o 6,1 % a za další nepotravinářské zboží o 5,1 %. Tržby za potraviny na druhé straně přidaly pouze 2,1 %.
Maloobchodní tržby (bez aut) budou i přes říjnové klopýtnutí vykazovat velmi pozitivní dynamiku. Zvyšující se zaměstnanost a rostoucí mzdy výrazně podporují kupní sílu obyvatel. Ve třetím čtvrtletí se objem vyplacených mezd a platů zvýšil o velmi silných 8,8 %. Takový nárůst bude i nadále podporovat chuť domácností utrácet za zboží, které nutně nepotřebují, a přetlačí i vliv nárůstu cen, který by za jiných okolností mohl nákupní apetit domácností srážet. To by mělo být vidět o Vánocích, které letos pravděpodobně budou ještě štědřejší než obvykle. Maloobchodní tržby v posledních dvou měsících roku tak vykážou velmi silnou dynamiku. Celkově v letošním roce očekáváme, že si maloobchodníci polepší o 5,5 %. Mohou se ale těšit i na příští rok, kdy budou pozitivní trendy pokračovat, a prodeje by měly vzrůst dokonce o 6,4 %.
Tyto zprávy pro vás vytváří Investiční bankovnictví KB.
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz