Rovnocenné porcování medvěda bude (hodně) komplikované
Nedávno jsem se zamýšlel nad tím, proč se v tuzemsku neustále všechno točí kolem peněz. Dostal jsem na svou úvahu i rázné odpovědi a poznámky, a chtěl na věc zapomenout. Jenže! Téma se mi vrátilo, jak pověstný bumerang. Starostové zlínského kraje už prý mají dost nespravedlností při rozdělování peněz daňových poplatníků a chtějí systém změnit. Jak? Jednoduše – jejich představou je, že se zruší všechny koeficienty, podporující velikost města a tím pádem by měla být zavedeno rovnostářství mezi všemi.
Zrušení koeficientů, díky kterým dnes dostávají větší města na jednoho obyvatele více peněz z českého státního rozpočtu, než malé obce, je podle zlínských starostů spravedlivější. Trumfem v jejich tvrzení je i to, že po zrušení čísel by se systém přerozdělování daní navíc podstatně zjednodušil. V tomto bodě se vrátím ke svým dřívějším otázkám, psaným v jiných textech s podobnou tématikou. Otázka totiž zní: Je spravedlivější to, že větší města dostávají více peněz, protože v nich žije více lidí, než to, že zrušení koeficientů bude napříště znamenat v podstatě to, že velká města budou muset řešit výpadky z těchto příjmů „tak nějak jinak“?
Ano, systém musí být změněn, v tomto ohledu se zlínskými starostmi nebude zřejmě nesouhlas. Solidarita s tím, aby z venkova neproudili davy lidí do měst, kde jsou větší výdělky a možnosti, musí být zachována. Souhlasit vřele se dá i s tím, že zrušením koeficientů se možná odstraní i diskriminace menších sídel, kdy podle stávajících pravidel je daňová hodnota občana z menší obce tři až čtyři tisíce korun, zatímco třeba Praha na člověka získává přes dvacet tisíc. A v tomhle okamžiku končí legrace, končí proto, že starostové sice řekli, jak mají velká města nahradit výpadek z takto upravených příjmů, neřekli ale systémové řešení, které by jasně vysvětlilo lidem z velkým měst, proč by to vlastně měli všechno dělat a souhlasit s jejich (rozuměj starosty z malých sídel) návrhy.
A to i přesto, že ti se zaklínají argumenty o tom, že na jejich návrhu vydělají všechny obce i města. Podle návrhu, který si sdružení zlínských starostů nechalo vypracovat dojde po změně pravidel u nejmenších obcí k posílení rozpočtů v průměru o šedesát procent, u obcí do deseti tisíc obyvatel až o čtyřicet procent. Krajská města prý vydělají víc v řádu deseti procent. Zdá se vám to jako peněžní perpetum mobile? A ptáte se, kde ty peníze byly dosud? Pak vězte, že odpověď je zase jednoduchá – v podstatě ležely na ulicích Prahy, Brna, Ostravy, Plzně a Olomouce. Těchto pět měst prý těžilo ze systému nejvíc a neodůvodněně. A za to musí přijít trest.
Návrh zlínských starostů ale počítá s tím, že velkým městům budou platit. Platit za ztráty z neinvestičních nákladů, například z dopravy, pověřených obcí či krajských měst, kulturní akce, či sportovní aktivity. A kolik že by měly vísky a vesnice a městečka platit? To by si prý každá obec dohodla sama s pověřenou obcí či krajem. Deník Akutálně.cz k tomu dodává: Kdyby se nedohodly, rozhodne podle auditu hospodaření kraj či ministerstvo financí. A v tomto bodu je to návrh dost komplikovaný.
Nechci starostům ze Zlínského kraje křivdit a podezírat je z upřednostňování někoho na úkor jiného. Jejich jasným motivem je dostat přehled a řád a spravedlnost do všeho, co souvisí s penězi daňových poplatníků. Díky tomu, že jsou to peníze nás všech, je možná i spravedlivá jejich snaha ukousnout s pověstného medvěda větší kus masa. Za úvahu ale spíš stojí, jak systémově a na dlouho dobu najít peníze, o které by se starostové nemuseli hádat tak, aby mohli financovat to, co potřebují. A myslím, že státní rozpočet takovou definici rozhodně nesplňuje.
Neznamená to, že by měli od snah dostat více peněz od státu upustit. Spíš to, že státní mašinérie musí být více otevřená a vysvětlovat starostům, že opravdu v každé obci nemůže stát divadlo, sportovní stadion nebo aquapark. A jak si všímají kolegové z deníku Aktuálně.cz města a obce ovšem nehradí ze svých peněz nemocnice, střední či vysoké školy, jak se mnozí mylně domnívají. Ty jsou financovány z jiných veřejných rozpočtů, krajských či státních. Menší obce by se proto měly podílet na ztrátách z městské dopravy, kulturních a sportovních zařízeních a na památkové péči. Jenže to už je zas komplikovaný systém, který s původní myšlenkou na zjednodušení nemá nic společného.
Poslední zprávy z rubriky Výběr zpráv:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz