Českému trhu DVD kralují
Praha, 14. září – Společnost GfK Praha oznámila, že v meziročním srovnání prvního pololetí (2006/07) vykázal trh DVD titulů více než třetinový nárůst prodejů, doprovázený poklesem cen (DVD nosiče v průměru zlevnily oproti stejnému období loňského roku o 6 %). Celkově čeští spotřebitelé v prvním pololetí za DVD utratili zhruba 229,5 milionu Kč. Společnost GfK monitoruje prodeje filmové zábavy v rámci hlavních distribučních kanálů, kterými jsou elektrospecialisté, obchody zaměřené na multimediální sortiment a řetězce typu hypermarketů. Růst prodejů napříč těmito prodejními cestami je velmi vyrovnaný, v objemovém vyjádření vykazují vyšší odbyt velcí retaileři, jejichž komerční úspěch je pravděpodobně z velké části dán oblíbeností slevových akcí, které se pravidelně v rámci jednotlivých řetězců konají. Ostatně žebříček nejprodávanějších DVD jasně vedou právě tyto „akční nabídky“, které kumulativně během prvních šesti měsíců představovaly téměř čtvrtinu prodejů. Pomyslné první místo v žánrové oblíbenosti obhájily komedie, ačkoli jejich pozice oproti loňsku lehce oslabila. Přesto však si každý třetí spotřebitel, který otvíral peněženku na nákup DVD, odnesl domů „něco pro celou rodinu - něco pro zasmání“. Dalšími žánry přitahující pozornost zákazníka jsou animované a akční filmy. Obecně lze tedy tvrdit, že úspěch tkví ve schopnosti odpovídat požadavkům rodinného zákazníka. Souvislost s populárními žánry má i další rys českého trhu DVD – dominance filmové zábavy americké provenience, jelikož těžiště americké tvorby leží právě někde na pomezí komediálně-akčních či dobrodružných trháků či animovaných snímků nejen pro děti. Film, který pronikl nejvýše v žebříčku prodejnosti jednotlivých titulů a umístil se na 10. místě za komerčně veleúspěšnými „výprodejovými DVD“ a akcemi typu „šokující ceny“, plně odpovídá nastíněnému profilu lehce prodejného filmu – 007 Casino Royal Od koupi této podívané zákazníky neodradila ani relativně vyšší cena 466 Kč (pro srovnání – cena DVD ve speciálních nabídkách se pohybuje v průměru kolem 249 Kč). Nicméně letošní rok se vyznačuje zlepšením prodeje českých filmů, za nímž stojí především filmy jako například Kráska v nesnázích (jež dokonce obsadil 14. místo v celkové prodejnosti za první pololetí a zároveň první místo mezi českými filmy) či Ro(c)k podvraťáků, které byly do kin uvedeny Celkově ale americká produkce letos ztratila téměř pětinu trhu. Příčinou může být mimo jiné rostoucí popularita filmů z evropských zemí či reedice starších filmů – například francouzských komedií, italské postmoderny nebo severských filmových děl apod. TOP 10 nejprodávanějších filmů za 1.pololetí 2007*):
*) Nezahrnuje slevové akce Vůdčí postavení si mezi distributory po obě sledovaná období drží Bonton Home Entertainment, zaujímající více než pětinový tržní podíl. Mezi produkčními společnostmi na trhu žádná nijak výrazně nedominuje a český trh je v tomto směru velmi rozdroben (relativním úspěchem je podíl ve výši téměř 7 % na prodejích společnosti Centrum českého videa). Společnosti Warner se ovšem nedaří ani v rámci její produkční divize, neboť ztratila svou vedoucí pozici z loňského roku a vykázala snížení podílu na prodejích o 8 %. K nejdostupnějším titulům po obě dvě období patří DVD od distribuční společnosti Vapet, jejíž průměrné ceny za první pololetí se pohybují na úrovni 165 Kč. Například DVD společnosti Warner Music, která vede cenový žebříček letos i za loňský rok, jsou více než 3,5 krát dražší. GfK Praha sleduje prodeje DVD titulů v rámci své divize Retail and Technology již od roku 2003. Panelový výzkum realizovaný v GfK Praha sleduje maloobchodní prodeje jednotlivých skupin zboží u specializovaných elektroprodejen i u nespecialistů (hypermarkety, Cash & Carry, obchodní domy, zásilkový obchod a čistě internetové prodejny). Nejsou sledovány např. dvd půjčovny, stánkový prodej a vkládané tituly do tiskovin. Zpráva o trhu DVD je volně prodejnou studií GfK Praha a je k dispozici pravidelně každý měsíc do 10. pracovního dne měsíce následujícího. V případě zájmu o další informace o projektu „Obchodní panel GfK – trh DVD Skupina GfK v ČR (GfK Praha, INCOMA Research a INCOMA Consult) je předním poskytovatelem komplexních služeb v oblasti výzkumu trhu a veřejného mínění, včetně konzultačního a poradenského servisu. Pro další informace navštivte naše internetové stránky: www.gfk.cz, www.incoma.cz. GfK Group GfK Group je celosvětově pátou největší společností provádějící marketingový výzkum. Působí v pěti obchodních segmentech: Custom Research, Retail and Technology, Consumer Tracking, Media a HealthCare. Skupina GfK svými 115 společnostmi působí po celém světě a pokrývá více než 90 zemí. Z celkového počtu 8 400 zaměstnanců pracuje 80 % mimo Německo. Pro další informace navštivte naše webové stránky: www.gfk.com. Stručný popis podnikatelských segmentů GfK Group:
|
|||||||||||
On-line Shop |
Poslední zprávy z rubriky Obchod a služby:
Přečtěte si také:
Prezentace
28.03.2024 5 kroků pro pravidelnou údržbu vaší motorové pily
27.03.2024 I elektrická koloběžka musí mít povinné ručení
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Revoluce v umělé inteligenci: Nový superčip společnosti Nvidia může změnit svět
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Kdy a komu se vyplatí využít DIP (dlouhodobý investiční produkt)
Mgr. Timur Barotov, BHS
Michal Brothánek, AVANT IS
SPILBERK investiční fond SICAV, a.s. se mění k lepšímu aneb Co přinesla Valná hromada
Miroslav Novák, AKCENTA CZ
ČNB pokračuje ve snižování sazeb, proinflačním rizikem slabší koruna
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Petr Lajsek, Purple Trading
Slabá koruna prodraží dovolenou. Kolik si kde letos připlatíme?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz