Víkendář: Které firmy dostanou ze svých lidí nejvíce?
Největší výdaje jdou u řady společností směrem k získání a udržení talentovaných lidí. Platí to zejména u technologických firem, které prodávají digitální zboží, a mimo osobních nákladů žádné jiné velké nákladové položky nemají. Nejen u nich je pak zajímavé se podívat na to, kolik tržeb je možné generovat na jednoho zaměstnance.
Pokud takto analyzujeme společnosti zahrnuté v indexu Standard & Poor's 500, zjistíme, že mezi ty nejlepší se v tomto ohledu řadí následující firmy:
Na prvním místě je tedy společnost AmerisourceBergen. Tento distributor léků dokáže na jednoho zaměstnance generovat téměř osm milionů dolarů tržeb. Porovnatelné společnosti jako Cardinal Health či McKesson's RPE generují tržby na zaměstnance ve výši nedosahující ani poloviny takových výsledků. Celkově si ale firmy ze sektoru zdravotnictví vedou dobře. Podobné je to s tržbami na zaměstnance u energetických firem, které se také v řadě případů dostaly do čela žebříčku. Valero Energy Corporation a Phillips 66 figurují na druhém a třetím místě a jejich tržby na zaměstnance dosahují 7,6 a 5,7 milionu dolarů. Právě energetika a zdravotní péče celému žebříčku dominují, výjimku představují pouze tabákové společnosti Altria Group a Reynolds American a pojišťovny Aflac a XL Group.
Žebříček tržeb na zaměstnance podle jednotlivých odvětví ukazuje druhý obrázek. Po energetice a zdravotní péči jsou na tom nejlépe utility a spotřební zboží. Práce se pro generování tržeb naopak nejvíce využívá v průmyslu či technologiích:
Které společnosti generují nejnižší tržby na zaměstnance? Jak ukazuje následující tabulka, patří do sektoru informačních technologií, restaurací a hotelových řetězců. Nejhůře na tom jsou společnosti Darden Restaurants (46 tisíc dolarů na zaměstnance), Cognizant (52 tisíc dolarů na zaměstnance) a Chipotle (60 tisíc dolarů na zaměstnance):
Další graf shrnuje vývoj v období let 2014–2016. Nejvyššího růstu tržeb na zaměstnance v něm dosáhla společnost Allegan ze sektoru zdravotní péče. Z něj pocházejí i další dvě firmy z předních míst žebříčku a příčinou je zejména snížení počtu zaměstnanců, ke kterému v nich ve zmíněném období došlo. Nejhůře si naopak vedla společnost Molson Coors, které tržby na zaměstnance klesly o 46 %.
A jak vypadá žebříček firem, které dokážou vytvořit nejvíce tržeb na zaměstnance v technologickém sektoru? Odpověď přináší poslední graf, z něhož je zřejmé, že nejlépe si vede Apple. Ten v roce 2016 generoval 1,86 milionu dolarů na zaměstnance. V případě Facebooku, který se umístil na druhém místě, to bylo 1,62 milionu dolarů a u Alphabetu 1,25 milionu dolarů.
Jak ale bylo uvedeno, celkově jsou technologie odvětvím náročným na lidskou práci a to znamená, že jejich tržby na zaměstnance se nacházejí relativně nízko. Zejména ve srovnání s odvětvími jako energetika, kde jsou ovšem náklady soustředěny do jiných oblastí. Technologie jsou na tom celkově podobně jako například hotely a restaurace.
Autor: Ilya Levtov
(Zdroj: Priceonomics)
Patria Online je investiční portál s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
27.12.2024 Stále více lidí investuje do bitcoinu.
18.12.2024 Apple iPad je rekordně levný, vyjde teď jen na 8
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Miroslav Novák, AKCENTA
Ali Daylami, BITmarkets
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Svět se mění: 4 klíčové výzvy, na které musíte připravit své děti
Ole Hansen, Saxo Bank
Šokující předpovědi - Ceny elektřiny se zblázní a USA zdaní datová centra AI