(Kurzy.cz)
Češi pořizují dětem mobily dříve než rodiče v západní Evropě, telefonování stojí domácnost v průměru 540 Kč
Věk dětí vybavených mobilním telefonem se stále snižuje. V Česku lidé pořizují telefony dětem dříve, než ve většině evropských zemí. Zatímco u nás kupují rodiče svému potomkovi první přístroj mezi sedmým až desátým rokem věku, například ve Francii panuje většinový názor, že by dítě mělo vlastnit telefon zhruba v 15 letech. V tomto věku ho v loňském roce vlastnilo více než 70 procent francouzské mládeže*.Obecně lze přitom říci, že děti ze zemí střední a východní Evropy dostávají mobilní telefony o několik let dříve než děti ze západních evropských zemí. Údaje vyplývají z mezinárodního průzkumu Barometr Cetelem.
Lidé velmi často neváhají sáhnout do peněženky, když jde o to, aby jejich dítě drželo krok s módními trendy, a zejména aby nebylo jediné ze třídy, kdo nemá mobilní telefon. Telefon se čím dál více stává viditelným znakem příslušnosti k určité sociální vrstvě.Podle mnohých má stejnou vypovídající hodnotu, jakou mělo ještě nedávno značkové oblečení. V souvislosti se strachem ze sociálního vyloučení se zvyšuje počet dětí, které vlastní smartphone. Podle průzkumu evropští rodiče často raději ušetří za své výdaje, jen aby dítěti luxusní telefon dopřáli.
Spolu s nákupem mobilního telefonu dítěti však rodičům rostou také pravidelné náklady související s telefonováním, posíláním SMS či MMS, nebo připojením na internet prostřednictvím telefonu. V Česku utratí domácnost za mobilní telekomunikační služby v průměru mezi 460 až 625 korunami. Často se přitom jedná jen o účty dětí. Například naši slovenští sousedé utratí za hovory oproti nám zhruba dvojnásobek a kopírují tak trend západních zemí. Zhruba třetina Čechů přitom považuje své výdaje za mobilní hovory a služby za příliš vysoké. Co se týče Slovenska, nespokojenost s výší plateb souvisejících s používáním mobilního telefonu uvádí polovina obyvatel.
Podle průzkumu patří telekomunikacím a internetu druhé místo mezi výrobky a službami, bez nichž se lidé v současné společnosti nedokážou obejít. První příčku zaujímají potraviny. Rozhodnutí snížit tyto výdaje se může rychle změnit ve společenský handicap. Z tohoto důvodu se částka, kterou měsíčně zaplatí za mobilní telekomunikace méně majetní a více majetní lidé, příliš neliší. Rozdíl nečiní ani deset eur. Méně majetní lidé však uznávají, že poplatky za telefon jsou rozmarem, který výrazně zatěžuje rozpočet jejich domácností.
*Výsledky sociologického průzkumu v oblasti mobilních telekomunikací, který provedlo Francouzské sdružení mobilních operátorů AFOM ve spolupráci s agenturou TNS Sofres.
O Barometru Cetelem 2011
Mezinárodní studie Barometr Cetelem vychází z průzkumu nálad a postojů spotřebitelů velkých evropských trhů. Analýzy a prognózy vývoje zpracovala výzkumná a poradenská společnost BIPE.
Společnost CETELEM ČR, a.s.je silnou a stabilní společností s významným postavením na českém finančním trhu, řadící se mezi nejvýznamnější nebankovní poskytovatele úvěrových produktů a služeb. V loňském roce společnost oslavila již patnáct let úspěšného působením na českém trhu spotřebitelských úvěrů. V průběhu své historie se stala inovátorem a průkopníkem v mnoha oblastech, především v oblasti internetu. Cetelem byl založen v říjnu 1996 a svou obchodní aktivitu zahájil o rok později v červnu. Mezi základní principy společnosti patří již od počátku jejího působení zásady zodpovědného úvěrování. Cetelem je držitelem licence platební instituce vydávané Českou národní bankou. Licence je potvrzením toho, že společnost splňuje přísné regulatorní nároky obdobné požadavkům kladeným na banky a zároveň důkazem důvěryhodnosti a stability společnosti na českém finančním trhu. Společnost nabízí vysoce konkurenceschopné portfolio produktů, založené na zodpovědném a individuálním přístupu ke klientovi. Prostřednictvím sítě svých poboček a sítě obchodních partnerů nabízí klientům: klasické spotřebitelské úvěry, poskytované v místech prodeje zboží a služeb, osobní půjčky, kreditní karty, produkty určené k financování motorových vozidel a různé typy pojištění.
Cetelem je stoprocentní dceřinou společností francouzské banky BNP Paribas Personal Finance, která nabízí spotřebitelské úvěry již od roku 1953 (do roku 2008 pod značkou Cetelem). Za více než 58 let své činnosti postupně rozšířila pole svého působení do více než třech desítek zemí světa na čtyřech kontinentech. BNP Paribas Personal Finance je součástí mezinárodní finanční skupiny BNP Paribas, která je jednou ze šesti nejsilnějších bank na světě a jedničkou v Eurozóně, co se objemu vkladů týče.
Poslední zprávy z rubriky Osobní finance:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Zuzana Dubová, RekvalifikacniKurzy.cz
Financování vašeho vzdělávání: Přehled možností financování rekvalifikačních kurzů
Iva Grácová, Bezvafinance
Petr Holub, Zoxo Financial s.r.o.
Petr Holub, MojeNebankovka
Marek Pokorný, Portu
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz