Okénko investora  |  13.03.2015 17:42:04

Ferrari - Dočká se černý hřebec z Maranella svého IPO?

Koncem roku 2014 společnost Fiat Chrysler Automobiles (FCA) otřásla automobilovým světem hned dvakrát. Poprvé když dlouholetý předseda Ferrari, pan Luca Di Montezemolo, odstoupil ze své funkce (i když podle některých zdrojů byl spíše odejit). A nahradil ho stávající generální ředitel společnosti FCA pan Sergio Marchionne. Pro ty, kteří nesledují aktuální dění v tomto sektoru je nutné dodat, že Fiat Chrysler Automobiles je mateřskou společností Ferrari. Za druhým šokem stálo oznámení, že by se automobilka Ferrari mohla odpoutat od své mateřské společnosti a vstoupit na kapitálový trh jako samostatný subjekt. IPO Ferrari bylo hodně diskutováno už o několik let dříve, v době kdy společnost Fiat dokončovala akvizici s firmou Chrysler v důsledku globální finanční krize. K návrhu se vedení opět vrátilo na podzim minulého roku. Z proběhlých diskuzí vzešel nápad pro vyčlenění 5 mld. dolarů z fondu FCA k rozšíření výroby vozů Ferrari. Logicky se tedy dá očekávat, že výroba vozů Ferrari mírně vzroste. Ferrari aktuálně dodává na trh 7000 vozů ročně, což je přesně takový počet vozů, který udržuje neustále nedostatečně uspokojenou poptávku. Aktuální Marchionneho plán je zvýšit produkci na 10 000 vozů ročně. Jestli bude zájem o akcie Ferrari stejně tak divoký, jako jsou auta Enza Ferrariho, bychom se měli dozvědět podle střízlivých odhadů už během první poloviny letošního roku.

Akvizice Fiatu a Chrysleru (NYSE: FCAU)

Akcie společnosti Fiat Chrysler Automobiles jsou obchodovány na americké NYSE pod tickerem FCAU. Aktuální tržní kurz se pohybuje nad 16 dolary. Tržní kapitalizace společnosti činí 20,4 mld. dolarů. Společnost vyrábí, distribuuje a prodává vozidla a jejich součástky po celém světě. FCA vyrábí osobní, nákladní a lehké užitkové automobily v rámci značek Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Dodge, Fiat, Jeep a Lancia. Společnost také vyrábí a prodává luxusní sportovní vozy pod značkou Ferrari a Maserati. Vozy jsou prodávány přímo nebo prostřednictvím dealerů ve zhruba 150 zemích světa. Společnost sídlí v Londýně, ve Spojeném Království. Po akvizici akcie společnosti za posledních 6 měsíců drží pozvolný rostoucí trend. K akvizici Fiatu a Chrysleru došlo 12. října 2014 a od tohoto měsíce jsou akcie FCAU obchodovány na americké NYSE pod tickerem FCAU, nebo na italské burze Borsa Italiana pod označením FCA. Celkový počet zaměstnanců na konci roku činil 225 587 a z hlediska velikosti na trhu se jedná o sedmou největší automobilku.

Graf akcií Fiat Chrysler Automobiles (NYSE: FCAU)


Ferrari IPO

Podle generálního ředitele mateřské společnosti FCA by prvotní veřejná nabídka luxusní automobilky Ferrari mohla proběhnout mezi druhým a třetím čtvrtletí letošního roku. Velmi rozumným krokem se jeví dodatek, že pro IPO bude důležitá aktuální situace na kapitálových trzích. Pokud by totiž rostla volatilita a nervozita investorů, může být celý plán prvotní veřejné nabídky odložen na neurčito. Odhady hodnoty Ferrari se dramaticky liší. Podle BNP Paribas to je 10 mld. euro, podle Credit Suisse jenom necelých 6 mld. euro. S tím, jak se bude blížit IPO Ferrari, poroste nejspíše zájem investorů i o samotné akcie FCAU. Generální ředitel Marchione prohlásil, že by v úpisu šlo na trh jenom 10% akcií Ferrari a 80% by bylo rozděleno mezi stávající akcionáře Fiat Chrysler Automobiles (FCAU). Zbylých 10% by zůstalo v držení jediného žijícího Enzova syna Piera Ferrari.

Historie Ferrari: Jak to všechno začalo?

Před druhou světovou válkou se mladý Enzo Ferrari věnoval automobilovému sportu. Počátkem roku 1919 se rozhodl zahájit svojí kariéru u firmy Costruzioni Meccaniche Nazionali jako zkušební jezdec. Netrvalo dlouho a mladý talent se stal i profesionálním závodníkem, přičemž jeho ambice a sebevědomí rapidně rostly. Následující rok si dvaadvacetiletý Enzo vyzkoušel práci u firmy Alfa Romeo. Během následujících let se vzhledem k jeho ambicím probojoval z postu mechanika, zkušebního řidiče a závodníka až na místo sportovního ředitele. Přestože nebyl úplně špatný závodník, v srdci věděl, že na špičku nikdy mít nebude a raději se rozhodl zaměřit na mechanickou část motosportu. Enzo měl výborné manažerské schopnosti a přirozený talent dotahovat věci do konce. Tím pádem bylo jen otázkou času, než se pan Ferrari postaví na vlastní nohy a začne podnikat sám na sebe. Zatímco v Americe probíhala Velká hospodářská krize roku 1929, Enzo zakládá svůj tým "Scuderia Ferrari" (Stáj Ferrari), pod křídly automobilky Alfa Romeo. Od počátku byl ve znaku "Scuderie Ferrari" černý vzpínající se kůň na žlutém podkladu, což byla barva modenské oblasti, v horní části s italskou trikolórou. Bylo to dědictví po jednom z prvních pilotů na světě, Francescovi Barracovi, který tento znak měl na letounu, jako talisman pro štěstí. Dlouho si ho neužil, jelikož při jedné z leteckých bitev 1. světové války byl sestřele a zahynul v troskách svého letounu. Ferrari přijal tento emblém v roce 1923 jako dar za vítězství v závodě Savio-Ravenna od Francescových rodičů, hraběte Enrica a Paolíny Barracových. V roce 1939 začíná Ferrari podnikat ve své továrně pod jménem Auto Avio Costruzioni v Maranellu. Podle dodatku na propouštěcí listině z Alfy Romeo nesměl svůj podnik po dobu následujících pět let nazvat svým jménem. To Enza neodradilo a právě zde zkonstruoval a vyrobil svůj první vůz. Během druhé světové války byla výroba pozastavena a k rozšíření továrny, jak Ferrari plánoval, nedošlo. Továrna, která byla v létech 1944-1945 pravidelně bombardována, změnila v roce 1946 svoji strukturu a byla přestavěna na výrobu automobilů. Tak oficiálně vznikla firma Ferrari, jejíž první model 125 GT s dvanáctiválcovým vidlicovým motorem o objemu 1497 cm3 a výkonu 72 koní představoval počátek dlouhé série závodních vozů různých technických koncepcí, úspěšných na všech závodních tratích světa. V roce 1948 vznikl v Maranellu první jednomístný vůz (monopost) Grand Prix 124 F1. V roce 1966 založil Enzo Ferrari samostatný podnik Dino, což bylo křestní jméno inženýra a syna Enza Ferrariho. Dino byl slibným konstruktérem, který navrhl vynikající vidlicové šestiválcové motory. Bohužel v roce 1956 zemřel ve velmi mladém věku na neléčitelnou nemoc. Enzo Ferrari se narodil 18. února 1898 v Modeně a zde i zemřel o 90 let později 14. srpna 1988. Zanechal za sebou proslulou automobilovou značku, která dominuje svými sportovními vozy a účastí v automobilových závodech. Ferrari dnes představuje u mnoha milovníků aut znamení přepychu, síly a moci.

Co nového může automobilka nabídnout?

Když už je řeč o možném IPO Ferrari, pojďme se nyní podívat, co může tato luxusní automobilka za poslední rok spotřebitelům nabídnout za novinky. Do popředí se dostávají dvě nová žihadla La Ferrari a 488 GTB.

Ferrari La Ferrari


Minulý rok představil McLaren svůj zbrusu nový hybridní supersport model P1. Automobilka Porsche nebyla pozadu a udržela s McLarenem krok představením svého vlastního hybridního vozu Porsche 918. Nicméně všichni napjatě očekávali, že přijde ještě další hybrid. Čekat už nemusíme, protože v druhé polovině minulého roku Ferrari představilo svoji verzi hybridního supersportu, model Ferrari La Ferrari.

La Ferrari je aktuálně nejrychlejší silniční Ferrari všech dob. Tento hybridní supersport poháněný kombinací vidlicového dvanáctiválce 6,2 l a elektromotoru dosahuje kombinovaného výkonu 963 koní. Zrychlení z nuly na 300 km/h trvá v ideálních podmínkách přibližně 15 sekund. Cena tohoto veledíla se pohybuje okolo částky 38 milionů korun. V porovnání s kolegy i zde to La Ferrari konkurenci pořádně natřelo - za novou 918 dáte 24 milionů korun a za model  P1 lehce přes 33 milionů korun. Vůz je postaven ze čtyř druhů uhlíkových vláken, aby bylo co nejlehčí. Sedačka řidiče je napevno připevněná a namísto ní se posouvají volant a pedály, což znamená, že nepotřebujete mechanismus na posun sedačky. Díky tomuto mechanismu může řidič sedět níže, tím pádem i střecha může být níže ku prospěchu snížení těžiště pro lepší trakci vozu při zatáčení. Stejně jako P1 a 918, La Ferrari je hybrid. K pohonu kol používá spalovací a elektrický motor. Ale zatímco tito konkurenti mohou jet pouze na elektromotor jako Toyota Prius, La Ferrari ne, protože Ferrari říká, že elektrická auta je nezajímají. Namísto toho ve voze najdete baterie a elektromotor, který pracuje podobně jako systém rekuperace kinetické energie, kteří milovníci formule 1 znají pod zkratkou KERS. Stručně řečeno tento systém sbírá energii, která je normálně promrhaná, např. u brždění, a uchovává ji na později, kdy je potřeba.

Jakkoliv fascinující jsou vzhled, technika i parametry vozu, snad nejpozoruhodnějším aspektem La Ferrari je způsob, jakým se toto exkluzivní zboží prodává. Klíčem je exkluzivita. Ferrari mistrně ovládá umění udržování převisu poptávky nad nabídkou. La Ferrari vznikne v počtu 499 kusů, což automobilce z Maranella umožňuje držet si zákazníky od těla a udělat z výběru budoucích majitelů pozoruhodné divadlo. Podle některých médií bylo pro zařazení na čekací listinu zapotřebí vlastnit nejméně pět jiných Ferrari. Splnění těchto podmínek vám zajistilo nikoliv místo v pořadníku, ale pouze šanci se na něj dostat. Ferrari všechny zájemce důkladně prověřovalo a bralo v úvahu faktory jako pověst klienta, jeho společenské postavení a úroveň vztahů s automobilkou. I přesto všechny tyto podmínky je nyní všech 499 kusů vyprodaných.

Ferrari 488 GTB


Druhým modelem, který Ferrari představilo na autosaloně v Ženevě je model 488 GTB. Jedná se znovuzrození staršího modelu 458 Italia. Ferrari 488 GTB má v 8000 otáčkách za minutu výkon přes 670 koní. Vývoj u automobilky jde mílovými kroky dopředu, takže aktuálně nejmenší Ferrari současnosti má z dvakrát přeplňovaného osmiválce o objemu 3,9 litru 670 koní, tedy 492 kW a točivý moment 760 N.m ve 3000 ot./min. Fanoušci vozů Ferrari podobnost s Ferrari 458 Italia okamžitě poznají. Nicméně změněna je celá škála technických parametrů vozu. Zrychlení z 0 na 100 km/h trvá 3 sekundy a na 200 km/h se dostanete za 8,3 sekundy. Maximální rychlost dosahuje 330 km/h. Auto váží pouhých 1370 kg a průměrně spotřebuje 11,4 litru na sto kilometrů. Zdroje z Ferrari navíc tvrdí, že 488 GTB bude nejlépe jezdícím autem na trhu, a to zejména díky reakcím a chování jako u závodního vozu. Zároveň technici značky věnovali mnoho úsilí zvuku vozu, který je pro Ferrari tak typický. Vzhledem k tomu, že model byl představen v roce 2015, cena ještě není známa.

  Další články a zajímavosti naleznete na STOX.CZ | Podpora pro online obchodování 

Ing. Libor Stoklásek

Absolvent manažersko-ekonomického studijního programu Mendelovy univerzity v Brně a navazujícího studia programu hospodářská politika a správa se zaměřením na finance a investiční management. Problematice kapitálových trhů a burzovního obchodování se začal naplno věnovat už během studia. Po absolvování patnácti měsíční praxe u společnosti Grant Capital a.s. se začlenil do managementu investičního projektu STOX.CZ.

logo STOX.CZ
STOX.cz je portál společnosti Grant Capital pro podporu online obchodování na více než 80 akciových trzích s minimálními náklady. Obchodování akcií v USA od 6 USD a v Evropě od 8 Eur. STOX.cz nabízí komplexně nejvýhodnější spojení pro online obchodování s akciemi a ETF na českém trhu, multiměnovou platformu v češtině a dále stálou technickou podporu. Přístup ke svému účtu je odkudkoli z mobilní nebo webové aplikace. Investoři také užívají komfort vysoce pojištěného individuálního účtu. Více na www.stox.cz.


Poslední zprávy z rubriky Okénko investora:

St 14:51  Zmatek na ropném trhu. Jak se promítne do cen pohonných hmot? Petr Lajsek (Purple Trading)
St 11:51  Nová éra Trumpa, nová éra kryptoměn Ali Daylami (BITmarkets)
Út 15:29  Elektrické návěsy od Range Energy: Klíč k udržitelnější kamionové dopravě? Olívia Lacenová (Wonderinterest Trading Ltd. )
Út   9:35  AI bublina? Může zajít ještě mnohem dál Mgr. Timur Barotov (BHS)





Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz logo
EUR   BTC   Zlato   ČEZ
USD   DJI   Ropa   Erste

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

Vyloučení odpovědnosti

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688