(Kurzy.cz)
ČR - maloobchod v květnu klesl o 0,7%, vyšší ceny potravin zbrzdily jejich prodej
Maloobchod - květen 2011 |
Tržby v maloobchodě včetně motoristického segmentu po očištění o sezónní vlivy, kalendářní a pracovní dny klesly v květnu reálně meziměsíčně o 0,7 % a meziročně očištěné pouze o vliv počtu pracovních dní vzrostly o 1,4 %. Meziroční růst tržeb bez očištění o 3,2 % byl ovlivněn zejména vývojem motoristického segmentu a nepotravinářského zboží.
* * *
Po očištění o sezónní vlivy, kalendářní a pracovní dny se tržby v maloobchodě včetně prodeje a oprav motorových vozidel v květnu snížily reálně meziměsíčně o 0,7 % a meziročně očištěné pouze o pracovní dny se zvýšily o 1,4 %. K meziročnímu růstu tržeb bez očištění o 3,2 % přispěl při letošním vyšším počtu pracovních dní (+1) prodej a opravy motorových vozidel (+2,1 p.b.) a nepotravinářského zboží (+1,9 p.b), opačně působil prodej potravin (-0,6 p.b.) a pohonných hmot (-0,2 p.b.) (viz tabulka č. 2).
* * *
Sezónně očištěné tržby za prodej a opravy motorových vozidel (CZ-NACE 45) se snížily reálně meziměsíčně o 0,2 % a meziročně očištěné o pracovní dny se zvýšily o 3,3 %. Neočištěné tržby vzrostly meziročně o 6,6 %, v tom za prodej motorových vozidel (včetně náhradních dílů) o 6,7 % a za opravy o 6,1 %. Nepřetržitý růst tržeb motoristického segmentu trvá již 13 měsíců.
* * *
V maloobchodě včetně prodeje pohonných hmot (CZ-NACE 47) se sezónně očištěné tržby snížily reálně meziměsíčně o 1,0 % a meziročně očištěné o pracovní dny se zvýšily o 0,5 %. Sezónně neočištěné tržby vzrostly meziročně o 1,6 %, a to přesto, že růst byl zpomalen poklesem prodeje potravin a pohonných hmot (o 2,5 %, resp. o 1,7 %). Napomohl k tomu zvýšený růst tržeb za nepotravinářské zboží o 5,9 %.
Již devatenáct měsíců nepřetržitě se zvyšoval maloobchod provozovaný prostřednictvím internetu nebo zásilkové služby (o 21,0 %). Rostly také tržby za prodej textilu a obuvi (o 9,8 %), počítačového a komunikačního zařízení (o 9,3 %), výrobků pro kulturu a rekreaci (o 7,8 %), farmaceutického, zdravotnického a drogistického zboží (o 5,1 %) a výrobků pro domácnost (o 3,4 %) ve specializovaných prodejnách. Naopak méně se prodávaly potraviny, a to jak ve specializovaných tak i nespecializovaných prodejnách (o 2,8 %, resp. o 2,5 %). V nespecializovaných prodejnách s převahou nepotravinářského zboží klesly tržby o 0,9 %.
Cenový deflátor ke stejnému období předcházejícího roku činil 102,4 % a byl ovlivněn jednak pokračujícím růstem cen pohonných hmot (o 10,0 %), jednak zvýšením cen potravin. Tento vývoj se promítl do celkového růstu cen v prodejnách s převahou potravin (o 5,3 %). Nejvíce se snížily ceny počítačových a komunikačních zařízení (o 9,4 %), textilu a obuvi (o 2,4 %) a výrobků pro domácnost (o 2,0 %).
Mezinárodní srovnání vývoje maloobchodních tržeb v zemích EU je k dispozici na: (http://epp.eurostat.ec.europa.eu/portal/page/portal/eurostat/home).
Zdroj: ČSÚ
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
15.03.2024 Klíčové faktory úspěšného tradingu? Názor...
12.03.2024 XTB zvyšuje úroky z volných prostředků!
05.03.2024 XTB Online trading konference 2024 proběhne už...
Okénko investora
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Petr Lajsek, Purple Trading
Slabá koruna prodraží dovolenou. Kolik si kde letos připlatíme?
Michal Brothánek, AVANT IS
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Trhy excelují: Japonský Nikkei, americký Nasdaq a nejnověji i zlato dosahují historických maxim
Miroslav Novák, AKCENTA CZ
Spotřebitelská inflace dále ustupuje, meziroční růst již na inflačním cíli ČNB
Ali Daylami, BITmarkets
Vítězství Trumpa může zbrzdit rozvoj centralizovaných digitálních měn