MICHAL DONATH: Stereotypy souvisejí s firemní kulturou
Dnešní rychlost šíření informací přímo volá po zásadní změně zavedené české podnikové (ne)komunikační kultury. V dnešní době se totiž klasický Plzákovský přístup k nepříjemnostem „zatloukat, zatloukat, zatloukat“ zdá být zcela neuváženou zadělávkou na problémy velkého rozsahu s možnými dopady na management, cenu akcií, loajalitu spolupracovníků i zákazníků, hodnotu značky a jiná podniková aktiva. Ve firmě s moderní a zdravou podnikovou kulturou dominuje při řešení krizových situací snaha je co nejefektivněji a co nejrychleji vyřešit při současné minimalizaci dopadů na firemní pověst a na běžný chod podniku. K takovým řešením může významně prospět otevřená komunikace jak uvnitř, tak vně firmy. Jen ta je skutečným zrcadlem firemní kultury.
Optimální rybí polévka
S návodem na optimální řešení krizových situací je to jako s receptem na vánoční rybí polévku. Všichni vědí, co tam patří, a přesto chutná vždycky jinak. Závisí to takříkajíc na rodinné kultuře, tedy přesněji na tom, jak to vařila maminka. A s přípravou na krize je to stejné. Účastníci dobře vedeného tréninku si mohou osvojit osvědčené postupy, připravit komunikační strategii, rozhodnout o složení případného krizového týmu. Podstatné ale je nastavit mechanismy hodnocení tak, aby se nevyplatilo skrývat problémy. Domnívám se, že v krizi se organizacím krutě vymstí, pokud se jejich lidé bojí být těmi, kdo poukážou na problémy nebo kdo upozorní na jejich hloubku a možné dopady. Klíčovým prvkem v budování firemní kultury, a nejen předkrizové, je zcela jistě umění a vůle naslouchat. Odborně se tomu také říká neformální identifikace možných rizik. S profesionální slepotou a hluchotou se k cíli totiž nedá dojít ani v klidu, natož když se něco děje.
Krizová minutka
Na druhou stranu ani ta sebelepší příprava nepostihne právě ty aspekty krize, s nimiž se účastníci tréninku mohou setkat v praxi. Zůstanu-li u paralely s kuchařským receptem, je do řešení krizových situací třeba velmi rychle a rezolutně vrazit rozum (víc než špetku), rozvahu, rozhodnost a zejména respekt k těm, koho se krize týká. Kdo ještě přidá odvahu, odpovědnost, odbornost a zejména ochotu nést riziko, má naději na slušný výsledek. A ještě něco: Měla by to být spíše minutka, takže na rychlosti řešení fakt záleží.
Autor je ředitelem Donath-Burson-Marsteller
Poslední zprávy z rubriky Marketing a média:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz