Nová dráha na pražském letišti může přinést 17 tisíc pracovních míst, tvrdí ekonomové
PRAHA (MEDIAFAX) - Nová dráha, která by se na pražském letišti v Ruzyni začala stavět za tři roky, by do roku 2020 mohla přinést skoro 17 tisíc pracovních míst a zvýšení HDP o necelých 0,5 procenta. Ve čtvrtek to uvedli ekonomové Tomáš Sedláček, Petr Zahradník a Jan Jedlička.
"Dopady na zaměstnanost mohou začít v případě realizace projektu již v roce 2012 a v roce 2020 to nakonec půjde ke skoro 17 tisícům nových pracovních míst. Zaměstnanost by tak v roce 2020 byla v celé České republice o 0,3 procenta nižší, než kdyby se dráha nepostavila," upozornil ekonom Jan Jedlička.
Ekonomové podle jeho slov na základě své studie předpokládají, že v roce 2020 by bez dráhy mohl být roční HDP České republiky čtyři procenta, ale s novou dráhou by se vyšplhal o půl procenta výše, tedy na 4,47 procenta.
"Letiště a letecká doprava je šetrnější k životnímu prostředí než například dálnice nebo železnice, protože nezasahují takovým způsobem do krajiny," vyjmenoval další klady rozšíření letiště Tomáš Sedláček. Co se týká spotřeb paliva a emisí ve srovnání s autobusovou dopravou, tak podle Sedláčka také vyhrává letecká přeprava, která je k životnímu prostředí rovněž šetrnější.
Sedláček vyzdvihl, že většina letišť si výstavbu a modernizace platí sama a daňový poplatník se na rozdíl od dálnic a železnic nezatěžuje. "Letiště se dají také rychle modernizovat a tak odpovídají představě nové doby," uvedl.
Stavba nové dráhy je podle Sedláčka dlouhodobou investicí, neplatí proto hlasy, těch, co říkají, že v době ekonomické krize to není dobrý nápad. Současně upozornil na to, že existuje dvojí efekt. "Za prvé protečou peníze ekonomikou díky stavbě a tím bude povzbuzena poptávka, navíc nám něco zůstane," řekl.
Letecká doprava podle ekonoma Petra Zahradníka přispívá do HDP evropské sedmadvacítky 120 miliardami eur ročně a přepraví 740 milionů lidí. "Letiště sehrávají v poslední době roli ekonomických akcelerátorů," uvedl Zahradník. Pražské letiště je podle něj letiště s největším rozvojovým potenciálem z 12 novějších členů Evropské unie. "Za posledních několik desítek let pražské letiště vykazuje prakticky nulovou nehodovost a vysoký stupeň bezpečnosti," připomněl.
Ředitel Letiště Praha Miroslav Dvořák si postěžoval, že když by se nová dráha nepostavila, tak již v roce 2014 nebudou schopni nabídnout aerolinkám vhodné odletové časy. Investiční náklady se podle něj zatím pohybují od sedmi do devíti miliard korun. "I v době finanční krizi je to zajímavá investice a banky mají zájem se tohoto projektu účastnit," uvedl s tím, že tuto investici nemůže nic zastavit. Podle jeho slov totiž neexistuje jiné místo, kde by šla nová dráha vybudovat. Vystavět nové letiště by přišlo na desítky miliard a jeho ekonomická návratnost je sporná.
Petr Vlasák, vlasak@mediafax.cz
TNBiz.cz - Zprávy TNBiz jsou zpravodajským kanálem Televize Nova, TN.cz společnosti CET 21. TN.cz přináší zpravodajství z domácí i zahraniční ekonomiky a politiky.
Poslední zprávy z rubriky Akcie v ČR:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz