TNBiz (TN.cz)
Cestování  |  19.06.2011 13:53:48

Evropané chystají s Japonci nástupce Concordu

Mediafax

LE BOURGET (MEDIAFAX) - Evropská společnost EADS, spoluvlastník firmy Airbus, a Japonsko spolupracují na vývoji nástupce Concordu, informuje v neděli server francouzského deníku Le Figaro. Nadzvukové dopravní letadlo by mělo trasu Paříž - Tokio urazit za dvě a půl hodiny.

EADS schválila výzkum, na jehož konci by měl světlo světa spatřit prototyp. Designem by měl připomínat Concorde, který naposledy vzlétl v roce 2003. Počítá se s místem pro 50 až sto cestujících.

Díky třem různým motorům by letoun měl dosahovat obrovských rychlostí, až Mach 4, a zároveň být ekologickým a méně hlučným.

"Ten letoun téměř nebude slyšet," ujistil v neděli v předvečer zahájení pařížského aerosalonu na tiskové konferenci v Le Bourget hlavní konstruktér AEDS Jean Botii.

Vývoj prototypu bude trvat nejméně deset let. Pak by mohl přijít na řadu první testovací let. Na linky se letadlo mělo dostat až těsně před rokem 2050.

Na projektu s názvem ZEHST se podílí EADS, Onera, francouzská výzkumná laboratoř pro vesmír a letectví, a Japonsko. "Studii proveditelnosti" zaplatil francouzský Úřad pro civilní letectví (DGAC) a obdobná japonský úřad. Technici využijí výsledky výzkumu Astria, pobočky EADS pro vesmír a letectví, v oblasti suborbitálních raketoplánů Space plane, které mohou létat v atmosféře i mimo ni.

Nadzvukové letadlo budoucnosti by mělo být vybaveno třemi motory, které jsou už nyní na trhu. Každý použije v jiné fázi letu. Od vzletu až do 5000 metrů bude letadlo spoléhat na proudový motor blízký tomu, s nímž létají současná letadla. "Využívat ale bude biopaliva třetí generace vytvořená na bázi mořských řas, takže nebudou spalováním vznikat zplodiny," vysvětlil Jean Botti.

Mezi 5000 a 20 tisíci metry letoun přejde na kryogenní motor podobný tomu, který nyní vynáší na oběžnou dráhu raketu Ariane. Palivem bude vodík a letadlo se bude moci pohybovat až rychlostí Mach 0,8.

Tím ale nekončí - při přechodu na ještě vyšší rychlost rovnající se Mach 4 ve výšce 32 000 metrů bude ZEHST pohánět reaktivní motor nazývaný Ramjet, využívaný především u vojenských raket.

EADS také pracuje na jiném projektu - letounu VoltAir na elektrickou energii, který nebude mít motor pod křídly, ale v zadní části. Křídla sama budou měnit své nastavení v různých fázích letu. Letadlo je určeno pro krátké cesty s 50 až 70 cestujícími.

Kristýna Kuslová, kuslova@mediafax.cz

TNBiz.cz - Zprávy TNBiz jsou zpravodajským kanálem Televize Nova, TN.cz společnosti CET 21. TN.cz přináší zpravodajství z domácí i zahraniční ekonomiky a politiky.

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář





Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Ochranné známky

Finanční katalog

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Monitoring ekonomiky

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688