TNBiz (TN.cz)
Finance  |  03.01.2010 13:06:00

SOUHRN: V krizi firmy v autoprůmyslu netratily tolik, jako jiné obory

Mediafax

PRAHA (MEDIAFAX) - Automobilový průmysl v České republice hospodářská krize nepoznamenala tolik, jako jiné obory. Kupříkladu v některých odvětvích sklářství klesl vloni objem tržeb až o třetinu, u autoprůmyslu se očekává jen několikaprocentní propad.

Podle ředitele sekretariátu Sdružení automobilového průmyslu (AP) Antonína Šípka se ukazuje, že český autoprůmysl je konkurenceschopný a poměrně dobře strukturovaný. "Jeho dominantní složkou je výroba malých respektive středních osobních automobilů, které se průběhu recese relativně dobře prodávaly," uvedl.

Oficiální výsledky ještě nejsou známé, přesto je již nyní jisté, že loni se v Česku vyrobilo rekordní množství aut. Podle Šípka je to dáno zejména tím, že se letos rozběhla výroba v závodu Hyundai v Nošovicích. "Vzrostla také produkce v TPCA v Kolíně. Proto meziročně došlo k růstu výroby osobních a lehkých užitkových automobilů. V ostatních kategoriích došlo bohužel k poklesu produkce," upřesnil Šípek,

Relativně spokojeni jsou i dodavatelé dílů pro automobily. "Hospodářský výsledek vzhledem k situaci očekáváme výborný, neboť jsme zvýšili produkci oproti předchozímu roku o zhruba šest procent, což je bezesporu velký úspěch," uvedl Vladimír Zákoucký, mluvčí společnosti Lucas Varity patřící do koncernu TRW, která vyrábí brzdy. Ve firmě pracuje zhruba 1 300 lidí.

Spokojeni jsou i v libereckém závodu Magny, která závod na začátku roku 2009 získala od Cadence Innovation. "Díky dobrému kurzovému zajištění se nám podařilo plán splnit. Rozhodně jsme spokojenější, než v roce 2008," řekl jednatel firmy Pavel Neuman. Loňské tržby výrobce plastových dílů do aut by měly podle jeho slov dosáhnout 265 milionů eur (6,89 mld. ). Podnik zaměstnává 2 650 osob.

Znovu zisková je i liberecká pobočka Densa vyrábějící klimatizace. "Naše kroky se již v první polovině fiskálního roku 2009/2010 ukázaly jako správné a nyní společnost vykazuje zisk," uvedl ředitel české pobočky Tošifumi Murajama. Podnik se zhruba 1 600 zaměstannci zakončil uplynulý fiskální rok 2008/2009 ztrátou 266 milionů korun.

S výsledky loňského roku jsou velmi spokojeni i v hrádeckém Trelleborgu. "Podařilo se nám přežít náraz v podobě pádu poptávky z počátku roku 2009. Hospodaření se výrazně zlepšilo díky zvýšení produktivity, která vyrovnala pokles tržeb. Očekávám takzvanou černou nulu, tedy minimální zisk na konci roku," podotkl Vítězslav Čepelka, ředitel české pobočky, která v příhraničním městě na Liberecku zaměstnává 380 lidí .

Hůře se vedlo autodopravcům, loni jich skončila zhruba desetina. Podle Martina Felixe ze sdružení autodopravců Česmad Bohemia se dá těžko odhadnout, jak vysokých tržeb v roce 2009 dopravci dosáhli. "To je velmi individuální, nicméně dopravní trh velmi věrně kopíruje pohyby v hospodářství, takže očekáváme zhruba desetiprocentní pokles. Navíc doprava kvůli převisu nabídky kapacit byla postižena pádem cen, který se dosud nevyrovnal, takže tržby budou o to nižší," popsal.

Do nového roku hledí sdružení automobilového průmyslu s mírným optimismem. "Věřím, že se hlavní trhy budou postupně zotavovat již v současnosti se objevují určité signály zlepšení situace. Pro nás jsou rozhodující evropské trhy, kam české firmy autoprůmyslu vyvážejí naprostou většinu svých výrobků," nastínil Šípek.

Samotní zástupci firem tak optimističtí nejsou. Podle ředitele Trelleborgu krize v automobilovém průmyslu rozhodně na ústupu není. "Rok 2010 nebude o nic jednodušší než ten minulý. Určitě se více výrobců dílů dostane do existenčních problémů kvůli dlouhotrvající recesi a odeznění pozitivních impulsů ve formě šrotovného," dodal.

Podobně se vyjádřili i další. "Především v kategorii malých vozů očekáváme nižší výrobu oproti roku 2009," uvedl jednatel libereckého závodu Magny. I proto Neuman očekává, že tržby firmy budou letos o 13 procent nižší než loni zhruba na úrovni 231 milionů eur (6,006 mld. ). S nižší produkcí počítá i Denso. Meziročně by mělo vyrobit o 200 tisíc klimatizačních jednotek méně, zhruba 1,1 milionu kusů.

Příliš by se ale neměl měnit počet zaměstnanců. Antonín Šípek neočekává žádné dramatické propouštění, ani při naplnění katastrofických scénářů. ´"Firmy by již začaly ztrácet na své produkční schopnosti. Navíc by letos mohl být v České republice zaveden i systém takzvaného krátkého týdne, který umožní pružnější využívání lidských zdrojů podle stavu a velikosti zakázek bez nutnosti propouštění," dodal.

Koncem roku 2008 členské firmy sdružení automobilového průmyslu přímo zaměstnávaly 128 734 osob, v polovině roku 2009 to bylo 116 462 osob. Jedná se o takzvané kmenové zaměstnance.

Marek Kuntoš, kuntos@mediafax.cz

TNBiz.cz - Zprávy TNBiz jsou zpravodajským kanálem Televize Nova, TN.cz společnosti CET 21. TN.cz přináší zpravodajství z domácí i zahraniční ekonomiky a politiky.

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář

Poslední zprávy z rubriky Finance:

28.02.2012  Jak obchodovala Amerika 28. 2. 2012 Grant Capital (Grant Capital)
27.02.2012  Jak obchodovala Amerika 27. 2. 2012 Grant Capital (Grant Capital)
27.02.2012  Evropské burzy oslabují, pražská burza udržela úroveň z konce minulého týdne Investiční bankovnictví (Komerční banka)
27.02.2012  ECB už 2 týdny nekoupila žádné vládní dluhopisy Vladimír Urbánek (Kurzy.cz)




Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Ochranné známky

Finanční katalog

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Monitoring ekonomiky

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688