Víkendář: BMW sází na opatrnost, Daimler na agresivitu, Toyota svou šanci promarnila
Šéf BMW Harald Krüger sedí vedle čtyř futuristických modelů aut jeho firmy a hovoří o tom, jaké jsou jejich přednosti ve srovnání s konkurencí. Je ale možné, že produktová diferenciace bude v následujícím desetiletí stále méně relevantní. Rostoucí počet uživatelů aplikací jako Uber, Didi či Lyft se totiž nestará o konkrétní model nebo značku. U leteckých společností nás nezajímá, jakým letadlem konkrétně letíme. Důležitý je poskytovatel letu. Podobné to může být i v osobní automobilové dopravě a pro tradiční automobilky je to jedna z největších výzev.
Očekává se, že přímé vlastnictví automobilů bude klesat. Celý ekosystém se bude pohybovat směrem k autonomnímu řízení, elektromobilům a vozům propojeným internetem. Wilko Stark, který má na starosti strategii společnosti Daimler, tvrdí, že budoucnost nehodnotí podle toho, co se děje v jeho firmě či v BMW. Dívá se do Číny, sleduje, co dělá Uber a Lyft, kam se svým samořídícím vozem míří Google a o co se pokouší Apple. To jsou podle něj noví konkurenti, na které musí jeho automobilka reagovat.
K tomu všemu je pravděpodobné, že se zostří konkurence ze strany tradičních euromobilek. V Detroitu se Ford a GM snaží o vývoj vlastních samořídících aut, Nissan a Toyota svádí boj na poli elektromobilů. V Německu se spolu potýkají tradiční rivalové segmentu luxusních vozů BMW a Daimler. Tyto automobilky se tradičně zaměřují zejména na kvalitu, styl a značku, i ony se ale přesouvají k investicím a výzkumu v oblasti autonomního řízení, elektromobilů a sdílení vozů.
BMW spojilo síly se dvěma technologickými společnostmi. První z nich je izraelská Mobileye a druhou kalifornský Intel. BMW chce v roce 2021 uvést na trh autonomní vůz a doufá, že se stane vzorem pro další rozvoj v této oblasti. Automobilka chce totiž vytvořit a nabízet operační systém, který by mohli využívat i jiní. Daimler se vydal jinou cestou a snaží se využít synergie v celé skupině, která na rozdíl od BMW vyrábí i nákladní vozy a autobusy. Obě firmy mají ale společné zájmy v oblasti sdílení vozů, protože oběma hrozí pokles zájmu o přímé vlastnictví aut. Obě automobilky tak už testují své vlastní programy sdílení vozů.
Christian Ludwig z banky Bankhaus Lampe tvrdí, že v automobilovém průmyslu dochází „ke změně paradigmatu“. Už nejde jen o to vyrábět ta nejlepší auta. Kvalita bude i nadále nutností, ale nepůjde o hlavní pilíř, na kterém lze postavit úspěch podobně, jako tomu bylo v minulosti. Významný bude vývoj na trhu elektromobilů a i v této oblasti se strategie německých automobilek liší.
Dosavadní a očekávaný vývoj podílu elektromobilů na celkových prodejích nových vozů ve světě, USA a Evropě shrnuje následující graf. Podle banky UBS by měl tento podíl v Evropě v roce 2025 dosáhnout 30 %, ve světě 14 % a v USA 5 %:
Poučný pro všechny tradiční automobilky je příběh japonské Toyoty, která na trh uvedla svůj hybridní vůz mnohem dříve než konkurence. Prodeje Priusu ale její vedení nepřesvědčily, že jde o správný směr, a automobilka nakonec uvolnila pozici na trhu. Toho využila Tesla, zatímco Toyota investovala do vývoje vodíkových článků. Julie Boote z Pelham Smithers Associates ale tvrdí, že vodíková infrastruktura je deset let za dobíjecími stanicemi pro elektromobily. Je podle ní příliš brzy tvrdit, že Toyota učinila špatný krok, ale je zřejmé, že vlády po celém světě podporují elektromobily a ne vodík. Toyota se pak každopádně opozdila za vlnou inovací v oblasti elektrifikace i samořídících vozů.
Patria Online je investiční portál s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Zlato ukazuje svou sílu v plné kráse. Překoná v novém roce hranici 3 000 USD za unci?
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Kámen úrazu – někteří potřebují půjčky na pokrytí běžných potřeb, jiní spoří ale neinvestují
Miroslav Novák, AKCENTA
Petr Lajsek, Purple Trading
Proč evropské akcie zaostávají za americkými? A jaký je výhled?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Štěpán Křeček, BHS
Poprvé od listopadu 2023 došlo k meziročnímu růstu cen potravin
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz