Výmluvy na osobu blízkou končí, poslanci přehlasovali Senát
PRAHA (MEDIAFAX) - Novelu zákona o silničním provozu, která výrazně omezuje možnost řidičů vymlouvat se na to, že jejich vozidlo v době spáchání dopravního přestupku řídila osoba blízká, schválila v úterý již podruhé Poslanecká sněmovna. Poslanci tak přehlasovali Senát, který chtěl ustanovení o osobě blízké vypustit.
Pro schválení novely zákona ve sněmovním znění hlasovalo 106 poslanců, proti bylo 24 přítomných.
Senát rozhodl o vrácení novely zákona o silničním provozu 22. července a do sněmovny ji poslal s návrhem na vypuštění ustanovení, které výrazně omezuje možnost využití institutu osoby blízké. Pro vrácení předlohy do dolní komory parlamentu s pozměňovacími návrhy se tehdy vyslovilo všech 60 přítomných senátorů, ani jeden nebyl proti nebo se zdržel hlasování.
Nebývalá jednota senátorů napříč politickými stranami se promítla do celé debaty o novele. Zpravodaj tisku Karel Korytář (ČSSD) tehdy řekl, že není v silách majitele vozidla zajistit to, co předkládaný zákon v souvislosti s osobou blízkou nařizuje. "Majitel vozidla nemůže zajistit, že osoba, která auto řídí, se bude řídit předpisy. Za to nemůže být sankcionován," uvedl.
Omezení institutu osoby blízké naopak obhajoval ministr dopravy Pavel Dobeš (VV), který řekl, že přispěje k bezpečnosti silničního provozu. "Je to (novela zákona o silničním provozu - pozn. red.) jenom ku prospěchu těch, kteří opravdu dobře řídí a kvalitně plní pravidla a povinnosti řidiče," sdělil.
Senátu tak neprošla ani druhá změna. Ta řeší pro záchranáře přednost v jízdě na přechodech pro chodce.
Původní legislativní změna počítá s tím, že majitel vozidla zajistí, aby řidič, který vozidlo používá, dodržoval předpisy. V opačném případě mu hrozí až desetitisícová pokuta, body mu však zůstanou. Provozovatel nebude za přestupek zodpovědný pouze v případě, kdy prokáže, že vozidlo převádí na někoho jiného, nebo že mu bylo auto před spácháním přestupku odcizeno.
Ministerstvo dopravy doufá, že změna přinese po letech konec praxe, kdy se řidiči při rychlé jízdě vymlouvali právě na osobu blízkou.
Novela o silničním provozu řeší také zvýšení věkové hranice pro získání řidičského průkazu u vybraných vozidel, přísnější kontroly zdravotní způsobilosti a důslednější kontroly odebrání řidičského průkazu. Zvýšení hranice minimálního věku pro získání řidičského průkazu se týká nejsilnějších motorek (z nynějších 21 na 24 let), autobusů a nákladních automobilů pro osobní potřebu.
K nejsilnějším motocyklům, na které je potřeba řidičské oprávnění skupiny A, se od 24 let dostanou i řidiči bez předchozích zkušeností s řízením slabších strojů. Naopak zkušení jezdci se na ně budou moci posadit už ve 20 letech. Zkušenost řidičů bude ministerstvo poměřovat vlastnictvím oprávnění skupiny A2. Pro jeho zisk musí být adeptovi minimálně 18 let, řídit s ním může motocykly s výkonem motoru do 35 kW a s poměrem výkonu ke hmotnosti do 0,2 kW/kg. Zájemci s průkazem skupiny A2 mohou po dvou letech, tedy nejdříve ve 20, získat oprávnění na nejsilnější motocykly.
Norma zároveň brání takzvané 'řidičákové turistice'. Místo dosavadní délky pobytu budou muset žadatelé prokázat vazbu na pobyt v místě bydliště. Novela současně zavádí zákaz udělit řidičské oprávnění tomu, komu byl řidičák odejmutý v jiném členském státě Evropské unie po dobu, kdy tyto sankce nebo omezení trvají.
V řidičském průkazu se ale také mají objevit všechny skupiny vozidel, která je jeho držitel oprávněný řídit. To má řidičům usnadnit prokazování oprávnění v zahraničí.
Úprava zákona o silničním provozu obsahuje také povinnost pravidelných školení zkušebních komisařů v autoškolách a jejich pověřování.
Filip Nachtmann, Tomáš Paták, nachtmann@mediafax.cz
TNBiz.cz - Zprávy TNBiz jsou zpravodajským kanálem Televize Nova, TN.cz společnosti CET 21. TN.cz přináší zpravodajství z domácí i zahraniční ekonomiky a politiky.
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
28.03.2024 5 kroků pro pravidelnou údržbu vaší motorové pily
27.03.2024 I elektrická koloběžka musí mít povinné ručení
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Revoluce v umělé inteligenci: Nový superčip společnosti Nvidia může změnit svět
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Kdy a komu se vyplatí využít DIP (dlouhodobý investiční produkt)
Mgr. Timur Barotov, BHS
Michal Brothánek, AVANT IS
SPILBERK investiční fond SICAV, a.s. se mění k lepšímu aneb Co přinesla Valná hromada
Miroslav Novák, AKCENTA CZ
ČNB pokračuje ve snižování sazeb, proinflačním rizikem slabší koruna
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Petr Lajsek, Purple Trading
Slabá koruna prodraží dovolenou. Kolik si kde letos připlatíme?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz