Největší výrobce mléčných výrobků na světě, francouzská firma Danone, plánuje velkou expanzi ve Spojených státech. Její tajnou zbraní mají být - jogurty. Američané zatím zakysaným mléčným výrobkům příliš neholdují. Ročně snědí na hlavu 3,2 kilogramu jogurtu. To třeba ve Francii, odkud Danone pochází, je roční spotřeba přes 22 kilogramů. Ve Švédsku dokonce 29 kilogramů. "V České republice je to podle statistik zhruba čtrnáct kilogramů," doplnil ředitel pro vnější vztahy v Danone ČR Miloš Štefan. Danone proto ze svého pohledu považuje Spojené státy, pokud jde o jogurty, za "rozvojovou zemi". V USA Danone působí již od roku 1942. Teprve teď to tam ale chce pořádně "rozjet". Důvodem je hlavně to, že v západní Evropě zájem stagnuje a Amerika je vzhledem k síle svého trhu slibnou šancí. Potvrzuje to i skutečnost, že trh s mléčnými výrobky v USA se z hlediska tržeb zvětšil ze 300 miliónů dolarů v roce 1980 na 3,5 miliardy dolarů v roce 2005. V posledních třech letech roste sedmi- až devítiprocentním tempem. Ve Francii naopak třeba letos nedošlo k žádnému nárůstu. Velikost a síla trhu však může způsobovat i problémy. Reklamní kampaň nebo "vstupní" poplatky za umístění zboží v regálech amerických obchodů přijdou Danone na hodně peněz. Koncern chce v USA hodně sázet na zdůrazňování zdravotních výhod konzumace jogurtů, zejména své značky Activia. Orientovat se chce také na početnou čtyřicetimiliónovou hispánskou komunitu, kterou ale Danone bude teprve muset naučit jogurty jíst. "Je to velký segment trhu, který má zatím jiné stravovací návyky. Bude však potřeba hodně úsilí a přesvědčování. Jednoho dne ale možná budeme moci uvažovat i o výrobě produktů určených výhradně hispáncům," uvedl pro Wall Street Journal výkonný šéf americké pobočky Danone Juan Carlos Dalto. K podobnému kroku se ostatně odhodlal i menší americký konkurent Danone, newjerseyská společnost vyrábějící mléčné výrobky Johanna Foods. Ta hispánské komunitě nabízí svou značku La Yogurt s příchutěmi jako guava nebo mango. Během tří let se tak této firmě podařilo zvýšit prodej svých výrobků o deset procent. |
|