Obce považují sliby Aera Vodochody za účelovou manipulaci
PRAHA (MEDIAFAX) - Argumenty společnosti Penta a Aero Vodovody, kterými se snaží obrátit veřejné mínění ve prospěch plánu na nové letiště, jsou jen mýty a účelová tvrzení bez jakékoliv opory, uvedla v úterý Lenka Procházková z kanceláře starosty Kralupy nad Vltavou.
Starostové dotčených obcí se už před privatizací Aera Vodovody v září roku 2006 obrátili na vládu a krajský úřad Středočeského kraje a varovali před možným střetem nového vlastníka a místních samospráv. "Vláda, krajský úřad či vlastník Aera Vodochody skupina Penta v současnosti nemohou tvrdit, že o postoji obcí a měst v rámci privatizačního řízení nevěděly," tvrdí Procházková.
Argument, že Praha potřebuje alternativní letiště, protože je mají ve všech evropských zemích, je podle odpůrců nesmyslné. "Pro případný nárůst zakoupilo letiště od finanční skupiny Penta pozemky za 3,5 miliardy korun na novou ranvej, čímž by měl být rozvoj letecké obslužnosti hlavního města na dlouhá léta zajištěn," uvádí Procházková. Navíc Německo, Velká Británie, Španělsko, Francie, ale i Polsko jsou proti České republice mnohem větší země a alternativní letiště jsou v daleko větší vzdálenosti. Ve švédském Stockholmu je další letiště vzdálené zhruba 100 km. Alternativní letiště pro Prahu jsou podle Procházkové Pardubice, Karlovy Vary nebo Brno. Letiště Kbely v Praze je vojenské stejně jako druhé letiště v Lisabonu.
Plán na roční odbavení 3,5 milionu cestujících je podle odpůrců letiště nesmyslný. Česko má 10 milionů obyvatel, z nichž cestuje letadlem alespoň jednou ročně maximálně právě oněch zmiňovaných 3,5 milionu, a to převážně na dovolenou v prázdninových měsících. "Ti však z devadesáti procent létají z letiště Ruzyně, takže i kdyby se polovinu leteckých společností podařilo do Vodochod přetáhnout, což není reálné, dalších až dva miliony cestujících k dispozici není," dodává Procházková.
Za lživý považují obce slib vzniku nových pracovních míst. Aero Vodovody podle jejich slov tvrdí, že milion přepravených osob vygeneruje přímo na letišti zhruba tisíc pracovních míst. "Pokud by platily tyto prostinké výpočty, muselo by na letišti v Ruzyni být zaměstnáno 12 tisíc pracovníků. Letiště Ruzyně však zaměstnává pouze 2300 osob bez navazujících služeb, s nimi je to zhruba 3300 osob na 12 milionu cestujících," vypočítává Procházková. Tři tisíce pracovních míst na pouhých 3,5 milionu cestujících airpotu Vodochody je podle ní matení veřejnosti.
Podobně účelový je slib Aera Vodovody, že bude spolufinancovat sjezd z dálnice D8, který by pomohl i okolním obcím a zabránilo se dopravnímu kolapsu. "Sjezd od Aera k dálnici D8, bude využit především pro obsluhu letiště společnosti Penta Investments. Dopravní situaci v regionu ani neřeší a ani s ní nesouvisí," tvrdí Procházková. Dopravní problém regionu v současné době řeší pouze nový most mezi obcí Chvatěruby a Kralupy nad Vltavou a propojení dálnice D8 s rychlostní komunikací R7. Rozhodnutí na tuto stavbu bylo již vydané.
Karolína Šulová, sulova@mediafax.cz
TNBiz.cz - Zprávy TNBiz jsou zpravodajským kanálem Televize Nova, TN.cz společnosti CET 21. TN.cz přináší zpravodajství z domácí i zahraniční ekonomiky a politiky.
Poslední zprávy z rubriky Akcie v ČR:
Přečtěte si také:
Prezentace
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz