(Kurzy.cz)
Třetina firem plánuje do konce roku nabírat zaměstnance, loni se propouštělo méně než 10% pracovníků
Do konce roku 2013 uvažuje 35 % společností na českém trhu o zvýšení počtu zaměstnanců. Vyplývá to z výsledků třetího ročníku výzkumu mezi 190 vlastníky a manažery firem realizovaného v rámci projektu Kupředu.cz ve spolupráci s podnikatelskými kluby Business for Breakfast.
Průzkum mezi převážně tuzemskými firmami se zabýval očekáváními společností pro období 2013–2015, a to jak z hlediska makro, tak i mikroekonomických ukazatelů. Ve srovnání se závěry loňského průzkumu je patrný vzrůstající podíl firem, které se ve druhém pololetí roku 2013 chystají zvýšit svůj počet zaměstnanců o více než 10 %. Zatímco v loňském roce se k podobnému kroku chystalo 7 % respondentů, letos jejich počet dvojnásobně narostl. Počet společností, které nezamýšlejí změny na pracovních místech, je téměř shodný s výsledkem minulého průzkumu. I letos se pohybuje kolem 40 %.
„Propouštění plánuje čtvrtina společností. U většiny těchto firem se však bude jednat o redukce v menším rozsahu, v řádu jednotek procent,“ uvedl Michal Hrubý, oblastní ředitel Business for Breakfast, který pomáhá podnikatelům k novým zakázkám, kontaktům, informacím a příležitostem prostřednictvím efektivně vedených podnikatelských klubů. „Vloni naši respondenti vůbec neplánovali razantnější propouštění. Letos naopak pozorujeme v této kategorii drobný nárůst. I přesto firmy do konce letošního roku neplánují tak vysoké propouštění, s jakým počítaly v roce 2011,“ dodal Michal Hrubý.
Tabulka 1: Podíl společností, které chystají změny počtu zaměstnanců oproti současnému stavu
| |||
redukce nad 10 % | 4 % | 0 % | 8 % |
redukce do 10 % | 20 % | 26 % | 17 % |
nechystáme změnu | 41 % | 39 % | 44 % |
zvýšení do 10 % | 21 % | 28 % | 21 % |
zvýšení nad 10 % | 14 % | 7 % | 10 % |
Zdroj: Průzkum Kupředu.cz a Business for Breakfast.
V rámci průzkumu byli vlastníci a manažeři dále dotazováni, jaké největší hrozby spatřují z pohledu své společnosti. Podle respondentů jejich firmy v současnosti cítí největší ohrožení v oblasti obchodu, konkurence a zákazníka. Jako poměrně velká hrozba je vnímána rovněž špatná platební morálka zákazníků, na niž poukazuje plných 19 % firem. Přesto je tento ukazatel hodnocen výrazně lépe než v roce 2011. Tehdy jej jako významné ohrožení označil dvojnásobný počet respondentů. Mezi hrozbami byla v letošním roce zmiňována mimo jiné také ohrožení související se změnami v přidělování dotací a dotační politikou.
Pro úspěšnost firem v následujících 3 letech bude podle respondentů nejpodstatnější schopnost realizace a řízení změn. Společnosti by však neměly zaostávat ani v oblasti komunikace. Jako klíčovou kompetenci pro úspěšnost firmy označilo 39 % manažerů a vlastníků komunikaci směrem dovnitř firmy, respektive 38 % komunikaci vně firmy. Více než třetina respondentů rovněž poukázala také na význam strategického řízení společnosti.
K určitým rozdílům mezi skupinami managementu a vlastníků firem došlo ve vnímání oblastí s potenciálem pro zvýšení výkonnosti firmy. „Za oblast s nejvyšším potenciálem označily všechny skupiny shodně rozvoj lidských zdrojů. V dalších oblastech se jednotlivé skupiny již poněkud rozcházely,“ upozornil David Kaprál z projektu Kupředu.cz, který se zaměřuje na realizaci projektů zvyšování ziskovosti firem a řízení změn ve firmách. „Pro top a střední management je druhou klíčovou oblastí kvalita managementu firmy. Skupina vlastníků naopak na druhou příčku umístila marketing a prodej. Ten se u top-managementu nachází až na třetím místě, kdežto pro střední management je až šestou nejvýznamnější oblastí,“ doplnil David Kaprál.
Tabulka 2: Nejvýznamnější oblasti, v nichž respondenti cítí potenciál pro zvýšení výkonnosti společnosti
| vlastník | top-management | střední management |
1. | rozvoj lidských zdrojů | rozvoj lidských zdrojů | rozvoj lidských zdrojů |
2. | marketing a prodej | kvalita managementu firmy | kvalita managementu firmy |
3. | kvalita managementu firmy | marketing a prodej | úroveň strategického řízení |
Zdroj: Průzkum Kupředu.cz a Business for Breakfast.
O Kupředu.cz
KUPŘEDU.CZ je portfolio aktivit a projektů zaměřených na budování sociálního a znalostního kapitálu a v byznysové sféře na realizaci projektů změn a zvyšování profitability firem. Hlavní vizí je podpora firemního a osobního rozvoje. KUPŘEDU.CZ sdružuje od roku 2010 tým angažovaných odborníků z řad výkonných manažerů, vlastníků firem, akademiků a specialistů a je otevřené dalším partnerstvím i spolupráci v oblastech, jimiž se zabývá.
O Business for Breakfast
Podnikatelský klub Business for Breakfast je prvním oficiálním obchodním systémem působícím v ČR, jenž se specializuje na vytváření kvalitního podnikatelského prostředí formou podnikatelských klubů. V nich pak podnikatelé zaujímají nová doporučení, kontakty, znalosti a zkušenosti pro svůj byznys. Tyto kluby jsou určeny všem obchodníkům, majitelům firem a profesionálům, kteří chtějí aktivně spolupracovat s dalšími stejně zaměřenými lidmi a hledají příležitosti pro rozvoj svého podnikání. Plánem je propojit úspěšné podnikatele v celé ČR a pomoci jim vytvářet a rozvíjet dlouhodobé vztahy se zárukou kvality jednání a doporučení.
Michal Hrubý
oblastní ředitel
Business for Breakfast
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Podnikání:
Přečtěte si také:
Prezentace
14.11.2024 Dosáhne Bitcoin 100 000 USD do konce roku?
13.11.2024 Jaké je hlavní využití ekonomického kalendáře?
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?