Evropané chystají s Japonci nástupce Concordu
LE BOURGET (MEDIAFAX) - Evropská společnost EADS, spoluvlastník firmy Airbus, a Japonsko spolupracují na vývoji nástupce Concordu, informuje v neděli server francouzského deníku Le Figaro. Nadzvukové dopravní letadlo by mělo trasu Paříž - Tokio urazit za dvě a půl hodiny.
EADS schválila výzkum, na jehož konci by měl světlo světa spatřit prototyp. Designem by měl připomínat Concorde, který naposledy vzlétl v roce 2003. Počítá se s místem pro 50 až sto cestujících.
Díky třem různým motorům by letoun měl dosahovat obrovských rychlostí, až Mach 4, a zároveň být ekologickým a méně hlučným.
"Ten letoun téměř nebude slyšet," ujistil v neděli v předvečer zahájení pařížského aerosalonu na tiskové konferenci v Le Bourget hlavní konstruktér AEDS Jean Botii.
Vývoj prototypu bude trvat nejméně deset let. Pak by mohl přijít na řadu první testovací let. Na linky se letadlo mělo dostat až těsně před rokem 2050.
Na projektu s názvem ZEHST se podílí EADS, Onera, francouzská výzkumná laboratoř pro vesmír a letectví, a Japonsko. "Studii proveditelnosti" zaplatil francouzský Úřad pro civilní letectví (DGAC) a obdobná japonský úřad. Technici využijí výsledky výzkumu Astria, pobočky EADS pro vesmír a letectví, v oblasti suborbitálních raketoplánů Space plane, které mohou létat v atmosféře i mimo ni.
Nadzvukové letadlo budoucnosti by mělo být vybaveno třemi motory, které jsou už nyní na trhu. Každý použije v jiné fázi letu. Od vzletu až do 5000 metrů bude letadlo spoléhat na proudový motor blízký tomu, s nímž létají současná letadla. "Využívat ale bude biopaliva třetí generace vytvořená na bázi mořských řas, takže nebudou spalováním vznikat zplodiny," vysvětlil Jean Botti.
Mezi 5000 a 20 tisíci metry letoun přejde na kryogenní motor podobný tomu, který nyní vynáší na oběžnou dráhu raketu Ariane. Palivem bude vodík a letadlo se bude moci pohybovat až rychlostí Mach 0,8.
Tím ale nekončí - při přechodu na ještě vyšší rychlost rovnající se Mach 4 ve výšce 32 000 metrů bude ZEHST pohánět reaktivní motor nazývaný Ramjet, využívaný především u vojenských raket.
EADS také pracuje na jiném projektu - letounu VoltAir na elektrickou energii, který nebude mít motor pod křídly, ale v zadní části. Křídla sama budou měnit své nastavení v různých fázích letu. Letadlo je určeno pro krátké cesty s 50 až 70 cestujícími.
Kristýna Kuslová, kuslova@mediafax.cz
TNBiz.cz - Zprávy TNBiz jsou zpravodajským kanálem Televize Nova, TN.cz společnosti CET 21. TN.cz přináší zpravodajství z domácí i zahraniční ekonomiky a politiky.
Poslední zprávy z rubriky Cestování:
Přečtěte si také:
Prezentace
28.03.2024 5 kroků pro pravidelnou údržbu vaší motorové pily
27.03.2024 I elektrická koloběžka musí mít povinné ručení
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Revoluce v umělé inteligenci: Nový superčip společnosti Nvidia může změnit svět
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Kdy a komu se vyplatí využít DIP (dlouhodobý investiční produkt)
Mgr. Timur Barotov, BHS
Michal Brothánek, AVANT IS
SPILBERK investiční fond SICAV, a.s. se mění k lepšímu aneb Co přinesla Valná hromada
Miroslav Novák, AKCENTA CZ
ČNB pokračuje ve snižování sazeb, proinflačním rizikem slabší koruna
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Petr Lajsek, Purple Trading
Slabá koruna prodraží dovolenou. Kolik si kde letos připlatíme?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz