Asociace Amerických železnic publikovala údaje o počtu cisternových vagonů přepravujících surovou ropu a ropné produkty na území USA. Počet cisteren vzhledem k údajům z roku 2011 se během posledních šesti měsíců zvýšil o 35%.
Ministerstvo energií USA uvedlo ve své zprávě, že na území Severní Dakoty je nedostatek ropovodů a ropné infrastruktury a to mělo za následek, že se společnost BP rozhodla využívat železniční dopravu k přepravě své ropy do rafinerie na území státu Washington a to i přes to, že přeprava po železnici je třikrát dražší, než přeprava ropovodem.
Jak uvádí Asociace Amerických železnic, během posledních šesti měsíců bylo přepraveno 241 tisíc cisteren, což odpovídá zvýšení přepravy o 38% oproti stejnému období minulého roku. V červnu se přeprava oproti minulému roku zvýšila dokonce o 51%.
Každá cisterna přepravuje 700 barelů ropy, což znamená, že železniční přepravou je dopravováno zhruba 1 milion barelů ropy denně. Severní Dakota se stala v březnu státem s druhou největší produkcí ropy a to znamená prudce se zvyšující nároky na přepravu vytěžené ropy z oblasti. BP uvažuje o vybudování železniční trati k přepravě 225 tisíc barelů denně do své rafinerie ve Washingtonu. Povolovací řízení ke stavbě by mělo začít během následujícího půl roku.
Čtěte dále: Ropné společnosti vhodné k nákupu Boj o ropu – Čína proti zbytku světa. Část první. Boj o ropu – Čína proti zbytku světa. Část druhá, závěrečná.
Nicméně je třeba vzít do úvahy, že zatímco přeprava jednoho barelu železnicí vychází na 15 USD, přeprava ropovodem stojí 5 USD. Projektovaný ropovod Keystone by měl být schopen přepravovat 1,1 milionů barelů ropy denně, což je množství, které odpovídá veškeré přepravě ropy po železnici. 5 tisíc kilometrů dlouhý ropovod Enbridge, dopravuje ropu z písků v Athabasce do rafinerií na středozápadě s kapacitou 1,4 milionů barelů ropy denně, nicméně v minulém měsíci došlo k poruše s únikem okolo 1000 barelů ropy v oblasti Wiskonsinu. Ačkoli je Enbridge nejlevnější variantou pro dopravu ropy, dává BP z kapacitních důvodů přednost tomu přepravovat ropu po železnici.
Do té doby, než bude vybudována ropná infastruktura v oblasti Severní Dakoty a než budou vybudovány ropovody s dostatečnou kapacitou lze předpokládat další růst přepravy ropy po železnici. Nákup akcií železnic by se tak mohl stát zajímavou investiční příležitostí.
Redakce www.akcieatrhy.cz Tyto zprávy pro vás vytváří Akcieatrhy.cz |