Tiskové zprávy  |  04.05.2009 15:59:40

Tisková zpráva poslanců Zdeňka Lhoty, Františka Laudáta, Evy Dundáčkové a Davida Šeicha ze dne 4.5.2009

Dne 5. 5. bude v Poslanecké sněmovně ve druhém čtení novely zákona o civilním letectví podán pozměňovací návrh poslanců Zdeňka Lhoty (ODS), Františka Laudáta (ODS), Evy Dundáčkové (ODS) a Davida Šeicha (ODS). 

Předloha je společnou prací politiků a odborníků z  Úřadu pro civilní letectví, Letiště Praha, a. s., Letecké amatérské asociace České republiky (LAA ČR), Aeroklubu České republiky, Ministerstva vnitra a Ministerstva financí. 

Poslanec Zdeněk Lhota k předloze říká: „Předmětem je především jasné vymezení pozemkových práv pod letištními plochami a ochranných pásem, které k těmto plochám přiléhají. Obdobným způsobem jsou dnes řešeny dálnice, místní komunikace, železniční tahy i lanové dráhy. Navzdory tomu v základu zákona o civilním letectví tato úprava zcela chybí. Z toho důvodu byla ustanovena odborná pracovní skupina, která si dala za cíl tento nedostatek pozměňovacím návrhem k novele zákona o civilním letectví odstranit. Nedávno se v Poslanecké sněmovně projednával zákon o budoucnosti Letiště Praha – Ruzyně, kde zaznívaly výroky o tom, že nebe je naše moře a letiště je přístav a hledaly se nejrůznější způsoby, jak zefektivnit provoz pražského letiště. K žádnému výsledku se nedošlo. Nepřijetím tohoto pozměňovacího návrhu by mohly být ohroženy stávající letištní provozy, a to až na samou hranici existence. “

Jeho kolega František Laudát k tomu doplňuje: „Je smutné, že se plánuje privatizace Letiště Praha, přitom ještě nebyly dořešeny tyto elementární záležitosti“. 

„Nepřijetí naší verze pozměňovacího návrhu především by mohlo způsobit obrovské vlastnické spory, “ komentuje pozměňovací návrh poslanec David Šeich.

Předkládaný pozměňovací návrh poskytuje všem existujícím letištím (jak s dráhovým systémem, tak s pouze travnatou plochou) stejnou ochranu, jaká je zakotvena v silničním nebo drážním zákoně. Ochrana letiště by nově měla spočívat

a) ve vymezení hranic letiště (tj. území, na kterém se letiště nachází), o nichž bude rozhodovat na návrh provozovatele letiště Úřad pro civilní letectví podle správního řádu a v souladu s leteckými předpisy. Vymezení hranic letiště doposud platná právní úprava postrádá, přestože používá pojmy jako je prostor letiště, které jsou existencí hranic letiště podmíněny a navazují na ně. Stanovení hranic letiště má význam pro zajištění bezpečnosti leteckého provozu, a to zejména s ohledem na to, že pouze v prostoru letiště může provozovatel letiště plnit svoji regulatorní funkci ve vztahu k ostatním, tj. leteckým dopravcům apod.

b) ve vymezení letištních pozemků (tj. pozemků, na nichž se letiště nachází) jako pozemků, které budou v katastru nemovitostí evidovány se způsobem užití „ostatní dopravní plocha“. Díky této skutečnosti bude existence letiště patrná i v katastru nemovitostí a v navazujících stavebních řízeních bude všem stavebním úřadům zřejmá existence letiště. Letiště tak budou chráněna proti výstavbě směřující k likvidaci existujících letišť.

c) v možnosti řešit majetkoprávní vypořádání mezi provozovatelem letiště a vlastníkem letištního pozemku zřízením věcného břemene, a to za úplatu. Úplata bude určována v souladu se zákonem o vyvlastnění rozhodnutím speciálního stavebního úřadu. Současný stav, kdy vztah mezi provozovatelem letiště a vlastníkem letištního pozemku nelze řešit jinak než výkupem by mohl vést k významnému omezení nebo až vyloučení leteckého provozu.

d) ve sjednocení právní úpravy ochranných pásem. S účinností k 30. 6. 2006 byla v zákoně o civilním letectví zrušena ochranná pásma s tím, že jejich podrobnější úprava bude provedena v následné novele. Bohužel žádná další novela upravující ochranná pásma doposud přijata nebyla. Veškerá letiště v ČR se tak nachází ve stavu bez ochrany před stavební činností jiných stavebníků. Pozměňovacím návrhem by mělo dojít ke sjednocení postupu při jejich vyhlašování tím, že Úřad pro civilní letectví vypracuje závazné stanovisko, kterým určí v souladu s leteckými předpisy základní charakteristiky ochranných pásem pro stavební úřady, neboť právní předpisy upravující ochranná pásma na mezinárodní úrovni nejsou pro české stavební úřady závazné.

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář

Poslední zprávy z rubriky Tiskové zprávy:

30.01.2024  Sodexo Benefity jsou nyní Pluxee Pluxee Česká republika (Pluxee ČR)

Přečtěte si také:

04.05.2009Situace na US trzích ze dne 4.5.2009 Josef Stoulil (Capital Partners)
14.05.2002Zprávy ze zahraničních trhů ze dne 13.5.2002 (14.5.2002) Research (Fio, burzovní společnost a.s.)



Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688