Průzkum: České exportéry trápí nedostatek kontaktů v zahraničí
PRAHA (MEDIAFAX) - Nedostatek kontaktů v zahraničí je zásadní problém, se kterým se potýkají čeští vývozci. Mezi další časté obtíže patří také vysoké náklady na pracovní cesty a neznalost cizího jazyka v netradičních zemích, prostřednictvím výsledků šetření o tom v pátek informovali tvůrci projektu Žijeme v zahraničí.
"Jak ukazují výsledky průzkumu, nedostatek lokálních kontaktů považuje za problém 67,2 procenta dotázaných firem," upřesnil Miloš Rybáček ze společnosti IBRS, která šetření realizovala pro projekt Žijeme v zahraničí.cz. Ten se snaží českým podnikatelům pomoct v jejich činnosti. Šetření také ukázalo, že se tuzemským firmám při podpoře exportu nejvíce osvědčilo mít osobní kontakty v zahraničí (37,8 procenta), případně využít místních partnerů (19,3 procenta).
Z průzkumu také vyplynulo, že informace pro podporu svého vývozu shánějí čeští podnikatelé nejčastěji na internetu. Tuto možnost volilo devět dotazovaných z deseti. Svůj význam však stále hraje i tisk, do kterého nahlédne necelých 40 procent obchodníků nebo využití zájmových sdružení a asociací (38,5 procenta).
"Projekt Žijeme v zahraničí.cz je nové a dosud nerealizované proexportní řešení. Prostřednictvím sítě ekonomicky zajímavých kontaktů na Čechy žijících v zahraničí pomáhá naše služba tuzemských firmám bořit řadu exportních bariér," uvedla ředitelka projektu Jana Bábíková.
Službu využijí podle jejích slov i občané žijící v cizině, kteří mají zájem nabídnout své služby českým exportérům. Podle statistiky ministerstva zahraničních věcí žije v cizině dlouhodobě 200 tisíc Čechů. Právě těm projekt nabízí odrazový můstek k rozvoji podnikání nebo přivýdělku. "Jde například o servis v oblasti překladů, administrativy, pomoc při organizaci zahraničních veletrhů, zajišťování průzkumu trhu nebo spolupráci při zakládání obchodního zastoupení v zahraničí," vyjmenovala ředitelka Bábíková některé z nabízených možností.
Projekt vznikl pod záštitou náměstka ministra zahraničních věcí Tomáše Duba, který říká: "Jsem přesvědčen, že tento projekt je velice důležitý pro rozvoj a podporu českého exportu a expanzi na zahraniční trhy. Portál Žijeme v zahraničí.cz bude jistě dobrým pomocníkem našim občanům, firmám, ale i krajanům dlouhodobě žijících mimo Českou republiku."
S tím souhlasí i podnikatelé, kteří při dotazování v 79 procentech označili projekt jako zajímavý. Neutrálně ho hodnotilo 15,5 procenta dotazovaných. Proti tomu za nezajímavý ho považuje mezi pěti a šesti procenty společností.
Mezi nejčastější exportní partnery českých firem patří Německo, Slovensko, Polsko a Rakousko.
Průzkum realizovala společnost IBRS na vzorku 683 firem ve dnech 15. září až 24. října letošního roku.
Jan Soukup, soukupj@mediafax.cz
TNBiz.cz - Zprávy TNBiz jsou zpravodajským kanálem Televize Nova, TN.cz společnosti CET 21. TN.cz přináší zpravodajství z domácí i zahraniční ekonomiky a politiky.
Poslední zprávy z rubriky Podnikání:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
15.04.2024 Kam půjdou úrokové sazby? Aktuální přehled...
15.04.2024 Zabouchnuté dveře vyřeší zámečník od pojišťovny...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko nemovitosti
Jan Dvořák, Salutem Fund
Patrik Kostyo, Occollo
?
Okénko pro podnikatele
Jitka Weiss, SNAIL TRAVEL INTERNATIONAL a.s.