Šrotovné v Česku nejméně třicet tisíc korun, rozpočet je 2,5 mld.Kč
PRAHA (MEDIAFAX) - V České republice je nyní několik milionů aut starších deseti let a z toho minimálně jeden milion bez katalyzátoru. Alespoň trochu by to mohlo změnit plánované šrotovné, na které se stát chystá vydat dvě a půl miliardy korun, píše ve svém pátečním vydání Deník.
Podle kompromisní dohody mezi opoziční ČSSD a ODS by se na sešrotování starého a koupi nového auta měl vyplácet jednorázový příspěvek 30 tisíc korun. Dostat se má na necelých 84 tisíc žadatelů, kteří musí splnit několik podmínek. Například šrotované auto nesmí být starší deseti let, nebo že poslední majitel jej musí vlastnit minimálně dva roky.
První vlna vyplácení by měla odstartovat už prvního září, přispět by na ni mohli i prodejci.
„Mělo by to povzbudit poptávku a zvýšit zájem o nová auta. O kolik, to je v tuto chvíli těžké odhadnout,“ nechal se slyšet Antonín Šípek ze Sdružení automobilového průmyslu.
Hlavní efekt podle něho ale nebude v povzbuzení ekonomiky, ale hlavně v omlazení vozového parku Čechů. Podle statistik totiž v Česku jezdí po silnicích minimálně dva a půl milionu aut, na která se příspěvek může vztahovat, a necelá polovina z tohoto počtu není vybavena ani katalyzátory.
Nejdřív by se první vlna českého šrotovného měla rozjet na podzim, zdroje z ČSSD dokonce hovoří o 1. září. Již teď se ale objevují hlasy, podle nichž je zmíněných 30 tisíc příliš málo.
Podle Milana Urbana, místopředsedy ČSSD, ale nemá jít o konečnou částku. „Jedná se jen o státem garantovanou část,“ vysvětluje. Uvažuje se totiž také o variantě, kdy další díl příspěvku vyplácí prodejce, třeba v podobě slevy. „Návrh v současné době zpracovává ministerstvo průmyslu a obchodu, jeho konkrétní znění bude hotové sedmnáctého dubna,“ upřesnil Milan Urban s tím, že teprve poté bude známo více podrobností.
Podle někdejšího vicepremiéra pro ekonomiku a současného člena Národní ekonomické rady vlády Martina Jahna by asi 40 až 50 procent z celkové částky na šrotovné mělo zůstat v Česku.
„Navíc v automobilech, které se k nám dováží, je značná část komponentů pocházející z České republiky,“ řekl Jahn. Šrotovné podle něho bude mít pozitivní vliv i na zaměstnanost. „Zabrání se zvyšování počtu nezaměstnaných, což je během ekonomické recese zásadní.“
Otázkou ovšem je, co šrotovné udělá s autobazary, které již nyní mají s prodejem ojetin problémy. Kvůli prémii v Německu prakticky z tamního trhu vymizela levná ojetá auta, která se dovážela do Česka. A podobně na tom budou i ti, kteří se rozhodnou prodat dražší vůz. Mnoho zájemců si totiž rozmyslí, zda kupovat ojetinu nebo nové auto a nechat si proplatit šrotovné.
Šrotovné se již osvědčilo u našich sousedů. V Německu každému, kdo sešrotuje svůj nejméně devět let starý vůz, přispívá stát na nákup nového automobilu 2500 eury. Slovensko už spustilo druhou vlnu. V první poskytovalo pobídku ve výši 1500 eur. Jednalo se o dotaci ze státní pokladny a podmínkou bylo sešrotování vozu staršího deseti let a prodejce musel přispět pěti sty eury. Ve druhé vlně se už podmínky šrotovného změnily. Státní příspěvek se snížil na tisíc eur s tím, že druhou tisícovku doplatí prodejce.
Ivan Orel, orel@mediafax.cz
TNBiz.cz - Zprávy TNBiz jsou zpravodajským kanálem Televize Nova, TN.cz společnosti CET 21. TN.cz přináší zpravodajství z domácí i zahraniční ekonomiky a politiky.
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz