KPMG: Krize v automobilovém průmyslu se prohlubuje, zotavení se očekává až v příštím roce
PRAHA (MEDIAFAX) - Krize v automobilovém průmyslu se prohlubuje, stojí za tím zhroucení úvěrových trhů, pokles prodejů, hrozba úpadků či převzetí zadlužených nemovitostí a celkové ekonomické napětí v odvětví. Vyplývá to z celosvětové studie sítě poradenských společností KPMG zveřejněné v pondělí.
Vážný propad v prodejích aut, který začal v druhé polovině loňského roku, získal v roce 2009 na rychlosti a intenzitě, uvádí zpráva KPMG. Klíčové automobilové trhy v USA, západní Evropě a Japonsku zaznamenaly významné propady. Dokonce i tradičně silné trhy jako Brazílie, Rusko, Indie a Čína vykázaly pomalejší tempo růstu.
„I přes určité známky oživení zůstane globální automobilový průmysl i po celý rok 2009 těžce zasažen a jinak tomu pravděpodobně nebude ani v následujícím období. Mnoho společností se bude muset proměnit a přizpůsobit, aby uspěly na tvrdším, štíhlejším a mnohem složitějším trhu. Existují však příležitosti pro společnosti, které umí využít výhody budoucí, postkrizové ekonomiky,“ uvedl Andrew Sutherland, partner odpovědný za automobilový průmysl ve společnosti KPMG Česká republika a v KPMG ve střední a východní Evropě.
„V České republice mají spotřebitelé obavy z budoucnosti. Prodeje na domácím trhu jsou stále slabé a hotovostní situace napjatá,“ řekl Sutherland. Dodavatelé součástí automobilů jsou podle něho pod velkým tlakem zákazníků. „Budoucí objednávky jsou nejisté a situace se mění ze dne na den. Existují však určité pozitivní známky ohlášení nové investice ze strany společnosti Hyundai či další růst výroby v TPCA,“ sdělil Sutherland.
Klíčové ekonomické indikátory ukazují, že automobilový trh dosáhne svého nejnižšího bodu v roce 2009. Mírné zotavení je možné očekávat v roce 2010 s 60,8 milionu nově prodaných lehkých automobilů. Celosvětové využití kapacit zůstane na nízké úrovni až do roku 2020.
Současná krize způsobila řadu bankrotů mezi výrobci, dodavateli i prodejci. Jen v prvních třech měsících roku 2009 vyhlásilo ve Spojených státech bankrot jedenáct větších společností z automobilového sektoru, vloni za celý rok to bylo 22 firem. Podle místopředsedy Evropské komise Güntera Verheugena hrozí 20 procentům evropských automobilových společností kolaps. Na konci roku 2008 se v Číně ocitlo zhruba 80 procent prodejců automobilů v červených číslech nebo čelilo konkurzu.
V rámci celého odvětví se očekává větší konsolidace. V nedávném průzkumu celosvětové sítě poradenských společností KPMG mezi výkonnými manažery v automobilovém průmyslu se 71 procent respondentů (ve srovnání se 47 procenty před rokem) domnívalo, že se počet fúzí, akvizic a aliancí v roce 2009 zvýší. Ještě větší konsolidace se očekává mezi dodavateli.
V prvním čtvrtletí roku 2009 předběhla Čína v objemu prodaných automobilů Spojené státy. Tento historický fakt odráží mnohem širší celosvětový trend roste význam nově se rozvíjejících hráčů na trhu v porovnání s jejich protějšky z vyspělých trhů.
„Firmy a spotřebitelé po celém světě se snaží snižovat náklady. Vznikající obři z toho mohou ještě více těžit díky svým nízkonákladovým výrobním modelům, které jsou založeny na levnější místní pracovní síle, nižších nákladech a dalších faktorech. Navíc se tyto společnosti mohou spolehnout na své domácí trhy, které stále rostou,“ konstatoval Sutherland.
Neschopnost výrobců automobilů pocházejících z vyspělých trhů uhájit svůj podíl na trhu navíc umožňuje novým subjektům, aby se uchytily na trhu. V březnu 2009 oznámil Ratan Táta, předseda indické Tata Group, že má ambice prodávat Nano nejen v Evropě, kde prodej začne v roce 2011, ale dokonce i v Americe. Během prvních dvou týdnů, kdy byl model dostupný v Indii, firma Tata obdržela 203 000 objednávek na nový model Nano, což bylo téměř čtyřikrát více než současné výrobní kapacity firmy.
„Model Nano automobilky Tata Motor s cenou okolo 2500 amerických dolarů je pro globální auto výrobce příkladem, jak sladit nákladovou a produktovou inovaci. Méně senzorů v tzv. engine control units (ECU), jediný stěrač pro čelní sklo, malá kola, lehčí karosérie, to jsou jen některé z mnoha inovací, které ve srovnání s porovnatelnými automobily pomohly snížit náklady na 90 procent,“ řekl Sutherland.
Nejisté ceny ropy, změněné spotřebitelské preference, přísnější regulace spojené s emisemi a vládní pobídky směřující do rozvoje a nákupu ekologických vozidel budou nadále povzbuzovat vývoj a prodeje alternativních pohonných jednotek. V lednu 2009 čínská vláda zveřejnila pro období 2009 až 2011 investiční plán ve výši 1,46 miliardy dolarů na výrobu 500 000 ekologických vozidel. V březnu 2009 prezident Barack Obama odhalil plán v hodnotě 2,4 miliardy dolarů na rozvoj ekologických vozidel. Suverénní fondy (sovereign wealth funds, SWF) a další finanční investoři zaujali silné pozice při rozjezdu nových společností, které vyrábějí elektrické vozy v USA, včetně začínajících projektů v Silicon Valley, jako jsou Tesla Motors Inc. či Fisker Automotive.
Dana Rybáková, rybakova@mediafax.cz
TNBiz.cz - Zprávy TNBiz jsou zpravodajským kanálem Televize Nova, TN.cz společnosti CET 21. TN.cz přináší zpravodajství z domácí i zahraniční ekonomiky a politiky.
Poslední zprávy z rubriky Finance:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz