Konsolidace se automobilkám nevyhne
Automobilový průmysl stojí na prahu nové éry. Za několik málo let se z dosud hloupých krabic zvládajících více méně jen přepravu z bodu A do bodu B, stanou mobilní multimediální zařízení schopná samostatného vyhodnocování situace na silnicích a ovládajících řízení mnohem lépe než současní řidiči. Výrazných změn dozná nejen „mozek“ osobních automobilů ale také jejich exteriér nově vybavený mnoha různými senzory a také interiér, který by při dotažení autonomního řízení měl připomínat spíše pohodlný obývací pokoj. Tento trend je již nyní zřejmý. Zároveň je i zřejmé, že dosažení této revoluce si vyžádá obrovské finanční prostředky, které si budou moci dovolit vynaložit pouze ti největší v oboru. Co z toho vyplývá?
Celý automobilový sektor bude muset projít výraznou konsolidací. Již nyní automobilky stěží zvládají držet krok například se stále se zpřísňujícími emisními normami, které prodražují vývoj nových modelů a citelně ukusují ze ziskových marží. Přitom jde o marginální problém ve srovnání s výzvami popsanými výše. První vlaštovkou, která signalizuje příchod trendu intenzivnější vzájemné spolupráce mezi automobilkami ve sféře technologií, je nedávné spojení sil automobilek BMW, Audi a Mercedes za účelem koupě navigačního systému od Nokie.
Velkým průkopníkem myšlenky konsolidace automobilek je CEO koncernu Fiat Chrysler Automobiles, který opakovaně vyzývá General Motors k zahájení rozhovorů o fúzi. Není divu, že zrovna on je tím, kdo hledá silného spojence. FCA patří mezi menší hráče na globálním automobilovém trhu, navíc se zastaralým modelovým portfoliem a s neutěšeně nízkou ziskovostí. Díky spolupráci s americkým obrem by si FCA zajistil mnohem lepší podmínky pro zvládnutí technologické revoluce v automobilovém průmyslu. Je sice otázkou, jak by tato případná spolupráce fungovala, nicméně mohla by vyprovokovat i ostatní hráče v sektoru k intenzivnější spolupráci.
Další tlak ke konsolidaci přichází mimo samotný sektor. Trend postupného navyšování technologické vyspělosti osobních vozů láká giganty typu Apple či Google, kteří v něm vidí prostor pro uplatnění svých produktů. Osobně si ale nemyslím, že se tyto společnosti vydají cestou vývoje vlastních automobilů, jak se často spekuluje. Tento postup by si vyžádal až příliš mnoho času a lidských i materiálních zdrojů. Navíc je automobilový trh segmentem s mnohem nižšími maržemi, než na jaké jsou Apple a spol. zvyklí, což by se nemuselo líbit jejich stávajícím akcionářům. Technologické společnosti budou spíše usilovat o proniknutí na tento trh prostřednictvím stávajících automobilek. Pokud ty nebudou dostatečně silné, aby se tomuto tlaku ubránily, podlehnou a přijdou o zajímavý zdroj příjmů s vysokými ziskovými maržemi.
Ing. Tomáš Menčík, CFA
Vystudoval Vysokou školu ekonomickou v Praze, obor Bankovnictví a pojišťovnictví. Během studií absolvoval dva semestrální pobyty na The University of Texas v USA a na University of Liechtenstein v Lichtenštejnsku. Již v průběhu studií a po nich pracoval v poradenské společnosti Deloitte a následně v Penzijním fondu České pojišťovny jako finanční analytik. V roce 2012 nastoupil jako analytik do společnosti CYRRUS, kde se zaměřuje zejména na komodity, leteckou přepravu a IT. Od roku 2012 je držitelem certifikátu CFA.
Cyrrus
Společnost patří mezi přední obchodníky s cennými papíry. Za 16 let, co působí na trhu, ustála několik finančních krizí a přesně ví, co funguje a co klientům vydělává. I díky tomu se dnes může pochlubit více než 2 000 klienty a celkovým spravovaným majetkem přesahujícím 2 miliardy korun.
Poslední zprávy z rubriky Okénko investora:
Přečtěte si také:
Prezentace
27.12.2024 Stále více lidí investuje do bitcoinu.
18.12.2024 Apple iPad je rekordně levný, vyjde teď jen na 8
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Miroslav Novák, AKCENTA
Ali Daylami, BITmarkets
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Svět se mění: 4 klíčové výzvy, na které musíte připravit své děti
Ole Hansen, Saxo Bank
Šokující předpovědi - Ceny elektřiny se zblázní a USA zdaní datová centra AI