(Kurzy.cz)
PKN Orlen - TZ k výsledků za 2Q tohoto roku
Nárůst objemu prodeje paliv a zisky Unipetrolu příznivě ovlivnily výsledek skupiny ORLEN ve II. čtvrtletí roku 2006
Ve II. kvartále roku 2006 zaznamenal PKN ORLEN velmi dobré finanční výsledky. K nim došlo především v důsledku zvýšení prodeje, podpořeného příznivými makroekonomickými podmínkami, a růstu zisků jednotlivých společností Unipetrolu.
Druhé čtvrtletí tohoto roku bylo pro ropný segment výrazně lepší než těžké období prvního čtvrtletí roku 2006. O 120 % vzrostly rafinerské marže a o 34 % rozdíl cen ropy Ural a Brent. Na druhé straně však poklesly marže petrochemických výrobků.
Ve II. čtvrtletí tohoto roku dosáhl PKN ORLEN příjmů ve výši 13 545 mil. PLN a vytvořil provozní hospodářský výsledek před zdaněním, úroky a odpisy (EBITDA) ve výši 1 644 mil. PLN. V meziročním srovnání vzrostla EBIDTA (po eliminaci záporného goodwillu z výsledků druhého čtvrtletí roku 2005) o 55 %.
V souladu se závaznými mezinárodními účetními standardy uvádíme konsolidovaný čistý zisk a čistý zisk mateřské společnosti. Tento druhý zmíněný vylučuje zisk, který náleží menšinovým akcionářům společností, v nichž PKN ORLEN vlastní menší než 100% podíl. Konsolidovaný čistý zisk činil 958 mil. PLN, což znamená, že byl o 43 % vyšší než ve stejném období minulého roku a o 141 % než v I. čtvrtletí tohoto roku. Do této doby se zisk menšinových akcionářů nepříliš lišil od konsolidovaného čistého zisku. V souladu se získáním a konsolidací koncernu Unipetrol, v němž PKN ORLEN vlastní 63% podíl, působí proporcionální ekonomický efekt zisků české skupiny, který náleží menšinovým akcionářům, na zmenšení zisku akcionářů mateřské společnosti. V důsledku toho činí 881 mil. PLN. Po eliminaci efektu záporného goodwillu (za účelem srovnatelnosti) vzrostl tento zisk meziročně o 32 % a mezikvartálně o 141 %.
Důsledně je udržovaná rovněž výdajová disciplína. Stálé náklady v dominantní jednotce byly ve II. čtvrtletí roku 2006 na úrovni minulého roku přesto, že došlo k nárůstu spektra činností (po eliminaci nákladů strategických projektů a jednorázové výplaty roční odměny). Splnění plánu programu OPTIMA vyneslo téměř 100 mil. PLN na úsporách.
Dosažené výsledky jsou efektem vykonávání poprodejových činností, které přinášejí značný vzrůst objemu prodeje paliv a petrochemikálií, jakož i zlepšení makroekonomických podmínek. Výrobní zařízení v Płocku a zařízení Unipetrolu pracovala ve II. čtvrtletí na plný výkon. Velkoobchodní prodej paliv skupiny ORLEN
se zvětšil ve srovnání s II. čtvrtletím 2005 o 35,6 %, prodej petrochemických výrobků pak o téměř 72 %.
Podstatný nárůst objemu, 11% u PKN ORLEN jako mateřské společnosti a téměř 16% v rámci celé skupiny ORLEN, byl zaznamenán v segmentu maloobchodu. Dynamický nárůst prodeje je výsledkem mnoha činností v rámci maloobchodní strategie. Zvyšující se počet čerpacích stanic BLISKA (100 stanic v činnosti, 17 ve výstavbě), které realizují průměrně o 25 % vyšší objem prodeje, se podílí na zvětšujícím se podílu v oblasti maloobchodu. Popularita paliv Verva se projevuje ve vzrůstu objemu jejich prodeje, který se pohybuje výrazně výše, než ukazovaly prognózy. Vzhledem k vysokým cenám ropy se paliva prodávají s nižší marží. Nárůst objemu plně rekompenzuje menší marži a čistý zisk činí okolo 17 mil. PLN. Zároveň Orlen Deutschland zaznamenal pozitivní výsledek na úrovni okolo 14 mil. PLN, přičemž tohoto zisku bylo dosaženo s menším počtem benzinových stanic.
Výsledky v rafinerském segmentu činily 926 mil. PLN a zlepšily se o 9,2 % ve srovnání s II. čtvrtletím roku 2005. Pozitivně se na výsledcích tohoto segmentu podílejí jednotlivé společnosti Unipetrolu s přínosem 101 mil. PLN. Zvýšená efektivita segmentu byla částečně nivelizována posilujícím zlotým, čímž se výsledek snížil asi o 64 mil. PLN, a také růstem cen ropy, která se projevila mj. nárůstem nákladů na spotřebu ropy pro vlastní účely o 97 mil. PLN.
Petrochemický segment vytvořil zisk 223 mil. PLN, což znamená nárůst asi o 18,6 %, když eliminujeme jednorázové činitele. Na dynamiku růstu měla především vliv konsolidace české společnosti Chemopetrol. Petrochemický segment Unipetrolu vytvořil 145 mil. PLN. Rozvoj petrochemické činnosti umožnil zvětšení objemu prodeje o více než 120 % v mateřském PKN ORLEN a o více než 70 % v celé skupině ORLEN. Nárůst objemu se projevil zvýšením výsledků o 149 mil. PLN. Zároveň se na výsledcích podílelo snížení marže na aceton, benzen, butadien, fenol, glykoly a ethylenoxid, čímž se výsledek snížil asi o 55 mil. PLN.
Chemický segment vydělal 34 mil. PLN a ve srovnání s II. čtvrtletím roku 2005 (když vynecháme jednorázové činitele) se zvýšil o více než 40 %. Jedná se o důsledek činnosti společnosti Anwil, která zaznamenala vzrůst prodeje PVC a granulátů PVC o 41 % a 60 % v meziroční bilanci. Na druhou stranu v důsledku nového ocenění majetku ve společnosti Spolana, a. s., došlo k růstu amortizace ve II. čtvrtletí roku 2006, což se projevilo ztrátou na operačních činnostech této společnosti a snížením výsledků celého segmentu.
Tiskové oddělení
Výsledky firem - tržby, zisk
Poslední zprávy z rubriky Akcie ve světě:
Přečtěte si také:
Prezentace
28.03.2024 5 kroků pro pravidelnou údržbu vaší motorové pily
27.03.2024 I elektrická koloběžka musí mít povinné ručení
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Revoluce v umělé inteligenci: Nový superčip společnosti Nvidia může změnit svět
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Kdy a komu se vyplatí využít DIP (dlouhodobý investiční produkt)
Mgr. Timur Barotov, BHS
Michal Brothánek, AVANT IS
SPILBERK investiční fond SICAV, a.s. se mění k lepšímu aneb Co přinesla Valná hromada
Miroslav Novák, AKCENTA CZ
ČNB pokračuje ve snižování sazeb, proinflačním rizikem slabší koruna
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Petr Lajsek, Purple Trading
Slabá koruna prodraží dovolenou. Kolik si kde letos připlatíme?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz