(Kurzy.cz)
MF - stát do května hospodařil se schodkem 12,2 mld.Kč
Státní rozpočet na rok 2006 byl schválen Poslaneckou sněmovnou Parlamentu ČR zákonem č. 543/2005 Sb. ze dne 2. prosince 2005, který stanovil příjmy ve výši 884,4 mld. Kč, výdaje ve výši 958,8 mld. Kč a schodek ve výši 74,4 mld. Kč. Na základě usnesení vlády č. 377 ze dne 5. dubna byl Poslanecké sněmovně předložen návrh na změnu tohoto zákona, z titulu zajištění finančních prostředků na krytí povodňových škod vzniklých v roce 2006 a na nová protipovodňová opatření. Poslanecká sněmovna tento návrh projednala ve zkráceném řízení a rozhodla o přijetí zákona č. 170 ze dne 18. 4. 2006, kterým se zvyšují příjmy i výdaje státního rozpočtu o částku 5 mld. Kč. Tato změna se dotýká kapitoly Všeobecná pokladní správa, kde na straně příjmů bude doplněna položka rozpočtové skladby Neinvestiční přijaté dotace ze zvláštních fondů ústřední úrovně a na straně výdajů bude navýšení promítnuto v položce Ostatní neinvestiční výdaje jinde nezařazené. Dále v průběhu 1. čtvrtletí byly rozpočtovými opatřeními provedeny drobné úpravy, které však znamenaly pouze přesuny mezi kapitolami a rozpočtovanými položkami a neměly vliv na saldo státního rozpočtu.
Podle bankovních údajů o pokladním plnění státního rozpočtu ke konci května 2006 vykázal státní rozpočet celkové příjmy ve výši 373,4 mld. Kč, celkové výdaje ve výši 385,6 mld. Kč a schodek hospodaření ve výši 12,2 mld. Kč. Tento schodek je o téměř osm miliard korun nižší než za první čtyři měsíce letošního roku a méně než poloviční v porovnání se stejným obdobím roku 2005. (Za první čtyři měsíce roku 2006 činil schodek 19,9 miliardy Kč a za prvních pět měsíců loňského roku 27 miliard Kč). Jde tak o nejlepší květnový výsledek od roku 2000.
V porovnání se stejným obdobím minulého roku je plnění celkových příjmů lepší o 1,7 procentního bodu, při rychlejší meziroční dynamice (index 115,1 % proti 112,1 %) o 3,0 procentního bodu.
Rozhodující vliv na příjmovou stranu státního rozpočtu měly příjmy z daní a poplatků. Ty dosáhly výše 183,4 mld. Kč, tj. 38,7 % rozpočtu, tj. o 2,9 procentního bodu vyšší než ve stejném období loňského roku. Meziročně tyto příjmy vzrostly o 25,2 mld. Kč, t.j. o 16,0 %, což převyšuje loňskou meziroční dynamiku o 6,6 procentního bodu (rozpočet počítá s 2,8 % růstem proti skutečnosti roku 2005).
Inkaso DPH dosáhlo 62,7 mld. Kč, tj. 40,0 % rozpočtu a meziročně vzrostlo proti skutečnosti 2005 o 9,2 mld. Kč. Meziroční růst o 17,3 %, je proti rozpočtované dynamice (růst o 6,7 % proti skutečnosti 2005) výrazně vyšší.
Inkaso spotřebních daní dosáhlo výše 58,8 mld. Kč, což představuje 49,5 % rozpočtu (ke konci května 2005 to bylo 46,6 %) a meziroční růst o 14,6 mld. Kč, tj. o 33,1 %. Rozpočet počítá s růstem o 14,7 % proti skutečnosti roku 2005. Výnos z těchto daní byl ovlivněn především předzásobením se prodejců tabákovými výrobky. Od 1.4. 2006 začala platit zvýšená sazba daně jak u cigaret tak i u tabáku.
Inkaso daně z příjmů fyzických osob ke konci května dosáhlo 32,6 mld. Kč, t.j. 36,8 % rozpočtu a je o 2,5 mld. Kč, t.j. o 7,1 % pod úrovní skutečnosti stejného období roku 2005. Rozpočet uvažuje s poklesem o 2,6 % proti skutečnosti roku 2005, což souvisí se snížením daňových sazeb od 1.1.2006.
Inkaso daně z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti dosáhlo téměř 29,0 mld. Kč při plnění rozpočtu na 39,7 % a meziročním růstu o 0,7 mld. Kč, t.j. o 2,6 %. Rozpočet 2006 je pod úrovní skutečnosti roku 2005 o 4,4 %.
Inkaso daně z příjmů fyzických osob z kapitálových výnosů dosáhlo 2,0 mld. Kč, což představuje 43,4 % rozpočtu a meziroční růst o 0,3 mld. Kč, t.j. o 16,2 %. Rozpočet 2006 počítá s růstem o 1,8 % proti skutečnosti roku 2005.
Daň z příjmů fyzických osob ze samostatné výdělečné činnosti ve výši 1,7 mld. Kč znamená plnění rozpočtu na 11,3 % a proti stejném období roku 2005 je nižší o 3,5 mld. Kč, tj. o 67,7 %. Rozpočet 2006 je nad úrovní skutečnosti roku 2005 o 5,8 %. Na výrazný pokles inkasa daně měly vliv především dva faktory, které se projevily již v plnění za samotný měsíc duben. Jednak to byly vratky daně, které vyplynuly z možnosti uplatnění společného zdanění manželů a dále vratky z titulu uplatnění zvýšených výdajových paušálů.
Daně z příjmů právnických osob svým objemem 23,1 mld. Kč představovaly 26,2 % rozpočtu a byly nad úrovní loňského inkasa o 3,6 mld. Kč, tj. o 18,7 %. Rozpočet počítá s poklesem o 12,2 % proti skutečnosti roku 2005 (vliv snížení sazby daně z 26 % na 24 %). Relativně nízké plnění rozpočtu této daně souvisí s platebním kalendářem.
Příjmy ze cla náležející státnímu rozpočtu byly ke konci května vykázány ve výši 0,5 mld. Kč (národní podíl ve výši 25 % z předepsaných celních příjmů, který náleží ČR po vstupu do ES). Celkové vybrané clo (vč. části připadající rozpočtu EU) činilo ke konci května letošního roku 3,0 mld. Kč.
Celostátní inkaso všech daní dosáhlo za pět měsíců letošního roku výše 243,5 mld. Kč, což představuje 37,8 % rozpočtu a meziroční růst o 28,3 mld. Kč, tj. o 13,2 %. Ve stejném období roku 2005 dosáhlo celostátní inkaso daní 215,2 mld. Kč, tj. 35,4 % schváleného rozpočtu, a meziročně vzrostlo o 18,5 mld. Kč, tj. o 9,4 % (celoročně převýšilo rozpočet o 23,0 mld. Kč).
Příjmy z pojistného na sociální zabezpečení dosáhly výše 132,3 mld. Kč, což představuje 39,3 % rozpočtu (loni to bylo 39,3 %) a meziroční růst o 8,5 mld. Kč, tj. o 6,9 %. Rozpočet 2006 počítá s růstem o 8,1 % proti skutečnosti roku 2005. Na důchodové pojištění připadlo 108,9 mld. Kč, t.j. 39,0 % rozpočtu, při meziročním růstu o 7,0 mld. Kč, tj. o 6,9 %.
Nedaňové a kapitálové příjmy a přijaté dotace dosáhly výše 57,8 mld. Kč, což je 72,4 % rozpočtu (loni to bylo 87,1 %) a o 15,3 mld. Kč, tj. o 36,0 % více než ke konci května loňského roku. Z této částky představují převody z fondů OSS částku 27,3 mld. Kč, což je o 10,3 mld. Kč více než bylo ve stejném období roku 2005. Ty zahrnují především převody z rezervních fondů, dále převody prostředků z FKSP a nečerpané mzdové prostředky za prosinec 2005. Příjmy z rozpočtu EU (přijaté dotace a kompenzační platby) činily 14,9 mld. Kč (plnění na 26,1 %), tj. o 2,7 mld. Kč více než byla dosažená skutečnost za stejné období v roce 2005. Z toho kompenzační platby dosáhly 2,9 mld. Kč, tj. o 1,6 mld. Kč méně než v na konci května 2005.
V měsíci květnu se dále v příjmech projevilo navýšení zatím o 2,7 mld. Kč (z 5,0 mld. Kč schválených zákonem č. 170/2006 Sb.) z titulu krytí výdajů na povodňové škody vzniklé v roce 2006. Tyto finanční zdroje byly do státního rozpočtu převedeny z výnosu dividend společnosti Osinek, a.s.
Celkové výdaje v objemu 385,6 mld. Kč, čerpané ke konci května, představují 40,0 % rozpočtu (v roce 2005 to bylo 39,5 %), což znamená meziroční nárůst o 34,3 mld. Kč, tj. o 9,8 %.
Běžné výdaje státního rozpočtu byly ke konci května letošního roku čerpány ve výši 366,6 mld. Kč, tj. na 42,2 % (loni to bylo 40,8 %). Proti stejnému období minulého roku vzrostly o 30,8 mld. Kč, tj. o 9,2 %.
Největší objem prostředků v rámci běžných výdajů je každoročně vynakládán na sociální dávky. V rozpočtu jsou tyto výdaje zapracovány ve výši 343,1 mld. Kč, což představuje meziroční růst o 5,2 % proti skutečnosti 2005. Za pět měsíců letošního roku bylo vyčerpáno 150,3 mld. Kč, tj. 43,8 % rozpočtu, při meziročním růstu o 11,1 mld. Kč, tj. o 8,0 %. Z toho na důchody připadlo 114,7 mld. Kč, tj. 43,5 % rozpočtu, při meziročním růstu o 12,9 mld. Kč, tj. o 12,7 %.
V rámci běžných výdajů státního rozpočtu činily neinvestiční transfery veřejným rozpočtům územní úrovně 52,1 mld. Kč, což představuje již 47,8 % rozpočtu, při meziročním růstu o 3,4 mld. Kč, tj. o 7,1 %. Vyšší plnění ovlivnily především převody prostředků na přímé náklady škol zřizovaných obcemi a kraji ve výši 35,5 mld. Kč, což je o 1,8 mld. Kč více než v roce 2005, a které zahrnují již zálohované prostředky na celé 1. pololetí.
Nadprůměrné čerpání vykázaly i neinvestiční transfery fondům sociálního a zdravotního pojištění ve výši 22,6 mld. Kč, a to na 58,2 % rozpočtu. To bylo ovlivněno dvěma mimořádnými předsunutými platbami ve prospěch Všeobecné zdravotní pojišťovny z nichž první byla poskytnuta v lednu ve výši 3,0 mld. Kč, o kterou budou v září a prosinci kráceny platby státu do systému veřejného zdravotního pojištění vždy o 1,5 mld. Kč. V dubnu byla nově provedena druhá předsunutá platba ve výši 2,5 mld. Kč, o kterou budou v srpnu a listopadu opět kráceny platby státu do VZP, vždy o 1,25 mld. Kč. Další vliv, který se projevil v této položce od 1. února t.r., je zvýšení vyměřovacího základu pojistného za státní pojištěnce z 3 798 Kč na 4 144 Kč (podle nařízení vlády č. 29/2006 Sb.). Pojistné tak vzrostlo z 513 Kč na 560 Kč měsíčně.
Výdaje kapitoly Státní dluh byly ke konci května čerpány ve výši 12,9 mld. Kč, tj. 37,7 % rozpočtu, což je o 1,7 mld. Kč více než bylo ke konci května loňského roku.
Na odvody vlastních zdrojů ES do rozpočtu EU bylo poukázáno zatím 11,8 mld. Kč, což představuje 39,0 % rozpočtované výše, a jejich objem je nad úrovní srovnatelného období minulého roku o 0,3 mld. Kč.
Kapitálové výdaje byly čerpány ve výši 19,1 mld. Kč, což představuje 20,2 % rozpočtu (v roce 2005 to bylo 23,5 %), při meziročním růstu o 3,5 mld. Kč.
Celkový schodek hospodaření státního rozpočtu ke konci května 2006 činil 12,2 mld. Kč. Proti stavu na konci dubna (19,9 mld. Kč) se schodek hospodaření snížil o 7,7 mld. Kč. I přes vykázané schodkové hospodaření státního rozpočtu je dosažený výsledek relativně pozitivní, neboť je o 14,8 mld. Kč lepší než v květnu 2005 (schodek 27,03 mld. Kč). Proti rozpočtovanému schodku, odpovídajícímu pěti měsícům (31,0 mld. Kč) je výsledek lepší o 18,8 mld. Kč.
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Svět - státy světa a jejich ekonomika
- Forex trading online - investice do EUR/USD a ostatních měn
- Katastr nemovitostí - nahlížení do katastru nemovitostí online
- Důchodová kalkulačka - odchod do důchodu
- Třídění hmotného majetku do odpisových skupin, Příl.1 - Zákon o daních z příjmů č. 586/1992 Sb.
- Kdy do důchodu?
- Paušální daň pro OSVČ / živnostníky s příjmy do 800 tisíc
- Výpočet odchodu do důchodu
- Tabulka odchodu do důchodu
- Předdůchod - možnost odejít dříve do důchodu, ale za vlastní
- Odchod do předdůchodu
- Kdy můžete do předčasného důchodu a o kolik peněz přijdete?
Prezentace
14.11.2024 Dosáhne Bitcoin 100 000 USD do konce roku?
13.11.2024 Jaké je hlavní využití ekonomického kalendáře?
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?