TNBiz (TN.cz)
Finance  |  10.08.2009 16:11:01

KPMG: Krize v automobilovém průmyslu se prohlubuje, zotavení se očekává až v příštím roce

Mediafax

PRAHA (MEDIAFAX) - Krize v automobilovém průmyslu se prohlubuje, stojí za tím zhroucení úvěrových trhů, pokles prodejů, hrozba úpadků či převzetí zadlužených nemovitostí a celkové ekonomické napětí v odvětví. Vyplývá to z celosvětové studie sítě poradenských společností KPMG zveřejněné v pondělí.

Vážný propad v prodejích aut, který začal v druhé polovině loňského roku, získal v roce 2009 na rychlosti a intenzitě, uvádí zpráva KPMG. Klíčové automobilové trhy v USA, západní Evropě a Japonsku zaznamenaly významné propady. Dokonce i tradičně silné trhy jako Brazílie, Rusko, Indie a Čína vykázaly pomalejší tempo růstu.

„I přes určité známky oživení zůstane globální automobilový průmysl i po celý rok 2009 těžce zasažen a jinak tomu pravděpodobně nebude ani v následujícím období. Mnoho společností se bude muset proměnit a přizpůsobit, aby uspěly na tvrdším, štíhlejším a mnohem složitějším trhu. Existují však příležitosti pro společnosti, které umí využít výhody budoucí, postkrizové ekonomiky,“ uvedl Andrew Sutherland, partner odpovědný za automobilový průmysl ve společnosti KPMG Česká republika a v KPMG ve střední a východní Evropě.

„V České republice mají spotřebitelé obavy z budoucnosti. Prodeje na domácím trhu jsou stále slabé a hotovostní situace napjatá,“ řekl Sutherland. Dodavatelé součástí automobilů jsou podle něho pod velkým tlakem zákazníků. „Budoucí objednávky jsou nejisté a situace se mění ze dne na den. Existují však určité pozitivní známky ohlášení nové investice ze strany společnosti Hyundai či další růst výroby v TPCA,“ sdělil Sutherland.

Klíčové ekonomické indikátory ukazují, že automobilový trh dosáhne svého nejnižšího bodu v roce 2009. Mírné zotavení je možné očekávat v roce 2010 s 60,8 milionu nově prodaných lehkých automobilů. Celosvětové využití kapacit zůstane na nízké úrovni až do roku 2020.

Současná krize způsobila řadu bankrotů mezi výrobci, dodavateli i prodejci. Jen v prvních třech měsících roku 2009 vyhlásilo ve Spojených státech bankrot jedenáct větších společností z automobilového sektoru, vloni za celý rok to bylo 22 firem. Podle místopředsedy Evropské komise Güntera Verheugena hrozí 20 procentům evropských automobilových společností kolaps. Na konci roku 2008 se v Číně ocitlo zhruba 80 procent prodejců automobilů v červených číslech nebo čelilo konkurzu.

V rámci celého odvětví se očekává větší konsolidace. V nedávném průzkumu celosvětové sítě poradenských společností KPMG mezi výkonnými manažery v automobilovém průmyslu se 71 procent respondentů (ve srovnání se 47 procenty před rokem) domnívalo, že se počet fúzí, akvizic a aliancí v roce 2009 zvýší. Ještě větší konsolidace se očekává mezi dodavateli.

V prvním čtvrtletí roku 2009 předběhla Čína v objemu prodaných automobilů Spojené státy. Tento historický fakt odráží mnohem širší celosvětový trend roste význam nově se rozvíjejících hráčů na trhu v porovnání s jejich protějšky z vyspělých trhů.

Firmy a spotřebitelé po celém světě se snaží snižovat náklady. Vznikající obři z toho mohou ještě více těžit díky svým nízkonákladovým výrobním modelům, které jsou založeny na levnější místní pracovní síle, nižších nákladech a dalších faktorech. Navíc se tyto společnosti mohou spolehnout na své domácí trhy, které stále rostou,“ konstatoval Sutherland.

Neschopnost výrobců automobilů pocházejících z vyspělých trhů uhájit svůj podíl na trhu navíc umožňuje novým subjektům, aby se uchytily na trhu. V březnu 2009 oznámil Ratan Táta, předseda indické Tata Group, že má ambice prodávat Nano nejen v Evropě, kde prodej začne v roce 2011, ale dokonce i v Americe. Během prvních dvou týdnů, kdy byl model dostupný v Indii, firma Tata obdržela 203 000 objednávek na nový model Nano, což bylo téměř čtyřikrát více než současné výrobní kapacity firmy.

„Model Nano automobilky Tata Motor s cenou okolo 2500 amerických dolarů je pro globální auto výrobce příkladem, jak sladit nákladovou a produktovou inovaci. Méně senzorů v tzv. engine control units (ECU), jediný stěrač pro čelní sklo, malá kola, lehčí karosérie, to jsou jen některé z mnoha inovací, které ve srovnání s porovnatelnými automobily pomohly snížit náklady na 90 procent,“ řekl Sutherland.

Nejisté ceny ropy, změněné spotřebitelské preference, přísnější regulace spojené s emisemi a vládní pobídky směřující do rozvoje a nákupu ekologických vozidel budou nadále povzbuzovat vývoj a prodeje alternativních pohonných jednotek. V lednu 2009 čínská vláda zveřejnila pro období 2009 až 2011 investiční plán ve výši 1,46 miliardy dolarů na výrobu 500 000 ekologických vozidel. V březnu 2009 prezident Barack Obama odhalil plán v hodnotě 2,4 miliardy dolarů na rozvoj ekologických vozidel. Suverénní fondy (sovereign wealth funds, SWF) a další finanční investoři zaujali silné pozice při rozjezdu nových společností, které vyrábějí elektrické vozy v USA, včetně začínajících projektů v Silicon Valley, jako jsou Tesla Motors Inc. či Fisker Automotive.

Dana Rybáková, rybakova@mediafax.cz

TNBiz.cz - Zprávy TNBiz jsou zpravodajským kanálem Televize Nova, TN.cz společnosti CET 21. TN.cz přináší zpravodajství z domácí i zahraniční ekonomiky a politiky.

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář

Poslední zprávy z rubriky Finance:

28.02.2012  Jak obchodovala Amerika 28. 2. 2012 Grant Capital (Grant Capital)
27.02.2012  Jak obchodovala Amerika 27. 2. 2012 Grant Capital (Grant Capital)
27.02.2012  Evropské burzy oslabují, pražská burza udržela úroveň z konce minulého týdne Investiční bankovnictví (Komerční banka)
27.02.2012  ECB už 2 týdny nekoupila žádné vládní dluhopisy Vladimír Urbánek (Kurzy.cz)




Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688