(Kurzy.cz)
ČR - růst prodeje motorových vozidel druhý nejvyšší za poslední tři roky
Maloobchod - leden 2011 |
Tržby v maloobchodě včetně prodeje a oprav motorových vozidel po očištění o sezónní vlivy, kalendářní a pracovní dny vzrostly v lednu reálně meziměsíčně o 4,8 % a meziročně očištěné pouze o vliv počtu pracovních dní o 5,1 %. Meziroční růst tržeb bez očištění o 6,8 % byl ovlivněn zejména prodejem motorových vozidel a nepotravinářského zboží. Částečný vliv měl i o jeden den vyšší počet pracovních dní letos oproti lednu 2010.
* * *
* * *
* * *
V maloobchodě včetně prodeje pohonných hmot (CZ-NACE 47) sezónně očištěné tržby vzrostly reálně meziměsíčně o 3,1 % a meziročně očištěné o pracovní dny o 1,5 %. Sezónně neočištěné tržby se zvýšily meziročně o 2,7 %, v tom za prodej nepotravinářského zboží vzrostly o 7,1 %, za prodej potravin o 1,3 %, za prodej pohonných hmot naopak klesly o 7,7 %.
Nejrychleji rostl prodej přes internet či prostřednictvím zásilkové služby (o 21,0 %). Výrazné zvýšení tržeb zaznamenaly specializované prodejny s počítačovým a komunikačním zařízením (o 14,2 %) a textilem a obuví (o 12,1 %). Růst prodeje výrobků pro domácnost o 6,3 % byl nejvyšší za posledních 28 měsíců. Lépe než v lednu 2010 si vedli také prodejci výrobků pro kulturu a rekreaci (o 5,4 %) a farmaceutického, zdravotnického a kosmetického zboží (o 4,2 %). Nespecializovaným prodejnám s převahou potravin se tržby zvýšily o 1,5 %. Z toho podnikům se 100 a více zaměstnanci, kam patří zejména obchodní řetězce, tržby vzrostly o 3,0 %. Kromě již zmiňovaného prodeje pohonných hmot klesly také tržby za smíšený sortiment ve stáncích a na trzích (o 13,6 %), v nespecializovaných prodejnách s převahou nepotravinářského zboží (o 3,6 %), za potraviny ve specializovaných prodejnách (o 1,4 %), použité zboží a sortiment prodávaný mimo prodejny, stánky a trhy (shodně o 1,0 %).
Cenový deflátor ke stejnému období předcházejícího roku byl 101,1 %. Pokračoval výrazný růst cen pohonných hmot (o 11,8 %), podstatně méně pak cen za zboží prodávané v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin (o 2,2 %) a za léky a zdravotnické potřeby (o 0,3 %). Nejvíce se snížily ceny počítačových a komunikačních zařízení (o 7,6 %) a textilu a obuvi (o 3,7 %).
Podle údajů zveřejněných Eurostatem se v lednu 2011 sezónně očištěné tržby v maloobchodě (CZ-NACE 47) v EU 27 zvýšily reálně meziměsíčně o 0,6 %, meziročně po očištění o pracovní dny vzrostly o 1,9 %. Nejrychleji rostly tržby v Polsku (o 13,1 %), ve Spojeném království (o 5,6 %) a ve Francii (o 4,3 %), nejvíce se snížily na Maltě (o 9,7 %), v Rumunsku (o 5,8 %) a v Portugalsku (o 5,4 %).
Zdroj: ČSÚ
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz