(Kurzy.cz)
Průzkum Barometr Cetelem 2009: Z Evropanů se stávají odborníci na cenu
Z průzkumu mezinárodní studie Barometr Cetelem 2009, která srovnává názory a postoje spotřebitelů na velkých evropských trzích, vyplývá, že se z Evropanů stávají odborníci na cenu. Domácnosti přijímají nové spotřební strategie a rozvíjejí nové druhy spotřebního chování. I přes klesající kupní sílu však přetrvává chuť utrácet a chování českých spotřebitelů je toho důkazem.
Nálada Evropanů
Jak ukázal letošní ročník studie Barometr Cetelem 2009, uplynulý rok bude hodnocen a připomínán jako výjimečný. V záplavě špatných zpráv týkajících se všech ekonomických faktorů se nelze divit, že kupní síla evropských spotřebitelů je oslabena. „I v tomto roce se tedy dá očekávat pokles životní úrovně v celé Evropě a dojde k poklesu inflace. Se stoupající nezaměstnaností klesnou také příjmy a domácnosti se budou muset smířit s tím, že jejich kupní síla neporoste“, uvedl Ing. Václav Horák, generální ředitel společnosti Cetelem.
Spotřebitelé vyvíjejí své nákupní know-how
Nicméně spotřebitelé nerezignovali a přijímají celou řadu pohotových spotřebních opatření. Celkem 91 % evropských spotřebitelů dočasně redukuje některé výdaje, např. náklady na dražší potraviny, velmi těsně následuje redukce zdravotních výdajů a poté výdaje na volný čas. Další alternativou úspor je hledání co možná nejnižší cen zboží. Nízké ceny se netýkají jen běžných výdajů za potraviny či oblečení, ale tři čtvrtiny Evropanů uvádějí, že by volili zboží nebo služby s nízkou cenou i v oblasti dopravy, volného času a automobilů, pokud by to neznamenalo snížení kvality či bezpečnosti. Nákupy v diskontech se stávají synonymem pro chytrou spotřebu. I v tomto roce spotřebitele lákají cenově výhodné nákupy přes internet. Přes 67 % Evropanů je považuje za způsob, jak zvýšit svoji spotřební kapacitu. Internet se tak stává ještě atraktivnějším nákupním kanálem, zejména díky snadnému srovnání cen jednotlivých produktů a rychlému nalezení optimální nabídky.
Česká výjimka
„Češi hodnotí svoji situaci obecně dobře. Se známkou 4,7 z 10 se v roce 2009 umístili lépe než evropský průměr (4,4). Jediní Rusové a Belgičané se přehoupli přes symbolickou laťku 5 bodů. Bez toho, aby české domácnosti musely sahat na své úspory, pohybují se zatím jejich spotřební záměry vysoko nad evropským průměrem (75 %)“, dodal Ing. Václav Horák. Výsledky studie Barometr Cetelem 2009 ukázaly, že v České republice došlo k nárůstu nákupních záměrů na trhu elektrospotřebičů (39 %) a k výraznému nárůstu překračujícímu 20 % na trhu sportovních potřeb.
O Barometru Cetelem
Mezinárodní studie Barometr Cetelem vychází z průzkumu nálad a postojů spotřebitelů velkých evropských trhů. Průzkumu se v roce 2008 zúčastnilo více než 10 000 spotřebitelů, minimálně 500 v každé zemi. Analýzy a prognózy vývoje zpracovala výzkumná a poradenská společnost BIPE. Dotazování probíhalo ve 13 evropských zemí – Belgii, České republice, Francii, Itálii, Maďarsku, Německu, Polsku, Portugalsku, Rusku, Slovensku, Srbsku, Španělsku a Velké Británii.
Detailní informace a brožury Barometr Cetelem 2009 ke stažení naleznete na: http://www.cetelem.cz/o-nas/informace-pro-media/barometr-cetelem.html
Poslední zprávy z rubriky Tiskové zprávy:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
15.04.2024 Kam půjdou úrokové sazby? Aktuální přehled...
15.04.2024 Zabouchnuté dveře vyřeší zámečník od pojišťovny...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz