Špatné reflexní vesty: Hrozí vám pokuta za nevyhovující výbavu?
Podle ministra dopravy Dana Ťoka ale není nutné současné vesty měnit, protože nová norma podle něj platí až pro nově vyráběné výrobky. Měnit by si ji měli jen ti řidiči, kteří na vestě nenajdou žádnou nášivku nebo zmínku o certifikaci.
Pokud tedy mají v autě schválenou vestu, s certifikátem, tak můžou být řidiči klidní. Jde spíše o to, dát si dobrý pozor při případném nákupu nové vesty, třeba za ztracenou nebo poškozenou. Některé stanice technické kontroly ale v případě, kdy vesta v autě není podle nejnovější normy, řidičům nedají technickou.
Na první pohled od sebe obě vesty nepoznáte. jenže rozbory, které si nechal jeden z distributorů provést, ukázaly velké rozdíly. Ta necertifikovaná má většinou plochu reflexních prvků menší, než udává norma a hlavně světlo odráží minimálně.
"Největší dopad to má na konečného spotřebitele, motoristu, není tak viditelný," vysvětil jeden z distributorů Michal Demel. Distributor odhaduje, že vest, které nesplňují platné normy, je až 90 procent. Samozřejmě že i tady rozhodují peníze. Vesta, která neprošla povinnou certifikací ve zkušebně, je levnější a to až o 40%.
Problém je, že při vstupu výrobku na trh nemá stát údajně možnost zasáhnout. Výrobce sám posílá várku vest na testování a pokud projde, dostane certifikaci, se kterou pak vesty prodává. Podle asistenční služby ÚAMK je na něm, jestli sérii vyrobí celou poctivě a nebo jestli některé vesty ošidí.
Kontrola je tedy možná, až když jsou vesty na trhu. Nicméně ve chvíli, kdy se přijde na nedostatky, viníkům hrozí až milionové pokuty.
Výstražné vesty, které výstrahu ostatním řidičům moc nedávají, nemají podle ministerstva dopravy v autě co dělat. "Pokud by výrobek povinné bezpečnostní požadavky nesplňoval, a přesto tvrdil, že může být v povinné výbavě, pak by šlo o klamání zákazníka," uvedl pro TV Nova tiskový mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold. Za klamavou reklamu hrozí pokuta až 5 milionů korun.
A pokud by snad vesta neměla správné reflexní prvky, pak je nebezpečná a výrobce ji musí stáhnout. Poznat bezpečnou výstražnou vestu pouhým okem je složité, lidé jsou odkázáni na štítky a také informaci, že vesta je určená do povinné výbavy.
I když budete mít v Česku správnou vestu, v zahraničí můžete stejně dostat pokutu. Záleží totiž i na barvě. "Je tam jedna možná kolize a to je pokud jde o zelenou barvu, kterou například německá policie používá pro své vesty," vysvětlil mluvčí ÚAMK Igor Sirota.
A další zádrhel je v počtu vest. V Česku zákon nařizuje vestu jednu, ve Francii, v Itálii, v Maďarsku nebo třeba v Chorvatsku je povinná pro všechny cestující. Pokuty za chybějící vesty jdou až do tisíců korun.
I když v Česku je vesta povinná jen jedna, pokud vystupujete z auta do silnice za snížené viditelnosti, musíte mít reflexní prvky, v té chvíli totiž pro vás platí zákon jako pro chodce.
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.12.2024 Apple iPad je rekordně levný, vyjde teď jen na 8
17.12.2024 Začínáte s kryptoměnami? Binance je ideálním…
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
AI, demografie a ženy investorky. Investiční trendy pro rok 2025
Miroslav Novák, AKCENTA
ČNB v prosinci přerušila, nikoliv však zastavila cyklus uvolňování měnové politiky
Petr Lajsek, Purple Trading
John J. Hardy, Saxo Bank
Šokující předpověď - Nvidia dosáhne dvojnásobku hodnoty Applu
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Mgr. Timur Barotov, BHS
Ali Daylami, BITmarkets
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory