GfK: Na české domácnosti dolehla krize
PRAHA (MEDIAFAX) - Spotřeba stagnuje a nákupní chování Čechů se mění. Uvedla to ve středu s odvoláním na svůj výzkum společnost GfK Czech.
Ještě v loňském roce byla spotřeba domácností jedním z tahounů české ekonomiky, zejména v kategoriích rychloobrátkového zboží. Výsledky za první čtvrtletí letošního roku však vykazují stagnaci, a to i přes masivní promoční pobídky prodejců a dílčí přeliv výdajů z aktivit mimo domov do domácí spotřeby. Údaje vyplynuly z výzkumu oddělení Consumer Tracking společnosti GfK Czech, které kontinuálně zkoumá spotřební zvyklosti českých domácností.
„Ve srovnání celkových výdajů do rychloobrátkových kategorií potravin a drogerie v období leden až březen 2010 oproti stejnému období loňského roku činí propad ve výdajích domácností tři procenta,“ uvedl Jaroslav Jíra, ředitel pro obchod a marketing společnosti GfK Czech. „Nejhorší výsledek byl zaznamenán v únoru 2010, kdy se výdaje českých domácností meziročně snížily o 12 procent, v lednu o tři procenta. Trend se obrátil v období Velikonoc, kdy české domácnosti své úsporné chování změnily a utratily meziročně o šest procent více," dodal Jíra.
Přestože v celkovém pohledu spotřeba domácností stagnuje, u jednotlivých segmentů je vývoj odlišný. Například rodiny s dětmi do čtrnácti let své nákupy omezily o 3,4 procenta. Naopak bezdětné rodiny hodnotu svých nákupů navýšily o 3,2 procenta.
Oproti loňskému roku se také výrazně změnil způsob nakupování. Domácnosti zvýšily průměrnou hodnotu jednoho nákupu, ale nakupovat chodí méně často snížily frekvenci nákupů. Ke změně nákupního chování přispěly především rodiny s dětmi, které meziročně navýšily hodnotu průměrného nákupu o 4,5 procenta a snížily frekvenci nákupu o šest procent. „Změna je velmi výrazná. Tyto rodiny se během všech čtvrtletí loňského roku chovaly přesně obráceně průběžně snižovaly hodnotu průměrného nákupu a nakupovaly častěji,“ upřesňuje Richard Piluša, ředitel Consumer Tracking GfK Czech.
Jednou z nezanedbatelných změn v nákupním chování je extrémní nárůst podílu nákupů v promočních akcích, který nastartoval loni. V prvním čtvrtletí činil podíl výdajů českých domácností na promoční nákupy v průměru plných 43 procent.
V prvním čtvrtletí letošního roku stále pokračoval trend posilování pozice hypermarketů a supermarketových řetězců. V hypermarketech a obchodních domech ve sledovaném období utratily české domácnosti přes 30 procent svých výdajů a v supermarketových řetězcích skoro 12 procent, přičemž celková hodnota rodinných nákupů v těchto prodejních kanálech meziročně rostla. Naopak mezi těmi, kde objem nákupu domácností ve sledovaných kategoriích stagnuje nebo klesá, jsou diskontní prodejny, drogerie/parfumerie, prodejny typu Cash and Carry (nákup pouze pro domácí spotřebu), malé prodejny všech kategorií a nezávislé supermarkety.
Čeští spotřebitelé také v současnosti častěji nakupují přes internet a v zahraničí. Oba tyto prodejní kanály vykazují nárůst, a to především u kategorií z oblasti drogerie a kosmetiky.
Do panelu domácností Consumer Tracking GfK Czech jsou zařazeny dva tisíce domácností vybraných dle geografických a socio-demografických kritérií tak, aby reprezentovaly celou populaci 4,5 milionu českých domácností. Data jsou sbírána kontinuálně, v týdenních intervalech.
David Vandrovec, vandrovec@mediafax.cz
Poslední zprávy z rubriky Finance:
Přečtěte si také:
Prezentace
27.12.2024 Stále více lidí investuje do bitcoinu.
18.12.2024 Apple iPad je rekordně levný, vyjde teď jen na 8
Okénko investora
Miroslav Novák, AKCENTA
Ali Daylami, BITmarkets
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Od slunečního světla do hlubin: Skrytý zdroj kyslíku, který vyvolává kontroverze
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Svět se mění: 4 klíčové výzvy, na které musíte připravit své děti
Ole Hansen, Saxo Bank
Šokující předpovědi - Ceny elektřiny se zblázní a USA zdaní datová centra AI
Radoslav Jusko, Ronda Invest
AI, demografie a ženy investorky. Investiční trendy pro rok 2025