Citibank se chystá k rozsáhlé expanzi
Česká pobočka bankovního gigantu Citibank plánuje na příští rok velké změny. Nejen, že hodlá rozšířit stávající způsoby prodeje produktů, ale v plánu má i několik retailových překvapení. O tom, jaká budou a proč je banka spouští právě nyní si Kurzy.cz povídali s Radkem Šindrbalem, Personal Loan marketing manažerem Citibank.
Jistě se mnou budete souhlasit, když řeknu, že Citibank má v tuzemsku pověst spíše banky pro korporátní klientelu. Bude se tento přístup měnit, nebo zůstane stejný?
Citibank má všude po světě stejný přístup – nejprve své působení na lokálním trhu orientuje na komunikaci s velkými, tedy korporátními klienty, nejlépe se státní účastí, aby riziko investic bylo co nejmenší a teprve, když vidí, že potenciál trhu je velký, pouští se i do retailového trhu. A přesně této linie se držíme i v tuzemsku. S příchodem nového ředitele retailového bankovnictví v Citibank ČR, Berta Pijlse v roce 2005, se banka začíná výrazně orientovat i na drobné investory.
Jak se to konkrétně projevuje?
Tím, že dynamicky rozšiřujeme produkty především v segmentu půjček pro retailovou klientelu. Největší zkušenosti máme v segmentu kreditních karet, kde jsme také v ČR lídrem trhu.
Jak chcete náskok konkurence v tomto segmentu dotáhnout?
Naši nevýhodu spíše spatřuji v tom, že nedisponujeme hustou pobočkovou sítí. Přestože v současné době vlastníme jen osm poboček, chceme tento handicap vyrovnávat jinak. Říkáme tomu vzdálené bankování, tedy jde o využívání kanálů, které nevyžadují pobočky. Nejlepším z nich je internet. V oblasti půjček pro retailovou klientelu proto chceme jít především internetovou cestou.
Ovšem určitě jsou rozdíly mezi „internetovým“ klientem a „běžným! Klientem, jak řešíte obsahovou orientaci těchto spotřebitelů?
My jsme si udělali pro internetovou klientelu speciální výzkum. Z něj vyplývá, že při porovnání s „Běžným“ bankovním klientem, který žádá o půjčku, jsou internetoví uživatelé spíše zastoupeni lidmi s vyšším vzděláním, s většími příjmy. Mám-li to trochu zjednodušit, náš typický internetový uživatel je spíše bílý límeček, než modrý. Tito lidé jsou ale i více vybíravější a rozhoduje se na základě mnoha informací. Důležitou informací pro nás taky je, že tato klientela je nejméně problémová, takže naše náklady související třeba s vymáháním nesplacených půjček jsou minimální.
Mohou klienti banky počítat také s nějakou masivnější komunikací vašeho záměru razantně vstoupit do retailového segmentu?
Ano, takovou kampaň chystáme na příští rok. Co se týká internetu, investujeme do online reklamy hodně peněz. Naši největší a nejefektivnější zbraní jsou cílené direct e-maily. Televizní reklamu nevyužíváme z prostého důvodu, myslím, že funguje jen v tom případě, když člověk vidí v televizi nějaký výrobek či službu, které se mu líbí, tak pak musí vědět, kde si to může koupit. A taková reklama, vzhledem k tomu, že pobočkovou síť nemáme, by byla pro nás zbytečně nákladná.
Dají se vaše záměry nějak konkretizovat?
Ano, jistě. Strategie banky je naplánovaná v retailovém bankovnictví na čtyři segmenty. V prvním, totiž v segmentu kreditních karet bychom chtěli být jedničkou na trhu, když dnes držíme třetí místo. Druhým segmentem je oblast půjček, ve které bychom chtěli hrát velmi významnou roli, další segment je poskytování služeb malým a středním podnikům, ve kterém si chceme udržet klíčové postavení na trhu. A posledním cílem je být jedničkou v segmentu poskytování služeb pro bohatou klientelu.
Hitem poslední doby je v tuzemsku konsolidace půjček…
Projekt Konsolidace půjček běží v Citibank v režimu pilotního provozu. Od začátku roku chystáme launch tohoto produktu do ostrého provozu.
Souhlasil byste s tím, že by nějaké ministerstvo, třeba financí, zákonem určovalo, jaké informace by každá banka musela o půjčkách sdělovat svým klientům?
Upřímně řečeno, nedokážu posoudit to, zda má být taková povinnost uzákoněna. Každopádně, když se klient zeptá v bance na okolnosti, náklady, a podmínky půjčky, tak mu to všude řeknou. Pravdou ale zůstává, že už o tom musí něco vědět, měl by proto mít, dřív než půjde podepsat nějakou úvěrovou smlouvu, přehled. Za Citibank můžu prohlásit, že my komunikujeme všechno transparentně. V ceníku ani nevynecháváme žádné náklady, či položky.
Citibank je známa veřejnosti také svou orientací na speciální cílové skupiny, chcete v tomto trendu i nadále pokračovat?
Ano, mluvíte-li o razantním nástupu do retailového segmentu, tak právě orientace na profesní skupiny by měla být naší velmi silnou zbraní. Zatím mám programy sestavené pro lékaře a učitele. Jde o to, že služby banky berou v úvahu možnosti těchto profesí a podle toho jsou pak koncipovány jednotlivé služby. Chystáme se samozřejmě další segmenty, s tím však chceme přijít až příští rok.
V čem byste řekl, že je vaše největší přednost?
Jednoznačně v tom, co je paradoxně naše největší nevýhoda oproti jiným bankám, totiž absence pobočkové sítě. Byli jsme totiž nuceni vyvinout takový systém, který umožní bance prověřit bonitu klienta v podstatě mobilně a online, aniž bychom ho zatěžovali chozením do pobočky či na nějaká smluvená místa. Takže, sedíte-li s naším prodejcem třeba na kávě, on se napojí na naše databáze a během deseti minut vám řekne, jestli vám půjčku dáme.
Radko Šindrbal
produktový manažer spotřebiteských úvěrů v Citibank
Je absolventem MFF UK Praha. Od roku 1993 do roku 1995 působil v Agrobance. V roce 1996 až do roku 2004 pak pracoval v GE Money bank a od roku 2005 je zaměstnancem pobočky Citibank v České republice.
Poslední zprávy z rubriky Finance:
Přečtěte si také:
Prezentace
28.03.2024 5 kroků pro pravidelnou údržbu vaší motorové pily
27.03.2024 I elektrická koloběžka musí mít povinné ručení
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Revoluce v umělé inteligenci: Nový superčip společnosti Nvidia může změnit svět
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Kdy a komu se vyplatí využít DIP (dlouhodobý investiční produkt)
Mgr. Timur Barotov, BHS
Michal Brothánek, AVANT IS
SPILBERK investiční fond SICAV, a.s. se mění k lepšímu aneb Co přinesla Valná hromada
Miroslav Novák, AKCENTA CZ
ČNB pokračuje ve snižování sazeb, proinflačním rizikem slabší koruna
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Petr Lajsek, Purple Trading
Slabá koruna prodraží dovolenou. Kolik si kde letos připlatíme?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz