(Kurzy.cz)
Komentáře k maloobchodu - auta se neprodávají, tržby nemají šanci růst
Velké zklamání opět přinesl prodej motorových vozidel, v tomto případě hlavně osobních aut (-7 %). Nejen na statistikách tržeb je vidět velký propad v poptávce po automobilech. Počet registrací podle statistik SDA u nových osobních automobilů klesl v únoru meziročně o 3 tisíce. Poptávka po autech je v poslední době minimální, a to nejen v Česku, ale v celé Evropě. Lidé stále šetří a nechtějí dělat velké výdaje. Automobilky se snaží bojovat snižováním cen, ale ani na to už spotřebitelé neslyší. Proto v běžných cenách tržby klesly ještě více, a to sice o více jak deset procent.
Samotný maloobchod bez aut poklesl v únoru o 3,6 %. I na něm se podepisuje slabá spotřebitelská poptávka, která by se ale letos už měla pozvolna probouzet. Špatný výsledek směřoval jak z oblasti nepotravinářského (-1,5 %), tak i potravinářského zboží (-5 %). Na potravinách se stále odráží skepse spotřebitelů, která se projevuje oblibou nákupů v akcích, ale i tím, že spotřebitelé nakupují méně a stále častěji levnější varianty zboží. Inflace potravin je vysoká a spotřebitelé jsou velmi citliví na jakékoli změny jejich cen. Fascinující jsou ale tržby v oblasti internetu. Po výborném výsledku z ledna přišel další, velmi podobný. Tržby vzrostly ve stálých cenách o 20,8 %. To je růst, který by mohly všechny ostatní oblasti jen závidět. Chuť lidí nakupovat online se nezapře.
Jednou z mála dalších oblastí, kde ještě tržby dokázaly vzrůst, je prodej elektroniky a také oblečení. Obě kategorie mají jedno společné - rostly jen ve stálých cenách, tedy po očištění o inflaci. V běžných cenách jejich tržby klesaly. U elektroniky to znamená růst o 3,7 % oproti reálnému poklesu o 5,8 %. To je cena za stále klesající ceny zboží v tomto odvětví.
Ing. Michal Kozub
Analytik
Home Credit a.s.
Výsledky firem - tržby, zisk
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Za co Češi nejvíce utrácejí? A utrácejí rychleji, než jak rostou jejich příjmy
- Za co Češi nejvíce utrácejí? A utrácejí rychleji, než jak rostou jejich příjmy
- Za co Češi nejvíce utrácejí? A utrácejí rychleji, než jak rostou jejich příjmy - Diskuze, názory, doporučení a hodnocení
- Za co Češi nejvíce utrácejí? A utrácejí rychleji, než jak rostou jejich příjmy - Diskuze, názory, doporučení a hodnocení
- Nebojte se o Španělsko, oni se o náš registr taky nebojí
- Komentáře k maloobchodu - mzdy dále klesají, ale maloobchodu to nevadí
- Závazky, transakce, Domácnosti (Domácnosti) - ekonomika ČNB
- Závazky, stavy, Domácnosti (Statistika finančních účtů»Domácnosti) - ekonomika ČNB
- Finanční rozvaha dle sektorů - Domácnosti a neziskové instituce domácností (S1M) - ekonomika ČNB
- Maloobchod - červenec 2019: Růst tržeb v maloobchodě pokračoval
- Prodejní doba v maloobchodě, § 1 - Zákon o prodejní době v maloobchodě č. 223/2016 Sb.
- Maloobchod - červenec 2020: Tržby maloobchodu se vrátily k růstu, naopak v prodeji motorových vozidel přetrval meziroční pokles (04.09.2020)
Prezentace
28.11.2024 Nejlepší chytré hodinky na světě jsou Samsung.
25.11.2024 Zkontrolujte, zda je vaše nemovitost dobře…
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Ali Daylami, BITmarkets
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory