Jak být úspěšným vyjednavačem (nejen) na startu podnikání
V situaci, kdy rozjíždíte nové podnikání, je více než kdy jindy potřeba se soustředit na to, v jakém světle se druhým ukážete. Dobré jméno je totiž nejlepší vizitkou dobrého podnikatele. Podnikáte a rádi byste si osvojili nebo připomněli zásady „slušného podnikatelského chování“? Tady je pár tipů jak na klienty a obchodní partnery dobře zapůsobit.
1. Pamatujte na to, že opravdu každý je vaším
potenciálním klientem či obchodním partnerem
Vaším potencionálním spolupracovníkem může být opravdu
kdokoliv. Myslete proto na příjemné
vystupování nejen na obchodní schůzce, ale i při jednání s podřízenými
či při nákupu v trafice nedaleko vaší kanceláře. Zapůsobíte-li na ulici
jako neomalený hulvát, těžko si udržíte i dobrou obchodní image, až vás dotyčný
překvapí s pracovní nabídkou u vás v kanceláři.
2. Vycházejte ze základů etikety, ne však
dogmaticky
V obchodní sféře musíte více než kde jinde dbát na základní pravidla etikety. Ta
se však mísí s obchodní etikou a mnohdy tak vznikají drobné výjimky.
Zatímco na ulici pozdraví malý chlapec starší paní jednoznačně jako první,
v momentě, kdy si k ní do obchodu chlapec půjde koupit žvýkačky, role
se obrací. On se stává zákazníkem, obsluhovaným a tudíž i váženější osobou
nehledě na věk. Paní prodavačka ho pozdraví jako první a zdvořile ho obslouží.
3. Naučte se vcítit, pochopit nepochopitelné a
vyjádřit schopnost kompromisu
V osobním i profesním životě se často dostáváme do
situací, ve kterých jsme nuceni jednat s lidmi odlišného názoru. Od zastávání
vlastní pravdy se, ač je to lidské a pochopitelné, musíte v obchodě
oprostit a za každou cenu si udržet dekórum. Co naopak za každou cenu
neprosazujte, je váš osobní, byť třeba tisíckrát potvrzený, názor. Naučte se
přiměřené empatii, zkuste se na situaci vždy podívat z pohledu toho
druhého a vždy vyjádřete pochopení pro
jeho postoj, ačkoli zastáváte jiný. Dejte si pozor na fráze typu „Ano,
ale…“, „No, ale přece…“ „Vždyť…“. Využívejte spíše metody tříkrokové konfrontace. V první fázi je nezbytné vyjádřit pochopení („Zcela chápu váš
postoj.“), následně nenásilně sdělit,
jaké stanovisko zaujímáte vy a nakonec si ověřit, jaký to mělo účinek, tedy zda jste se správně pochopili.
Takhle se vám podaří vyjít i s tím nejtvrdohlavějším klientem.
4. Vždy sdělujte (i nepříjemné) informace
Mnoha konfliktům a nedorozuměním s klienty se dá
předejít komunikací. V tomto ohledu rozhodně platí, že čím více, tím lépe.
Udržujte se zákazníkem kontakt, neslibujte
nesplnitelné a vždy ho informujte, v jaké fázi se nachází proces zpracování
jeho zakázky. Nikdy nečekejte
s negativními zprávami, a to i v případě, že došlo
k pochybení z vaší strany. V této situaci není nic jednoduššího,
než o tom klienta informovat hned, jak tento stav nastane a nesnažit se to
odkládat na vhodnější příležitost. Ta totiž nepřijde.
5. Založte své podnikání nejen na reprezentativním
chování, ale i prostorách
Krom slušného a důvěryhodného vystupování je třeba na
zákazníka zapůsobit reprezentativními
prostory, do kterých ho přivádíte. Schůzka v pražské kavárně může být
sice skvělá romantika, pro obchodní jednání je však příliš neformální a neosobní
zároveň. Dbejte na to, že kdykoli k vám někdo přichází na jednání, dojem
na něho dělají veškeré maličkosti od výmalby, přes vybavení, po poskytnutý servis.
Perfektním řešením pro občasné schůzky v Praze nebo třeba Českých
Budějovicích je virtuální kancelář.
U prestižního poskytovatele se vám dostane veškerého vybavení, servisu
asistentky, provozu recepce a celkově opravdu seriózně vzhlížejících prostor.
Libor Hraba
Libor Hraba je jednatelem a jedním ze společníků COMEFLEX CONSULTING s.r.o. Zabývá se poradenstvím v oblasti zakládání a administrativního řízení společností, ale i právem v oblasti podnikání. Cílem jeho práce je osvobodit podnikatele od administrativy a byrokracie, která zdržuje od vlastní práce a ušetřit podnikatele nepříjemností, které je mohou potkat v případě, že zapomenou na některé povinnosti.
COMEFLEX CONSULTING
COMEFLEX CONSULTING s.r.o. patří k vůdčím společnostem v České republice, která pomáhá začínajícím podnikatelům a živnostníkům se startem podnikání. Zakládá společnosti na míru, prodává ready made společnosti a poskytuje virtuální sídla v Praze i Českých Budějovicích. Největší devizou COMEFLEX CONSULTING je široká síť poradenských služeb pro podnikatele. Zároveň svým klientům poskytuje velice kvalitní zázemí, které mohou využívat jako virtuální kancelář. Více informací najdete na www.comeflexoffice.cz.
Poslední zprávy z rubriky Okénko pro podnikatele:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Start, BCPP Praha online - Burza cenných papírů, kurzy akcie cz
- Jak koupit Bitcoin, kde koupit Bitcoin – nákup Bitcoinu
- Jak těžit bitcoin - těžba bitcoinů, mining
- Valorizace důchodů - jak stoupají důchody?
- Výpočet důchodu - Jak vysoký budete mít důchod?
- Výpočet čisté mzdy reforma 2024. Jak se vypadá čistá mzda před a po reformě?
- Jaký je dnes mezinárodní den?
- Stravenky a mzda 2020 - Jsou pro vás stravenky výhodnější než zvýšení mzdy?
- Měřítko - měřítko mapy. Co znamená měřítko na mapě a kolik kilometrů v reálu je jeden centimetr na mapě
- Podnikání v České republice
- Jak být úspěšným vyjednavačem (nejen) na startu podnikání
- Rodina je pilířem úspěšného podnikání. Jak mezi ní a prací nalézt harmonii?
Prezentace
22.11.2024 Výsledková sezóna: Obhájila Nvidia svou…
18.11.2024 Nejlepší telefon za 2 990 Kč. Motorola má hit…
14.11.2024 Dosáhne Bitcoin 100 000 USD do konce roku?
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Dvojnásobný růst prodeje bytů oproti loňsku: Co to znamená pro ceny?
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jak trh reagoval na volby v USA? Historická maxima, ale i prudké propady
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?