Strategie.cz (Strategie.cz)
Marketing a média  |  19.03.2009 17:03:02

JIŘÍ ŠTĚTINA: Po krizi hospodářské přijde krize respektu

Každý den má někdo nový důkaz, jak se něco hroutí a jde do kopru. Zítra bude hůř, ale pozítří lépe. Dosáhli jsme dna a odpíchli se od něj. Mám pocit, že všude kolem je podstatně víc zasvěcených než „vysvěcených“.

A „vysvěcení“ střílejí spolehlivě vedle. Pro příklady nemusíme chodit daleko – od dnes už klasických úletů renomovaných Goldman Sachs (predikce cen ropy z léta 2008, katastrofické scénáře vývoje kurzu koruny z února 2009) až po světové i české makroekonomy a burzovní analytiky. Z pohledu laika bych řekl, že víc než 90 procent všech predikcí z několika posledních měsíců se s aktuální realitou nepotkalo. S důvěrou a respektem k „vysvěceným“ to jde z kopce. Až příliš často jim chybí opravdová expertiza, zdravý selský rozum, pokora nebo kontakt s reálným životem „v podhradí“. A tam roste zástup frustrovaných ateistů.

Kapitáni průmyslu jsou na tom se svými prohlášeními podobně. Někdy jde o úmyslnou „pozitivní lež“, jindy o ignorování zřetelného (sestupného) trendu a často jen o držení se zuby nehty své pravdy a svého zasmrádajícího, ale stále ještě teplého místa. Včera bylo podle vyjádření tiskového mluvčího všechno v nejlepším pořádku, dnes se propouští polovina zaměstnanců, pracuje tři dny v týdnu a poslední objednávka nese datum 11. září 2008.

V reklamě jako jinde

Rad odborníků z reklamního byznysu je v poslední době také spousta. Stejně jako v případě burzovních analytiků a šéfů firem z nich řada střílí (úmyslně?) fundamentálně vedle. Jede v setrvačnosti minulého roku. Čeká stejný budget. Je frustrována, když peníze nejsou k dispozici, radí „přetlačit konkurenci investicí“ – vždyť je pro to ideální doba, náklady v médiích jdou dolů, za stejné peníze přece dostaneme vyšší efekt než minulý rok...

Odborníci také radí investovat do značky stejně jako vloni bez ohledu na realitu klesajícího trendu prodejů, vždyť „žádná značka nemůže bez investic přežít“.

Zlatá vejce

Jsem přesvědčen, že na trhu reklamek, kreativních shopů a mediálek obrovsky roste poptávka po inovativních „průzkumnících strategického typu“. Klíčovým zaklínadlem se pro zadavatele stala efektivita marketingové investice. Tím rozhodně nemám na mysli primitivní low-cost flikování. Mluvím o efektivitě ve zcela nových kreativních nápadech a řešeních, efektivitě ve smyslu naprosto přesného cílení marketingové komunikace, efektivitě v průkopnickém a odvážném využívání nových, vysoce afinitních médií a efektivitě ve smyslu expertizy v nákupu těchto médií. Prostě „efektivitě“ jako excelentního value-for-money zhodnocení zadavatelovy marketingové investice.

Kdo letos neobstojí, nemá šanci přežít. Po ekonomické krizi totiž přijde minimálně stejně dlouhá a hluboká krize respektu. Kdo si ho nezíská letos, ztratí ho na léta nebo navždy.

Autor je ředitelem Maxxium Czech

Strategie.cz - Brána do světa médií, marketingu a reklamy






Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Ochranné známky

Finanční katalog

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Monitoring ekonomiky

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688