(Kurzy.cz)
ČR - maloobchod v listopadu poklesl nejvíce od března 2008
Maloobchod - listopad 2009 |
Sezónně očištěné tržby klesly v listopadu v maloobchodě včetně motoristického segmentu meziměsíčně reálně o 2,9 %, což bylo nejvíce od března 2008, a meziročně o 6,1 %. Meziroční pokles tržeb bez očištění o 4,9 % byl ovlivněn zejména poklesem prodeje motorových vozidel a nepotravinářského zboží.
* * *
Po očištění o sezónní vlivy, kalendářní a pracovní dny se tržby v maloobchodě včetně motoristického segmentu v listopadu snížily meziměsíčně reálně o 2,9 %, což bylo nejvíce od března 2008, a meziročně o 6,1 % (po očištění pouze o pracovní dny dokonce o 6,7 %, protože bylo o jeden pracovní den více než ve stejném měsíci 2008). Sezónně neočištěné tržby klesly meziročně o 4,9 %, zhruba stejně jako byl průměr za předchozí tři měsíce a o 0,7 p.b. více než za posledních 12 měsíců.
* * *
Sezónně očištěné tržby za prodej a opravy motorových vozidel (CZ-NACE 45) se snížily meziměsíčně reálně o 5,2 % a meziročně o 13,1 %. Neočištěné tržby klesly meziročně o 11,0 %, téměř shodně jako v průměru za posledních 12 měsíců, v tom za prodej motorových vozidel o 10,4 % a za opravy o 14,3 %.
* * *
V maloobchodě včetně prodeje pohonných hmot (CZ-NACE 47) došlo u sezónně očištěných tržeb k meziměsíčnímu poklesu o 2,0 %, který byl nejvyšší od března 2008. Nejvíc se na něm podílel prodej pohonných hmot (- 0,9 %), textilu a smíšeného zboží s převahou potravin (shodně – 0,4 %). Meziročně se tržby snížily o 3,2 % (po očištění jen o pracovní dny o 3,6 %), sezónně neočištěné tržby o 2,3 %. Stejně jako v předchozím měsíci klesly tržby za nepotravinářské zboží (o 4,2 %), naopak za potraviny vzrostly (o 1,1 %).
Ze sledovaných sortimentů měl největší vliv na celkový pokles prodej výrobků pro domácnost ve specializovaných prodejnách (snížení tržeb o 9,3 %), prodej pohonných hmot (o 3,3 %) a oděvů a obuvi (o 7,4 %). Naopak vzrostly tržby za farmaceutické, zdravotnické a drogistické zboží (o 4,7 %) a v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin, kam patří i velké obchodní řetězce (o 1,8 %). Mírně se zvýšil i prodej počítačových a komunikačních zařízení (o 0,7 %) a zboží prodávaného přes internet či prostřednictvím zásilkové služby (o 0,4 %).
Cenový deflátor ke stejnému období předcházejícího roku byl 97,9 %. Nejvíce klesly ceny počítačových a komunikačních zařízení (o 7,5 %), použitého zboží (o 5,9 %) a zboží v nespecializovaných prodejnách (o 3,7 %). Naopak vzrostly ceny např. za léky a zdravotnické potřeby (o 2,6 %).
Podle údajů zveřejněných Eurostatem se v listopadu sezónně očištěné tržby v maloobchodě (CZ-NACE 47) v EU 27 snížily reálně meziměsíčně o 0,8 %, meziročně po očištění o pracovní dny klesly o 2,1 %. Nejvíce se tržby snížily v Lotyšsku (o 30,2 %), v Litvě (o 27,8 %) a v Estonsku (o 21,2 %), nejrychleji rostly v Polsku (o 4,6 %) a v Belgii (o 3,7 %), zatímco nezměněny zůstaly ve Finsku.
Zdroj: ČSÚ
Související zprávy:
ČR - Kometáře k listopadovému maloobchodu - růst..
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
14.11.2024 Dosáhne Bitcoin 100 000 USD do konce roku?
13.11.2024 Jaké je hlavní využití ekonomického kalendáře?
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?