(Kurzy.cz)
ČR - maloobchod v dubnu obnovil růst
Maloobchod, ubytování a stravování - duben 2008 |
Sezónně očištěné tržby v maloobchodě bez motoristického segmentu se v dubnu zvýšily meziměsíčně reálně o 0,7 %, meziročně o 2,0 %. Růst sezónně neočištěných tržeb o 3,5 % byl vyšší než průměrný růst od počátku roku. K růstu přispěl pouze prodej nepotravinářského zboží, prodej potravin i nadále klesal. V motoristickém segmentu sezónně očištěné tržby meziměsíčně reálně klesly o 0,4 %, meziročně vzrostly o 2,3 %, bez očištění se zvýšily o 6,8 %. Za ubytování a stravování sezónně očištěné tržby meziměsíčně vzrostly o 0,2 %, neočištěné tržby meziročně klesly o 1,1 %.
* * *
Graf č. 1
Meziročně po očištění o sezónní vlivy a pracovní dny (v dubnu 2008 bylo o dva pracovní dny více než ve stejném měsíci 2007, loni byly Velikonoce v dubnu, letos už v březnu) vzrostly tržby reálně o 2,0 %, po očištění pouze o pracovní dny o 2,1 %. Sezónně neočištěné tržby zaznamenaly po březnovém poklesu opět růst (o 3,5 %), který byl sice vyšší než průměrný růst od počátku roku, ale zaostal za průměrem za posledních 12 měsíců. K dubnovému růstu přispěl pouze prodej nepotravinářského zboží (o 6,9 %), tržby za potraviny klesly o 1,7 %.
Největší podíl na celkovém přírůstku tržeb měly specializované prodejny s ostatním nepotravinářským zbožím a specializované prodejny elektroniky, elektrických přístrojů, nábytku a dalšího zboží pro domácnost. Nejrychleji rostly opět tržby podílově málo významného maloobchodu provozovaného prostřednictvím internetu nebo zásilkové služby. Po tři měsíce trvajícím poklesu se obnovil růst tržeb ve specializovaných prodejnách drogistického, farmaceutického a kosmetického zboží (tabulka č. 2).
Cenový deflátor ke stejnému období předcházejícího roku byl 103,6 %. Ve vývoji cen potravin se sice projevilo mírné zpomalení, přesto jejich růst byl ze všech komodit nejvyšší (8,2 %). Ceny nepotravinářského zboží vzrostly pouze v prodejnách drogistického, farmaceutického a kosmetického zboží (o 3,8 %), v ostatních prodejnách klesly, stejně jako v zásilkovém obchodě (včetně prodeje přes internet).
Podle údajů zveřejněných Eurostatem klesly v dubnu sezónně očištěné tržby v maloobchodě v EU 27 reálně meziměsíčně o 0,4 %, meziročně po očištění o pracovní dny o 0,8 %. Z členských států, za které byla data dostupná, rostly tržby meziročně v Rumunsku o 18,0 %, v Litvě o 14,0 %, v Bulharsku o 10,1 %, v Polsku o 8,4 %, na Slovensku o 7,1 %, ve Finsku o 5,9 %, ve Slovinsku o 4,6 %, ve Spojeném království o 2,8 %, v Belgii o 1,7 %, v Lotyšsku o 1,2 % a ve Švédsku o 0,4 %. Snížily se v Německu o 5,6 %, ve Španělsku o 3,3 %, v Rakousku o 2,9 %, v Lucembursku o 2,5 %, v Estonsku o 1,5 %, v Portugalsku o 1,0 % a v Dánsku o 0,8 %.
* * *
V motoristickém segmentu (OKEČ 50) se sezónně očištěné tržby meziměsíčně reálně snížily o 0,4 % a meziročně vzrostly o 2,3 %. Neočištěné tržby se meziročně zvýšily o 6,8 %, v tom za prodej a opravy motorových vozidel o 7,4 % a za prodej pohonných hmot o 5,7 %.
V maloobchodě včetně motoristického segmentu (OKEČ 52 + 50) vzrostly sezónně očištěné tržby meziměsíčně reálně o 0,4 % a meziročně o 2,1 %. Sezónně neočištěné tržby se zvýšily meziročně o 4,6 %.
V ubytování a stravování (OKEČ 55) se sezónně očištěné tržby meziměsíčně reálně zvýšily o 0,2 %. Sezónně neočištěné tržby klesly meziročně o 1,1 %. Výrazný pokles tržeb byl zaznamenán v ubytovacích zařízeních hotelového typu, kde se projevil meziroční úbytek hostů přijíždějících do ČR na Velikonoce. Ve stravovacích zařízeních naopak tržby vzrostly o 2,2 %, zejména vlivem vysokého nárůstu tržeb v podnicích poskytujících veřejné stravování (o 10,8 %).
Zdroj: ČSÚ
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz