(Kurzy.cz)
Komentáře k maloobchodu - nákupní horečka po zásahu ČNB
Zdá se, že jeden z předpokladů centrální banky při realizaci devizové intervence se naplnil: v obavě ze zdražení začali lidé více utrácet. Je pravděpodobně, že do velké míry bude aktuální zvýšení poptávky kompenzováno jejím pozdějším snížením, tedy že jde o přesun poptávky v čase. Nicméně zásadní je omezení rizika neustálého odkládání spotřebních výdajů a roztočení deflačně-recesní spirály.
Maloobchodní tržby se v listopadu meziměsíčně zvýšily o 3,6 procenta. Ve srovnání s loňským rokem obrat v obchodech stoupl o 6,4 procenta. Po zohlednění rozdílného počtu pracovních dnů dokonce o 7,8 procenta a lepší výsledek byl zaznamenán naposledy v únoru 2008.
Vítězem zásahu centrální banky jsou autosalony a prodejci elektroniky a výpočetní techniky, jejich tržby se meziročně zvýšily o 13,2 procenta, resp. 13,1 procenta. Stoupla také poptávka po zboží určenému ke sportu, rekreaci a kultuře (8,6 procenta), oblečení a obuvi (6,6 procenta) či vybavení domácnosti (5,4 procenta). Naopak klesly tržby z prodeje pohonných hmot a tržby drogérií a lékáren.
Vliv devizových intervencí ČNB je důležitý a pravděpodobně ovlivní výrazně také prosincové maloobchodní tržby, nicméně k trvalejšímu růstu poptávky a maloobchodních tržeb bude potřeba, aby začaly růst reálné mzdy, došlo k obratu ve vývoji nezaměstnanosti a přestala růst míra úspor. Za celý loňský rok by se měly maloobchodní tržby zvýšit o 1,2 procenta.
David Marek, Patria Finance
Devizové intervence a tlak na spotřebitele opravdu zafungoval. V listopadu vzrostly maloobchodní tržby a krok číslo jedna byl úspěšný. Prozatím ale není jasné, zda zafunguje i krok dvě, a to je dlouhodobý efekt, který je mnohem důležitější než krátkodobý růst tržeb.
Růst tržeb bez očištění v listopadu je nejvyšší za poslední více než dva roky. Tak jako vždy, i tentokrát za celkovým výsledkem stojí maloobchod s automobily, který s tržbami výrazně pohnul vzhůru. Obchod s motorovými vozidly rostl meziročně o 15,1 %, dlouhodobě o výrazně vysokou hodnotu. Právě strach z toho, že automobily velmi brzy zdraží, motivoval spotřebitele k nákupu. Navíc, částka, která se propsala do ceny nových vozů po intervenci, není zanedbatelná, a to váhající spotřebitele motivovalo k tomu, aby koupili nyní než později v budoucnu. Trh s motorovými vozidly ale rozhodně nebyl ve špatné kondici ani před intervencí. Od dubna bez přestání roste, a nebýt velkého výpadku v březnu, byl by roční průměr rozhodně vyšší než "jen" 3,3 %.
Rostl ale i maloobchod ve své základní podstatě. Potraviny se prodávaly nepatrně lépe než před rokem, zhruba o 1,1 %. Tento trh dlouhodobě klesal, a tak srovnávací základna z loňského roku je nízká. Navíc v posledních měsících ceny potravin opět brzdily, nerostly tak rychle, a to pomáhalo přimět spotřebitele mírně otevřít své peněženky. Protože se ale intervence propsaly výrazně opět do cen potravin, je možné, že to oživení tohoto segmentu opět přibrzdí.
Stálicí maloobchodu je opět internet a prodej přes něj. Tržby rostly o víc než třetinu, a to je obrovský úspěch. Tak výrazný růst naposledy zaznamenaly e-shopy naposled na Vánoce 2009. Přitom jejich srovnávací základna roste, a nejde už o zanedbatelné částky, které se v tomto segmentu otáčejí. Přesto, e-shopy dokázaly z Vánoční sezóny a intervencí vytěžit maximum. Kampaně propagující "staré ceny" na e-shopech doslova zaplavily Česko a lidé na ně slyšeli.
Ing. Michal Kozub
Analytik
Home Credit a.s.
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Za co Češi nejvíce utrácejí? A utrácejí rychleji, než jak rostou jejich příjmy
- Za co Češi nejvíce utrácejí? A utrácejí rychleji, než jak rostou jejich příjmy
- Za co Češi nejvíce utrácejí? A utrácejí rychleji, než jak rostou jejich příjmy - Diskuze, názory, doporučení a hodnocení
- Za co Češi nejvíce utrácejí? A utrácejí rychleji, než jak rostou jejich příjmy - Diskuze, názory, doporučení a hodnocení
- Nebojte se o Španělsko, oni se o náš registr taky nebojí
- Komentáře k maloobchodu - mzdy dále klesají, ale maloobchodu to nevadí
- Závazky, transakce, Domácnosti (Domácnosti) - ekonomika ČNB
- Závazky, stavy, Domácnosti (Statistika finančních účtů»Domácnosti) - ekonomika ČNB
- Finanční rozvaha dle sektorů - Domácnosti a neziskové instituce domácností (S1M) - ekonomika ČNB
- Maloobchod - červenec 2019: Růst tržeb v maloobchodě pokračoval
- Prodejní doba v maloobchodě, § 1 - Zákon o prodejní době v maloobchodě č. 223/2016 Sb.
- Maloobchod - červenec 2020: Tržby maloobchodu se vrátily k růstu, naopak v prodeji motorových vozidel přetrval meziroční pokles (04.09.2020)
Prezentace
14.11.2024 Dosáhne Bitcoin 100 000 USD do konce roku?
13.11.2024 Jaké je hlavní využití ekonomického kalendáře?
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?