(Kurzy.cz)
Třetina firem plánuje do konce roku nabírat zaměstnance, loni se propouštělo méně než 10% pracovníků
Do konce roku 2013 uvažuje 35 % společností na českém trhu o zvýšení počtu zaměstnanců. Vyplývá to z výsledků třetího ročníku výzkumu mezi 190 vlastníky a manažery firem realizovaného v rámci projektu Kupředu.cz ve spolupráci s podnikatelskými kluby Business for Breakfast.
Průzkum mezi převážně tuzemskými firmami se zabýval očekáváními společností pro období 2013–2015, a to jak z hlediska makro, tak i mikroekonomických ukazatelů. Ve srovnání se závěry loňského průzkumu je patrný vzrůstající podíl firem, které se ve druhém pololetí roku 2013 chystají zvýšit svůj počet zaměstnanců o více než 10 %. Zatímco v loňském roce se k podobnému kroku chystalo 7 % respondentů, letos jejich počet dvojnásobně narostl. Počet společností, které nezamýšlejí změny na pracovních místech, je téměř shodný s výsledkem minulého průzkumu. I letos se pohybuje kolem 40 %.
„Propouštění plánuje čtvrtina společností. U většiny těchto firem se však bude jednat o redukce v menším rozsahu, v řádu jednotek procent,“ uvedl Michal Hrubý, oblastní ředitel Business for Breakfast, který pomáhá podnikatelům k novým zakázkám, kontaktům, informacím a příležitostem prostřednictvím efektivně vedených podnikatelských klubů. „Vloni naši respondenti vůbec neplánovali razantnější propouštění. Letos naopak pozorujeme v této kategorii drobný nárůst. I přesto firmy do konce letošního roku neplánují tak vysoké propouštění, s jakým počítaly v roce 2011,“ dodal Michal Hrubý.
Tabulka 1: Podíl společností, které chystají změny počtu zaměstnanců oproti současnému stavu
| |||
redukce nad 10 % | 4 % | 0 % | 8 % |
redukce do 10 % | 20 % | 26 % | 17 % |
nechystáme změnu | 41 % | 39 % | 44 % |
zvýšení do 10 % | 21 % | 28 % | 21 % |
zvýšení nad 10 % | 14 % | 7 % | 10 % |
Zdroj: Průzkum Kupředu.cz a Business for Breakfast.
V rámci průzkumu byli vlastníci a manažeři dále dotazováni, jaké největší hrozby spatřují z pohledu své společnosti. Podle respondentů jejich firmy v současnosti cítí největší ohrožení v oblasti obchodu, konkurence a zákazníka. Jako poměrně velká hrozba je vnímána rovněž špatná platební morálka zákazníků, na niž poukazuje plných 19 % firem. Přesto je tento ukazatel hodnocen výrazně lépe než v roce 2011. Tehdy jej jako významné ohrožení označil dvojnásobný počet respondentů. Mezi hrozbami byla v letošním roce zmiňována mimo jiné také ohrožení související se změnami v přidělování dotací a dotační politikou.
Pro úspěšnost firem v následujících 3 letech bude podle respondentů nejpodstatnější schopnost realizace a řízení změn. Společnosti by však neměly zaostávat ani v oblasti komunikace. Jako klíčovou kompetenci pro úspěšnost firmy označilo 39 % manažerů a vlastníků komunikaci směrem dovnitř firmy, respektive 38 % komunikaci vně firmy. Více než třetina respondentů rovněž poukázala také na význam strategického řízení společnosti.
K určitým rozdílům mezi skupinami managementu a vlastníků firem došlo ve vnímání oblastí s potenciálem pro zvýšení výkonnosti firmy. „Za oblast s nejvyšším potenciálem označily všechny skupiny shodně rozvoj lidských zdrojů. V dalších oblastech se jednotlivé skupiny již poněkud rozcházely,“ upozornil David Kaprál z projektu Kupředu.cz, který se zaměřuje na realizaci projektů zvyšování ziskovosti firem a řízení změn ve firmách. „Pro top a střední management je druhou klíčovou oblastí kvalita managementu firmy. Skupina vlastníků naopak na druhou příčku umístila marketing a prodej. Ten se u top-managementu nachází až na třetím místě, kdežto pro střední management je až šestou nejvýznamnější oblastí,“ doplnil David Kaprál.
Tabulka 2: Nejvýznamnější oblasti, v nichž respondenti cítí potenciál pro zvýšení výkonnosti společnosti
| vlastník | top-management | střední management |
1. | rozvoj lidských zdrojů | rozvoj lidských zdrojů | rozvoj lidských zdrojů |
2. | marketing a prodej | kvalita managementu firmy | kvalita managementu firmy |
3. | kvalita managementu firmy | marketing a prodej | úroveň strategického řízení |
Zdroj: Průzkum Kupředu.cz a Business for Breakfast.
O Kupředu.cz
KUPŘEDU.CZ je portfolio aktivit a projektů zaměřených na budování sociálního a znalostního kapitálu a v byznysové sféře na realizaci projektů změn a zvyšování profitability firem. Hlavní vizí je podpora firemního a osobního rozvoje. KUPŘEDU.CZ sdružuje od roku 2010 tým angažovaných odborníků z řad výkonných manažerů, vlastníků firem, akademiků a specialistů a je otevřené dalším partnerstvím i spolupráci v oblastech, jimiž se zabývá.
O Business for Breakfast
Podnikatelský klub Business for Breakfast je prvním oficiálním obchodním systémem působícím v ČR, jenž se specializuje na vytváření kvalitního podnikatelského prostředí formou podnikatelských klubů. V nich pak podnikatelé zaujímají nová doporučení, kontakty, znalosti a zkušenosti pro svůj byznys. Tyto kluby jsou určeny všem obchodníkům, majitelům firem a profesionálům, kteří chtějí aktivně spolupracovat s dalšími stejně zaměřenými lidmi a hledají příležitosti pro rozvoj svého podnikání. Plánem je propojit úspěšné podnikatele v celé ČR a pomoci jim vytvářet a rozvíjet dlouhodobé vztahy se zárukou kvality jednání a doporučení.
Michal Hrubý
oblastní ředitel
Business for Breakfast
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Podnikání:
Přečtěte si také:
Prezentace
15.03.2024 Klíčové faktory úspěšného tradingu? Názor...
12.03.2024 XTB zvyšuje úroky z volných prostředků!
05.03.2024 XTB Online trading konference 2024 proběhne už...
Okénko investora
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Petr Lajsek, Purple Trading
Slabá koruna prodraží dovolenou. Kolik si kde letos připlatíme?
Michal Brothánek, AVANT IS
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Trhy excelují: Japonský Nikkei, americký Nasdaq a nejnověji i zlato dosahují historických maxim
Miroslav Novák, AKCENTA CZ
Spotřebitelská inflace dále ustupuje, meziroční růst již na inflačním cíli ČNB
Ali Daylami, BITmarkets
Vítězství Trumpa může zbrzdit rozvoj centralizovaných digitálních měn