Česko se dostalo před Slovensko ve výrobě automobilů na hlavu
BRATISLAVA (MEDIAFAX) - Slovensko už není evropským lídrem ve výrobě automobilů v přepočtu na počet obyvatel, předběhla ho Česká republika. Podepsal se pod to zejména výrazný pokles výroby vozidel v bratislavském Volkswagenu, uvedl v sobotu slovenský server deníku Pravda.
Z výrobních linek tam sjelo necelých 106 tisíc aut, nejméně od roku 1997. Na plný výkon nejely ani fabriky firem Peugeot a Kia a tak se v loňském roce na Slovensku vyrobilo jen 463 140 vozidel, což je oproti roku 2008 téměř o pětinu méně.
Bratislavská fabrika doplatila na to, že vyrábí nejluxusnější, a tedy i nejdražší modely koncernu Volkswagen. O ty v době hospodářské krize neměli lidé zájem. "V Bratislavě se vyrábějí nejkvalitnější auta, ale v těžkých dobách lidé ztratili zájem o luxus. Rovněž se fabrika připravuje na výrobu nových modelů, což také ovlivnilo objem výroby," uvedl Jozef Uhrík, prezident Sdružení automobilového průmyslu SR. Podle něj ani tento rok nebude z hlediska objemu výroby výjimečný, oživení by však mohlo přijít v roce 2011. Ve slovenské odnoži Volkswagenu pracuje přibližně 6 600 lidí. Přestože oficiálně se nepropouštělo, podle informací Pravdy však fabriku dobrovolně opustilo zhruba tisíc zaměstnanců.
Ještě v polovině minulého roku Volkswagen Slovakia hlásal, že výroba klesne o čtvrtinu. Nakonec však fabrika přišla téměř o polovinu produkce. Nadějí na vyšší produkci je pro závod nová řada rodinných vozidel New Small Family, které se pod hlavičkou VW, Škoda a Seat začnou vyrábět příští rok.
Závod Kia v Žilině je postaven na výrobu 300 tisíc aut ročně. Minulý rok však z fabriky vyjelo jen 150 015 vozidel. Lidé pracovali na dvě směny. "Během roku se počet zaměstnanců Kia zvýšil o sto na celkových 2 800," řekl mluvčí Kia Žilina Dušan Dvořák. Minulý rok se tam vyrobilo 244 tisíc motorů. Největším výrobcem aut na Slovensku se tak stal trnavský Peugeot Citroën s produkcí 207 128 vozidel.
Celkově se v Evropě loni vyrobilo 13,4 milionu osobních aut, což představuje meziroční pokles o 13 procent a nejnižší úroveň za posledních 14 let. Největším výrobcem zůstalo Německo. Podle odborníků je v Evropě nadbytek výrobních kapacit vozidel. Například šéf italského Fiatu Sergio Marchionne na počátku tohoto roku prohlásil, že pokud chtějí automobilky přežít, musí snížit výrobní kapacity. A to zejména v Evropě. Podle něj jsou světové automobilky schopny vyrobit ročně 94 milionů aut, tedy o 30 milionů více, než dokážou prodat.
Marek Kuntoš, kuntos@mediafax.cz
TNBiz.cz - Zprávy TNBiz jsou zpravodajským kanálem Televize Nova, TN.cz společnosti CET 21. TN.cz přináší zpravodajství z domácí i zahraniční ekonomiky a politiky.
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
28.03.2024 5 kroků pro pravidelnou údržbu vaší motorové pily
27.03.2024 I elektrická koloběžka musí mít povinné ručení
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Revoluce v umělé inteligenci: Nový superčip společnosti Nvidia může změnit svět
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Kdy a komu se vyplatí využít DIP (dlouhodobý investiční produkt)
Mgr. Timur Barotov, BHS
Michal Brothánek, AVANT IS
SPILBERK investiční fond SICAV, a.s. se mění k lepšímu aneb Co přinesla Valná hromada
Miroslav Novák, AKCENTA CZ
ČNB pokračuje ve snižování sazeb, proinflačním rizikem slabší koruna
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Petr Lajsek, Purple Trading
Slabá koruna prodraží dovolenou. Kolik si kde letos připlatíme?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz