Makroekonomika  |  02.03.2009 15:51:56

Pokladní plnění státního rozpočtu ČR za únor 2009

Státní rozpočet na rok 2009 byl schválen Poslaneckou sněmovnou Parlamentu ČR zákonem č. 475/2008 Sb. ze dne 10. prosince 2008, který stanovil příjmy ve výši 1 114,0 mld. , výdaje ve výši 1 152,1 mld. a schodek ve výši 38,1 mld. .

Podle údajů na účtech Ministerstva financí vedených v ČNB dosáhly ke konci února 2009 celkové příjmy státního rozpočtu 183,7 mld. , celkové výdaje 178,3 mld. a přebytek hospodaření 5,4 mld. (v únoru 2008 vykázán schodek 5,0 mld. ).

v mld.
Ukazatel Skutečnost
leden-únor
2008
2009 % plnění v roce 2008 Index 2009/2008
Schválený rozpočet Skutečnost
leden-únor
% plnění
1 2 3 4=3:2 5 6=3:1
PŘÍJMY CELKEM 168,12 1114,00 183,74 16,5 16,2 109,3
VÝDAJE CELKEM 173,09 1152,10 178,35 15,5 15,6 103,0
SALDO -4,97 -38,10 5,40 -14,2 7,0 -108,6

 

Příjmy státního rozpočtu

Dosažené celkové příjmy ve výši 183,7 mld. představovaly 16,5 % schváleného rozpočtu (v únoru 2008 plněny na 16,2 %) a byly tak proti únoru 2008 vyšší o 15,6 mld. , tj. o 9,3 %. Na meziročním růstu se podílely především nedaňové a ostatní příjmy (o 26,9 mld. ) – vliv usnesení vlády č. 122/2009 (popsáno dále).

Příjmy z daní a poplatků dosáhly 65,2 mld. , což představuje 11,0 % schváleného rozpočtu a meziroční pokles o 8,5 mld. , tj. o 11,5 % (rozpočet počítá s růstem o 9,4 % proti skutečnosti roku 2008). Ve srovnání se stejným obdobím minulého roku je plnění rozpočtu o 2,4 procentního bodu horší.

Meziroční pokles byl ovlivněn především nižším inkasem spotřebních daní.

Inkaso spotřebních daní (vč. tzv. ekologických daní) dosáhlo 17,0 mld. , což představuje 11,8 % rozpočtu (loni to bylo 17,4 %) a meziroční pokles o 6,5 mld. , tj. o 27,6 %. Rozpočet počítá s růstem o 14,6 % proti skutečnosti roku 2008. Propad souvisí s vysokým inkasem v počátku roku 2008 (splatnost daně za listopad a prosinec 2007) ovlivněným předzásobením tabákovými výrobky (v souvislosti s jejich zdražením od 1.1.2008).

Inkaso DPH představovalo 27,2 mld. , tj. 14,0 % rozpočtu, což je o 0,3 procentního bodu vyšší plnění než v únoru minulého roku. Meziroční růst o 0,9 mld. , tj. o 3,6 %, je proti rozpočtované dynamice (9,2 % - měřeno ke skutečnosti roku 2008) nižší o 5,6 procentního bodu.

Daň z příjmů právnických osob svým objemem 1,8 mld. představovala 1,4 % rozpočtu (loni to bylo na 2,2 %) a meziroční pokles o 0,8 mld. . Rozpočet této daně počítá s 2,5 % růstem proti skutečnosti roku 2008. Relativně nízké inkaso souvisí s platebním kalendářem, kdy zálohy daně platí větší plátci až v polovině 3. měsíce příslušného čtvrtletí. V roce 2009 se projeví efekt časově posunutých dopadů snížení sazby z 24 % na 21 %.

Inkaso daní z příjmů fyzických osob dosáhlo 16,0 mld. , tj. 14,9 % rozpočtu (loni plnění na 19,0 %) při meziročním poklesu o 1,2 mld. , tj. o 7,1 %. Rozpočet uvažuje s růstem o 12,9 % proti skutečnosti roku 2008.

Daň z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti dosáhla 14,5 mld. při plnění rozpočtu na 16,6 % (loni to bylo 19,6 %) a meziročním poklesu o 0,8 mld. , tj. o 5,4 %. Rozpočet je nad úrovní skutečnosti roku 2008 o 11,3 %.

Daň z příjmů fyzických osob ze samostatné výdělečné činnosti ve výši 0,4 mld. znamená plnění rozpočtu na 3,1 % a byla tak o 0,3 mld. pod úrovní února 2008. Rozpočet 2009 je nad úrovní skutečnosti roku 2008 o 41,4 %. Relativně nízké plnění souvisí s platebním kalendářem, kdy většina příjmů z této daně plyne do státního rozpočtu na konci každého čtvrtletí.

Daň z příjmů fyzických osob z kapitálových výnosů dosáhla 1,1 mld. , což představuje 15,9 % rozpočtu (loni 31,1 %) a meziročně byla nižší o 0,1 mld. , tj. o 10,8 %. Rozpočet 2008 počítá s poklesem o 6,0 % proti skutečnosti roku 2008.

Rozpočtované celostátní inkaso daní na rok 2009 (bez DPPO placené obcemi a kraji a bez správních a ostatních poplatků placených obcím) ve výši 815,8 mld. je proti skutečnosti roku 2008 vyšší o 69,0 mld. , tj. o 9,2 %. Objemově je nejvyšší růst rozpočtován (proti skutečnosti 2008) u DPH – o 23,4 mld. (o 9,2 %), u daní z příjmů fyzických osob o 19,6 mld. (o 13,7 %) a u spotřebních daní o 18,8 mld. (o 14,1 %).

Skutečné celostátní inkaso všech daní dosáhlo k 28.2.2009 výše 88,4 mld. , což představuje 10,8 % rozpočtu a meziroční pokles o 9,2 mld. , tj. o 9,4 %. Ve stejném období minulého roku dosáhlo celostátní inkaso daní 97,6 mld. , tj. 13,0 % schváleného rozpočtu, a meziročně vzrostlo o 6,5 mld. , tj. o 7,2 % (celoročně nedosáhlo rozpočet o 4,3 mld. ).

Příjmy z pojistného na sociální zabezpečení dosáhly 61,4 mld. , což představuje 15,5 % rozpočtu (loni to bylo 16,6 %) a meziroční pokles o 2,8 mld. , tj. o 4,4 %. Rozpočet počítá s růstem o 2,9 % proti skutečnosti roku 2008 (relativně nízký předpokládaný růst souvisí se snížením sazeb pojistného na nemocenské pojištění a příspěvku na státní politiku v souhrnné výši o 2,5 procentního bodu). Z celkové částky připadlo na důchodové pojištění 54,5 mld. , tj. 15,5 % rozpočtu, při meziročním růstu o 1,7 mld. , tj. o 3,2 % (rozpočet počítá s růstem o 9,7 %).

Ke konci února 2009 dosáhly nedaňové a kapitálové příjmy a přijaté transfery celkem 57,2 mld. , což je 46,9 % rozpočtu a o 26,9 mld. , tj. o 89,2 % více než v únoru loňského roku (rozpočet uvažuje s meziročním růstem o 24,1 % proti rozpočtu 2008; růst je způsoben zejména očekávanými příjmy z rozpočtu Evropské unie). Na výrazný meziroční růst mělo vliv usnesení vlády č. 122/2009, kterým vláda schválila převedení prostředků z rezervních fondů organizačních složek státu do příjmů kapitoly VPS. Tyto prostředky jsou určeny na snížení schodku státního rozpočtu a jejich skutečný převod činil více jak 32 mld. . Další částku představují převody z fondů OSS ve výši 5,2 mld. (loni to bylo o 9,2 mld. více). Tato částka zahrnuje především převody z rezervních fondů a nečerpané mzdové prostředky za prosinec 2008. Příjmy z rozpočtu EU (transfery přijaté od EU a Národního fondu) činily 11,5 mld. (plnění na 12,0 %), což je o 0,9 mld. více než v únoru 2008. Výnosy finančního investování na účtu Řízení likvidity státní pokladny dosáhly 1,2 mld. a byly tak plněny na 18,2 % (rozpočtovány v kapitole Státní dluh).

Výdaje státního rozpočtu

Celkové výdaje v objemu 178,3 mld. čerpané ke konci února 2009 představují 15,5 % rozpočtu (v únoru 2008 to bylo 15,6 %), což znamená meziroční růst o 5,3 mld. , tj. o 3,0 %. Proti skutečnosti, resp. rozpočtu 2008, předpokládá letošní rozpočet nárůst o 6,3 %, resp. o 4,0 %.

Běžné výdaje státního rozpočtu byly ke konci února čerpány ve výši 162,3 mld. , tj. na 15,6 % rozpočtu (loni to bylo na 16,2 %). Proti loňskému roku vzrostly o 3,9 mld. , tj. o 2,4 % (rozpočtovaná dynamika počítá s nárůstem o 6,4 % proti skutečnosti 2008, resp. o 6,0 % proti rozpočtu 2008).

Největší objem prostředků v rámci běžných výdajů je každoročně vynakládán na sociální dávky. Ve schváleném rozpočtu jsou zapracovány ve výši 422,0 mld. , což představuje 36,6 % všech rozpočtovaných výdajů a o 5,3 % více než skutečnost dosažená v roce 2008 (z toho meziroční rozpočtovaný růst důchodů činí 7,7 %). K 28.2.2009 bylo na sociálních dávkách vyčerpáno 69,4 mld. , tj. 16,4 % rozpočtu (loni to bylo 17,4 %), při meziročním růstu o 1,0 mld. , tj. o 1,4 %. Z toho na důchody připadlo 53,3 mld. , tj. 16,1 % rozpočtu (loni to bylo 16,9 %), při meziročním růstu o 2,7 mld. , tj. o 5,3 %.

V rámci běžných výdajů státního rozpočtu vyšší procento čerpání vykázaly především neinvestiční transfery veřejným rozpočtům územní úrovně. Jejich únorová výše 28,5 mld. představuje 21,2 % rozpočtu a proti únoru 2008 je vyšší o 1,6 mld. , tj. o 6,1 %. Vyšší čerpání rozpočtu ovlivnily převody prostředků na přímé náklady škol zřizovaných obcemi a kraji ve výši 19,3 mld. (lednová záloha na 1. čtvrtletí), což je o 0,3 mld. více než v roce 2008. Dalších 4,9 mld. představují transfery obcím na příspěvek na péči podle zákona o sociálních službách, na dávky pomoci v hmotné nouzi a na dávky zdravotně postiženým.

Neinvestiční transfery fondům sociálního a zdravotního pojištění vykázaly čerpání ve výši 8,0 mld. , tj. 16,8 % rozpočtu. Zůstaly tak mírně nad skutečností února 2008.

Výdaje kapitoly Státní dluh (především úroky) byly ke konci února 2009 hrazeny ve výši 4,3 mld. , tj. 8,8 % rozpočtu, a jsou nad úrovní února 2008 o 0,2 mld. .

Na odvody vlastních zdrojů ES do rozpočtu EU bylo poukázáno 9,2 mld. , což představuje 26,3 % rozpočtované výše a meziroční růst o 1,1 mld. .

Kapitálové výdaje byly čerpány ve výši 16,0 mld. , což představuje 14,1 % rozpočtu (v roce 2008 to bylo 11,4 %), při meziročním růstu o 1,4 mld. , tj. o 9,4 %.

 

Saldo státního rozpočtu


Přebytek státního rozpočtu ke konci února 2009 dosáhl 5,4 mld. a je to proti stejnému období roku 2008 výsledek lepší o 10,4 mld. .

Na relativně pozitivní výsledek mělo významný vliv výše uvedené usnesení vlády č. 122/2009. Hospodaření rozpočtu v samotném únoru tak skončilo v přebytku 4,9 mld. , když příjmy činily 98,7 mld. (v únoru 2008 to bylo 69,3 mld. ) a výdaje byly čerpány ve výši 93,8 mld. (v únoru 2008 to bylo 84,0 mld. ).

Tabulka - Saldo státního rozpočtu
 

v mil.
leden-únor 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009
Saldo SR 3 205 3 248 -24 924 -24 941 -2 852 -2 584 -558 -6 730 -4 970 5 398

 

Další tabulky a informace najdete na www.mfcr.cz

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář

Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:

Čt   8:45  Ranní okénko - Důvěra v tuzemskou ekonomiku na vzestupu Raiffeisenbank a.s. (Raiffeisenbank a.s.)
Čt   8:32  Americký růst i v 1. čtvrtletí (opět) velmi svižný ČSOB-Dealing (ČSOB-Dealing)
Čt   8:08  Americký HDP by eurodolar neměl rozhodit ČSOB-Dealing (ČSOB-Dealing)
Čt   8:00  Semotan (J&T Banka): Případné volební vítězství Trumpa nebude pro trhy tak... Investicniweb.cz (Investičníweb, s.r.o.)




Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz logo
EUR   BTC   Zlato   ČEZ
USD   DJI   Ropa   Erste

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688