Čechům nevadí platit za televizi
Mít doma placenou televizi prostřednictvím satelitu nebo kabelu je pro stále větší počet Čechů samozřejmostí. Počet diváků placené televize v posledních třech letech meziročně stoupá v rozmezí 20–28 procent (zohledňuje diváky kabelové i satelitní televize). Vyplývá to z údajů České asociace elektronických komunikací (ČAEK) sdružující přední tuzemské kabelové a satelitní operátory. Podle mediálních odborníků je na českém trhu navíc stále prostor pro nové tematické kanály. Úspěšné budou především ty, které se zaměří na unikátní, zatím nenabízené žánry: "Zvažujeme nové formáty, které zacílí na v současnosti neobsazené segmenty trhu. Budoucnost mají pořady s unikátní tematikou, které se nesnaží za každou cenu zaujmout nejširší veřejnost. Jasně vyhraněné kanály jsou pak i mnohem zajímavější pro inzerenty a product placement," dodává Erika Luzsicza, ředitelka společnosti IKO TV, která v Česku a na Slovensku provozuje placené televizní kanály Film+, DoQ a Fishing&Hunting. Poptávka po placené TV ale nebyla vždy samozřejmostí. Začala se rozvíjet během devadesátých let s rozvojem kabelových operátorů a na nové intenzitě nabrala s digitalizací televizního vysílání. Ta donutila statisíce domácností, aby se začaly zajímat o kabelovou TV nebo satelit. "Velká část z nich najednou zjistila, že si mohou vybírat podle žánrů a okamžité nálady, na což diváci nebyli u neplacené televize zvyklí. Nejpopulárnější jsou filmové balíčky, sportovní pořady a vyhraněné kanály – třeba extrémní sport, příroda a erotika," podotýká František Malina, tiskový mluvčí největšího tuzemského kabelového operátora UPC.
Zatímco třeba Maďaři nebo Rumuni považují řadu let za samozřejmé, že si denně mohou vybrat z desítek kanálů, Češi si ještě donedávna vystačili se čtyřmi televizními programy. "Pokud si maďarský divák nemůže vybírat z alespoň padesáti kanálů, je nespokojený. Valná většina Čechů si ale až donedávna vystačila pouze se čtyřmi celoplošnými kanály," komentuje Erika Luzsicza . Rozdíly v preferencích diváků nesouvisí s jinou mentalitou, ale hlavně s historicky rozdílným rozšířením kabelové a satelitní TV v dané zemi. "Penetrace kabelové a satelitní TV je například v Maďarsku několikanásobně vyšší," upozorňuje Luzsicza. V České republice postupně klesá počet domácností spokojených jen s volně šiřitelnými programy i přesto, že digitalizace celoplošného vysílání přinesla několik nových TV kanálů. Popularitě placené TV navíc pomáhá rozmach kvalitní audiovizuální techniky v domácnostech: „Lidé chtějí na svých velkoplošných obrazovkách sledovat více než jen průměrnou zábavu, proto jsou ochotni investovat do lepší a technicky kvalitnější programové nabídky. Očekáváme proto dynamičtější růst zájmu o programy ve vysokém rozlišení a 3D. V současnosti naše společnost finalizuje plán nasazení programového obsahu v technologii 3D do vysílání, a to u dvou kanálů z našeho portfolia,“ vysvětluje Erika Luzsicza.
Poslední zprávy z rubriky Marketing a média:
Přečtěte si také:
Prezentace
28.03.2024 5 kroků pro pravidelnou údržbu vaší motorové pily
27.03.2024 I elektrická koloběžka musí mít povinné ručení
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Revoluce v umělé inteligenci: Nový superčip společnosti Nvidia může změnit svět
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Kdy a komu se vyplatí využít DIP (dlouhodobý investiční produkt)
Mgr. Timur Barotov, BHS
Michal Brothánek, AVANT IS
SPILBERK investiční fond SICAV, a.s. se mění k lepšímu aneb Co přinesla Valná hromada
Miroslav Novák, AKCENTA CZ
ČNB pokračuje ve snižování sazeb, proinflačním rizikem slabší koruna
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Petr Lajsek, Purple Trading
Slabá koruna prodraží dovolenou. Kolik si kde letos připlatíme?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz