(Kurzy.cz)
Tisková zpráva poslanců Zdeňka Lhoty, Františka Laudáta, Evy Dundáčkové a Davida Šeicha ze dne 4.5.2009
Dne 5. 5. bude v Poslanecké sněmovně ve druhém čtení novely zákona o civilním letectví podán pozměňovací návrh poslanců Zdeňka Lhoty (ODS), Františka Laudáta (ODS), Evy Dundáčkové (ODS) a Davida Šeicha (ODS).
Předloha je společnou prací politiků a odborníků z Úřadu pro civilní letectví, Letiště Praha, a. s., Letecké amatérské asociace České republiky (LAA ČR), Aeroklubu České republiky, Ministerstva vnitra a Ministerstva financí.
Poslanec Zdeněk Lhota k předloze říká: „Předmětem je především jasné vymezení pozemkových práv pod letištními plochami a ochranných pásem, které k těmto plochám přiléhají. Obdobným způsobem jsou dnes řešeny dálnice, místní komunikace, železniční tahy i lanové dráhy. Navzdory tomu v základu zákona o civilním letectví tato úprava zcela chybí. Z toho důvodu byla ustanovena odborná pracovní skupina, která si dala za cíl tento nedostatek pozměňovacím návrhem k novele zákona o civilním letectví odstranit. Nedávno se v Poslanecké sněmovně projednával zákon o budoucnosti Letiště Praha – Ruzyně, kde zaznívaly výroky o tom, že nebe je naše moře a letiště je přístav a hledaly se nejrůznější způsoby, jak zefektivnit provoz pražského letiště. K žádnému výsledku se nedošlo. Nepřijetím tohoto pozměňovacího návrhu by mohly být ohroženy stávající letištní provozy, a to až na samou hranici existence. “
Jeho kolega František Laudát k tomu doplňuje: „Je smutné, že se plánuje privatizace Letiště Praha, přitom ještě nebyly dořešeny tyto elementární záležitosti“.
„Nepřijetí naší verze pozměňovacího návrhu především by mohlo způsobit obrovské vlastnické spory, “ komentuje pozměňovací návrh poslanec David Šeich.
Předkládaný pozměňovací návrh poskytuje všem existujícím letištím (jak s dráhovým systémem, tak s pouze travnatou plochou) stejnou ochranu, jaká je zakotvena v silničním nebo drážním zákoně. Ochrana letiště by nově měla spočívat
a) ve vymezení hranic letiště (tj. území, na kterém se letiště nachází), o nichž bude rozhodovat na návrh provozovatele letiště Úřad pro civilní letectví podle správního řádu a v souladu s leteckými předpisy. Vymezení hranic letiště doposud platná právní úprava postrádá, přestože používá pojmy jako je prostor letiště, které jsou existencí hranic letiště podmíněny a navazují na ně. Stanovení hranic letiště má význam pro zajištění bezpečnosti leteckého provozu, a to zejména s ohledem na to, že pouze v prostoru letiště může provozovatel letiště plnit svoji regulatorní funkci ve vztahu k ostatním, tj. leteckým dopravcům apod.
b) ve vymezení letištních pozemků (tj. pozemků, na nichž se letiště nachází) jako pozemků, které budou v katastru nemovitostí evidovány se způsobem užití „ostatní dopravní plocha“. Díky této skutečnosti bude existence letiště patrná i v katastru nemovitostí a v navazujících stavebních řízeních bude všem stavebním úřadům zřejmá existence letiště. Letiště tak budou chráněna proti výstavbě směřující k likvidaci existujících letišť.
c) v možnosti řešit majetkoprávní vypořádání mezi provozovatelem letiště a vlastníkem letištního pozemku zřízením věcného břemene, a to za úplatu. Úplata bude určována v souladu se zákonem o vyvlastnění rozhodnutím speciálního stavebního úřadu. Současný stav, kdy vztah mezi provozovatelem letiště a vlastníkem letištního pozemku nelze řešit jinak než výkupem by mohl vést k významnému omezení nebo až vyloučení leteckého provozu.
d) ve sjednocení právní úpravy ochranných pásem. S účinností k 30. 6. 2006 byla v zákoně o civilním letectví zrušena ochranná pásma s tím, že jejich podrobnější úprava bude provedena v následné novele. Bohužel žádná další novela upravující ochranná pásma doposud přijata nebyla. Veškerá letiště v ČR se tak nachází ve stavu bez ochrany před stavební činností jiných stavebníků. Pozměňovacím návrhem by mělo dojít ke sjednocení postupu při jejich vyhlašování tím, že Úřad pro civilní letectví vypracuje závazné stanovisko, kterým určí v souladu s leteckými předpisy základní charakteristiky ochranných pásem pro stavební úřady, neboť právní předpisy upravující ochranná pásma na mezinárodní úrovni nejsou pro české stavební úřady závazné.
Poslední zprávy z rubriky Tiskové zprávy:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
15.04.2024 Kam půjdou úrokové sazby? Aktuální přehled...
15.04.2024 Zabouchnuté dveře vyřeší zámečník od pojišťovny...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz