Věra Stárová (GfK-Praha)
Obchod a služby  |  14.09.2007 14:22:08

Českému trhu DVD kralují


Praha, 14. září – Společnost GfK Praha oznámila, že v meziročním srovnání prvního pololetí (2006/07) vykázal trh DVD titulů více než třetinový nárůst prodejů, doprovázený poklesem cen (DVD nosiče v průměru zlevnily oproti stejnému období loňského roku o 6 %). Celkově čeští spotřebitelé v prvním pololetí za DVD utratili zhruba 229,5 milionu .

Společnost GfK monitoruje prodeje filmové zábavy v rámci hlavních distribučních kanálů, kterými jsou elektrospecialisté, obchody zaměřené na multimediální sortiment a řetězce typu hypermarketů. Růst prodejů napříč těmito prodejními cestami je velmi vyrovnaný, v objemovém vyjádření vykazují vyšší odbyt velcí retaileři, jejichž komerční úspěch je pravděpodobně z velké části dán oblíbeností slevových akcí, které se pravidelně v rámci jednotlivých řetězců konají. Ostatně žebříček nejprodávanějších DVD jasně vedou právě tyto „akční nabídky“, které kumulativně během prvních šesti měsíců představovaly téměř čtvrtinu prodejů.

Pomyslné první místo v žánrové oblíbenosti obhájily komedie, ačkoli jejich pozice oproti loňsku lehce oslabila. Přesto však si každý třetí spotřebitel, který otvíral peněženku na nákup DVD, odnesl domů „něco pro celou rodinu - něco pro zasmání“. Dalšími žánry přitahující pozornost zákazníka jsou animované a akční filmy. Obecně lze tedy tvrdit, že úspěch tkví ve schopnosti odpovídat požadavkům rodinného zákazníka.

Souvislost s populárními žánry má i další rys českého trhu DVD – dominance filmové zábavy americké provenience, jelikož těžiště americké tvorby leží právě někde na pomezí komediálně-akčních či dobrodružných trháků či animovaných snímků nejen pro děti. Film, který pronikl nejvýše v žebříčku prodejnosti jednotlivých titulů a umístil se na 10. místě za komerčně veleúspěšnými „výprodejovými DVD“ a akcemi typu „šokující ceny“, plně odpovídá nastíněnému profilu lehce prodejného filmu – 007 Casino Royal

Od koupi této podívané zákazníky neodradila ani relativně vyšší cena 466 (pro srovnání – cena DVD ve speciálních nabídkách se pohybuje v průměru kolem 249 ).

Nicméně letošní rok se vyznačuje zlepšením prodeje českých filmů, za nímž stojí především filmy jako například Kráska v nesnázích (jež dokonce obsadil 14. místo v celkové prodejnosti za první pololetí a zároveň první místo mezi českými filmy) či Ro(c)k podvraťáků, které byly do kin uvedeny
v roce 2006. Nepotvrzuje se vžitá představa, že české filmy jsou levné.
Z výzkumu GfK vyplývá, že průměrné ceny českých DVD jsou řádově o dvě desítky korun vyšší.

Celkově ale americká produkce letos ztratila téměř pětinu trhu. Příčinou může být mimo jiné rostoucí popularita filmů z evropských zemí či reedice starších filmů – například francouzských komedií, italské postmoderny nebo severských filmových děl apod.

TOP 10 nejprodávanějších filmů za 1.pololetí 2007*):

  • 007-CASINO ROYALE
  • SIN CITY: MĚSTO HŘÍCHU
  • PULP FICTION
  • KRÁSKA V NESNÁZÍCH
  • POSLEDNÍ SAMURAI
  • PIRÁTI Z KARIBIKU 2: TRUHLA MRTVÉHO MUŽE
  • ALEXANDER VELIKÝ
  • SHREK 2
  • PONORKA
  • UNDERWORLD II: EVOLUTION

*) Nezahrnuje slevové akce
Zdroj: Obchodní panel GfK Praha, Retail and Technology

Vůdčí postavení si mezi distributory po obě sledovaná období drží Bonton Home Entertainment, zaujímající více než pětinový tržní podíl.

Mezi produkčními společnostmi na trhu žádná nijak výrazně nedominuje a český trh je v tomto směru velmi rozdroben (relativním úspěchem je podíl ve výši téměř 7 % na prodejích společnosti Centrum českého videa). Společnosti Warner se ovšem nedaří ani v rámci její produkční divize, neboť ztratila svou vedoucí pozici z loňského roku a vykázala snížení podílu na prodejích o 8 %.

K nejdostupnějším titulům po obě dvě období patří DVD od distribuční společnosti Vapet, jejíž průměrné ceny za první pololetí se pohybují na úrovni 165 . Například DVD společnosti Warner Music, která vede cenový žebříček letos i za loňský rok, jsou více než 3,5 krát dražší.

GfK Praha sleduje prodeje DVD titulů v rámci své divize Retail and Technology již od roku 2003. Panelový výzkum realizovaný v GfK Praha sleduje maloobchodní prodeje jednotlivých skupin zboží u specializovaných elektroprodejen i u nespecialistů (hypermarkety, Cash & Carry, obchodní domy, zásilkový obchod a čistě internetové prodejny). Nejsou sledovány např. dvd půjčovny, stánkový prodej a vkládané tituly do tiskovin.

Zpráva o trhu DVD je volně prodejnou studií GfK Praha a je k dispozici pravidelně každý měsíc do 10. pracovního dne měsíce následujícího.

V případě zájmu o další informace o projektu „Obchodní panel GfK – trh DVD
lze kontaktovat: Robert Stránský, GfK Praha, tel. 251 555 660,
robert.stransky@gfk.com

Skupina GfK v ČR

Skupina GfK v ČR (GfK Praha, INCOMA Research a INCOMA Consult) je předním poskytovatelem komplexních služeb v oblasti výzkumu trhu a veřejného mínění, včetně konzultačního a poradenského servisu. Pro další informace navštivte naše internetové stránky: www.gfk.cz, www.incoma.cz.

GfK Group

GfK Group je celosvětově pátou největší společností provádějící marketingový výzkum. Působí v pěti obchodních segmentech: Custom Research, Retail and Technology, Consumer Tracking, Media a HealthCare. Skupina GfK svými 115 společnostmi působí po celém světě a pokrývá více než 90 zemí. Z celkového počtu 8 400 zaměstnanců pracuje 80 % mimo Německo. Pro další informace navštivte naše webové stránky: www.gfk.com.

Stručný popis podnikatelských segmentů GfK Group:

Custom Research Informační servis o vývoji, pozici a péči o produkty a nabídky služeb zaměřené na optimalizaci mixu marketingové politiky aktivit a k řízení produktových
a firemních značek, jakož i k loajalitě spotřebitelů.
Více viz: www.gfkcr-ww.com
Retail and Technology Informační servis k otázkám marketingu, logistiky a odbytu v průmyslu
a obchodu, působících na trhu spotřební techniky.
Více viz: www.gfkms.com
Consumer Tracking Informační servis k otázkám trhu a marketingu dotýkajících se každodenního nákupního rozhodování a spotřebitelských zvyklostí. Poskytování informací o zboží a službách z oblasti FMCG a SMCG.
Více viz: www.gfkcs.com
Media Informační servis o chování a postojích uživatelů médií. Nejde přitom jen
o kvantitativní analýzy diváků, čtenářů posluchačů, ale i o kvalitativní studie zaměřené na jejich akceptaci, preference a vybavování si mediálních obsahů.
Více viz: www.gfk.com
 HealthCare Informační servis k otázkám vývoje produktů, komunikace, image a cenových vazeb léčiv, tržní pozice a spokojenosti zákazníků, měření množství a obratu použitých materiálů a produktů u zubních lékařů a laboratoří, měření spotřeby veterinárních léčiv.
Více viz: www.gfk.com

 


On-line Shop
- prodej dovolených, stavebního spoření a hypoték, PF a připojení k internetu

Pro bližší info klikněte na malé obrázky.

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář


Přečtěte si také:

02.10.2017Kraluje trhům likvidační likvidita? Patria (Patria Finance)
26.03.2009Soukromé pasti na DVD Strategie.cz (Strategie.cz)
26.02.2009Rekordní prodej DVD v ČR a SR Strategie.cz (Strategie.cz)



Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Ochranné známky

Finanční katalog

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Monitoring ekonomiky

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688