Vladimír Urbánek
(Kurzy.cz)
Investice  |  06.11.2012 11:12:57

Evropský automobilový průmysl by potřeboval léčbu alá USA, ale šance na ni je jen minimální

Evropský automobilový průmysl se jako celek potýká již 5 let s problémy, které letos vrcholí nejhoršími výsledky od roku 1995. Evropské výrobce trápí problémy s vysokou nadprodukcí a propadem prodejů.Analytici a experti se shodují, že pro jeho nápravu by se měla hledat inspirace především v USA, protože evropský současný stav odpovídá téměř přesně stavu amerického automobilového průmyslu v roce 2009.

US administrativa v letech 2008-9 sice podpořila americké výrobce pomocí ve výši cca 80 mld.USD, ale stalo se tak výměnou za velice ostrou restrukturalizaci celého sektoru, který uzavřel 15 továren, snížil celkovou výrobní kapacitu o 33% a propustil kolem 45 000 zaměstnanců. Tyto kroky byly sice bolestné z mnoha pohledů, ale vyústily do stavu, kdy největší výrobci v současnosti generují miliardy provozních zisků a opětovně nabírají nové pracovníky. Experti se shodují, že přesně takovou cestou by se měli vydat také evropští výrobci automobilů. Klíčem k oživení je podle nich redukce nadbytečných kapacit. Na rozdíl od Ameriky však evropské vlády takovou formu restrukturalizace příliš nepodporují by spíše nutí automobilky k zachování co největšího počtu pracovních míst. Samotné podniky s redukcí kapacit také nespěchají, protože nechtějí jako první "vyklízet pozice" ve prospěch konkurence. Experti v tomto ohledu volají po koordinované celoevropské akci, která by tento negativní jev redukovala na minimum a umožnila by "rovný" přístup v rámci celého sektoru. Experi ale poukazují, že takový postup bude v Evropě narážet na mnohé problémy a že v podstatě nebude možné jej zrealizovat kvůli absenci "centralizované shody".

Od začátku evropské automobilové recese v roce 2008 k zavření některých závodů došlo pouze ve dvou případech, když svou belgickou továrnu uzavřel americký koncern GM a když Fiat ukončil produkci na Sicílii. Uzavřít 5 závodů se rozhodl Peugeot. 2 evropské závodu uzavře americký Ford, GM uzavře další provoz v Belgii.
Experti ale odhadují, že by bylo potřeba uzavřít nejméně 17 evropských továren respektive zrušit kapacity pro výrobu 4 miliónů vozů ročně respektive 18% celkových kapacit, aby bylo dosíleno kýženého efektu. V Evropě je v současnosti 96 továren na výrobu automobilů. Odhaduje se, že plných 40% z nich využívá své kapacity na méně jak 70%.

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář





Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz logo
EUR   BTC   Zlato   ČEZ
USD   DJI   Ropa   Erste

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688