Vladimír Urbánek
(Kurzy.cz)
Makroekonomika  |  01.06.2006 13:49:23

MF - stát do května hospodařil se schodkem 12,2 mld.Kč

Státní rozpočet na rok 2006 byl schválen Poslaneckou sněmovnou Parlamentu ČR zákonem č. 543/2005 Sb. ze dne 2. prosince 2005, který stanovil příjmy ve výši 884,4 mld. , výdaje ve výši 958,8 mld. a schodek ve výši 74,4 mld. . Na základě usnesení vlády č. 377 ze dne 5. dubna byl Poslanecké sněmovně předložen návrh na změnu tohoto zákona, z titulu zajištění finančních prostředků na krytí povodňových škod vzniklých v roce 2006 a na nová protipovodňová opatření. Poslanecká sněmovna tento návrh projednala ve zkráceném řízení a rozhodla o přijetí zákona č. 170 ze dne 18. 4. 2006, kterým se zvyšují příjmy i výdaje státního rozpočtu o částku 5 mld. . Tato změna se dotýká kapitoly Všeobecná pokladní správa, kde na straně příjmů bude doplněna položka rozpočtové skladby Neinvestiční přijaté dotace ze zvláštních fondů ústřední úrovně a na straně výdajů bude navýšení promítnuto v položce Ostatní neinvestiční výdaje jinde nezařazené. Dále v průběhu 1. čtvrtletí byly rozpočtovými opatřeními provedeny drobné úpravy, které však znamenaly pouze přesuny mezi kapitolami a rozpočtovanými položkami a neměly vliv na saldo státního rozpočtu.

Podle bankovních údajů o pokladním plnění státního rozpočtu ke konci května 2006 vykázal státní rozpočet celkové příjmy ve výši 373,4 mld. , celkové výdaje ve výši 385,6 mld. schodek hospodaření ve výši 12,2 mld. . Tento schodek je o téměř osm miliard korun nižší než za první čtyři měsíce letošního roku a méně než poloviční v porovnání se stejným obdobím roku 2005. (Za první čtyři měsíce roku 2006 činil schodek 19,9 miliardy a za prvních pět měsíců loňského roku 27 miliard ). Jde tak o nejlepší květnový výsledek od roku 2000.

       Z celkových vykázaných příjmů ke konci května činily daňové příjmy 183,3 mld. (38,7 % rozpočtu), příjmy z pojistného na sociální zabezpečení 132,3 mld. (39,3 %) a ostatní příjmy 57,8 mld.  (72,4 %).

V porovnání se stejným obdobím minulého roku je plnění celkových příjmů lepší o 1,7 procentního bodu, při rychlejší meziroční dynamice (index 115,1 % proti 112,1 %) o 3,0 procentního bodu.

Rozhodující vliv na příjmovou stranu státního rozpočtu měly příjmy z daní a poplatků. Ty dosáhly výše 183,4 mld. , tj. 38,7 % rozpočtu, tj. o 2,9 procentního bodu vyšší než ve stejném období loňského roku. Meziročně tyto příjmy vzrostly o 25,2 mld. , t.j. o 16,0 %, což převyšuje loňskou meziroční dynamiku o 6,6 procentního bodu (rozpočet počítá s 2,8 % růstem proti skutečnosti roku 2005).

Inkaso DPH dosáhlo 62,7 mld. , tj. 40,0 % rozpočtu a meziročně vzrostlo proti skutečnosti 2005 o 9,2 mld. . Meziroční růst o 17,3 %, je proti rozpočtované dynamice (růst o 6,7 % proti skutečnosti 2005) výrazně vyšší.

Inkaso spotřebních daní dosáhlo výše 58,8 mld. , což představuje 49,5 % rozpočtu (ke konci května 2005 to bylo 46,6 %) a meziroční růst o 14,6 mld. , tj. o 33,1 %. Rozpočet počítá s růstem o 14,7 % proti skutečnosti roku 2005. Výnos z těchto daní byl ovlivněn především předzásobením se prodejců tabákovými výrobky. Od 1.4. 2006 začala platit zvýšená sazba daně jak u cigaret tak i u tabáku.

Inkaso daně z příjmů fyzických osob ke konci května dosáhlo 32,6 mld. , t.j. 36,8 % rozpočtu a je o 2,5 mld. , t.j. o 7,1 % pod úrovní skutečnosti stejného období roku 2005. Rozpočet uvažuje s poklesem o 2,6 % proti skutečnosti roku 2005, což souvisí se snížením daňových sazeb od 1.1.2006.

Inkaso daně z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti dosáhlo téměř 29,0 mld. při plnění rozpočtu na 39,7 % a meziročním růstu o 0,7 mld. , t.j. o 2,6 %. Rozpočet 2006 je pod úrovní skutečnosti roku 2005 o 4,4 %.

Inkaso daně z příjmů fyzických osobkapitálových výnosů dosáhlo 2,0 mld. , což představuje 43,4 % rozpočtu a meziroční růst o 0,3 mld. , t.j. o 16,2 %. Rozpočet 2006 počítá s růstem o 1,8 % proti skutečnosti roku 2005.

Daň z příjmů fyzických osob ze samostatné výdělečné činnosti ve výši 1,7 mld. znamená plnění rozpočtu na 11,3 % a proti stejném období roku 2005 je nižší o 3,5 mld. , tj. o 67,7 %. Rozpočet 2006 je nad úrovní skutečnosti roku 2005 o 5,8 %. Na výrazný pokles inkasa daně měly vliv především dva faktory, které se projevily již v plnění za samotný měsíc duben. Jednak to byly vratky daně, které vyplynuly z možnosti uplatnění společného zdanění manželů a dále vratky z titulu uplatnění zvýšených výdajových paušálů.

Daně z příjmů právnických osob svým objemem 23,1 mld. představovaly 26,2 % rozpočtu a byly nad úrovní loňského inkasa o 3,6 mld. , tj. o 18,7 %. Rozpočet počítá s poklesem o 12,2 % proti skutečnosti roku 2005 (vliv snížení sazby daně z 26 % na 24 %). Relativně nízké plnění rozpočtu této daně souvisí s platebním kalendářem.

Příjmy ze cla náležející státnímu rozpočtu byly ke konci května vykázány ve výši 0,5 mld. (národní podíl ve výši 25 % z předepsaných celních příjmů, který náleží ČR po vstupu do ES). Celkové vybrané clo (vč. části připadající rozpočtu EU) činilo ke konci května letošního roku 3,0 mld. .

Celostátní inkaso všech daní dosáhlo za pět měsíců letošního roku výše 243,5 mld. , což představuje 37,8 % rozpočtu a meziroční růst o 28,3 mld. , tj. o 13,2 %. Ve stejném období roku 2005 dosáhlo celostátní inkaso daní 215,2 mld. , tj. 35,4 % schváleného rozpočtu, a meziročně vzrostlo o 18,5 mld. , tj. o 9,4 % (celoročně převýšilo rozpočet o 23,0 mld. ).

Příjmy z pojistného na sociální zabezpečení dosáhly výše 132,3 mld. , což představuje 39,3 % rozpočtu (loni to bylo 39,3 %) a meziroční růst o 8,5 mld. , tj. o 6,9 %. Rozpočet 2006 počítá s růstem o 8,1 % proti skutečnosti roku 2005. Na důchodové pojištění připadlo 108,9 mld. , t.j. 39,0 % rozpočtu, při meziročním růstu o 7,0 mld. , tj. o 6,9 %.

Nedaňové a kapitálové příjmy a přijaté dotace dosáhly výše 57,8 mld. , což je 72,4 % rozpočtu (loni to bylo 87,1 %) a o 15,3 mld. , tj. o 36,0 % více než ke konci května loňského roku. Z této částky představují převody z fondů OSS částku 27,3 mld. , což je o 10,3 mld. více než bylo ve stejném období roku 2005. Ty zahrnují především převody z rezervních fondů, dále převody prostředků z FKSP a nečerpané mzdové prostředky za prosinec 2005. Příjmy z rozpočtu EU (přijaté dotace a kompenzační platby) činily 14,9 mld. (plnění na 26,1 %), tj. o 2,7 mld. více než byla dosažená skutečnost za stejné období v roce 2005. Z toho kompenzační platby dosáhly 2,9 mld. , tj. o 1,6 mld. méně než v na konci května 2005.

V měsíci květnu se dále v příjmech projevilo navýšení zatím o 2,7 mld. (z 5,0 mld. schválených zákonem č. 170/2006 Sb.) z titulu krytí výdajů na povodňové škody vzniklé v roce 2006. Tyto finanční zdroje byly do státního rozpočtu převedeny z výnosu dividend společnosti Osinek, a.s.

 

Celkové výdaje v objemu 385,6 mld. , čerpané ke konci května, představují 40,0 % rozpočtu (v roce 2005 to bylo 39,5 %), což znamená meziroční nárůst o 34,3 mld. , tj. o 9,8 %.

Běžné výdaje státního rozpočtu byly ke konci května letošního roku čerpány ve výši 366,6 mld. , tj. na 42,2 % (loni to bylo 40,8 %). Proti stejnému období minulého roku vzrostly o 30,8 mld. , tj. o 9,2 %.

Největší objem prostředků v rámci běžných výdajů je každoročně vynakládán na sociální dávky. V rozpočtu jsou tyto výdaje zapracovány ve výši 343,1 mld. , což představuje meziroční růst o 5,2 % proti skutečnosti 2005. Za pět měsíců letošního roku bylo vyčerpáno 150,3 mld. , tj. 43,8 % rozpočtu, při meziročním růstu o 11,1 mld. , tj. o 8,0 %. Z toho na důchody připadlo 114,7 mld. , tj. 43,5 % rozpočtu, při meziročním růstu o 12,9 mld. , tj. o 12,7 %.

V rámci běžných výdajů státního rozpočtu činily neinvestiční transfery veřejným rozpočtům územní úrovně 52,1 mld. , což představuje již 47,8 % rozpočtu, při meziročním růstu o 3,4 mld. , tj. o 7,1 %. Vyšší plnění ovlivnily především převody prostředků na přímé náklady škol zřizovaných obcemi a kraji ve výši 35,5 mld. , což je o 1,8 mld. více než v roce 2005, a které zahrnují již zálohované prostředky na celé 1. pololetí.

Nadprůměrné čerpání vykázaly i neinvestiční transfery fondům sociálního a zdravotního pojištění ve výši 22,6 mld. , a to na 58,2 % rozpočtu. To bylo ovlivněno dvěma mimořádnými předsunutými platbami ve prospěch Všeobecné zdravotní pojišťovny z nichž první byla poskytnuta v lednu ve výši 3,0 mld. , o kterou budou v září a prosinci kráceny platby státu do systému veřejného zdravotního pojištění vždy o 1,5 mld. . V dubnu byla nově provedena druhá předsunutá platba ve výši 2,5 mld. , o kterou budou v srpnu a listopadu opět kráceny platby státu do VZP, vždy o 1,25 mld. . Další vliv, který se projevil v této položce od 1. února t.r., je zvýšení vyměřovacího základu pojistného za státní pojištěnce z 3 798 na 4 144 (podle nařízení vlády č. 29/2006 Sb.). Pojistné tak vzrostlo z 513 na 560 měsíčně.

Výdaje kapitoly Státní dluh byly ke konci května čerpány ve výši 12,9 mld. , tj. 37,7 % rozpočtu, což je o 1,7 mld. více než bylo ke konci května loňského roku.

Na odvody vlastních zdrojů ES do rozpočtu EU bylo poukázáno zatím 11,8 mld. , což představuje 39,0 % rozpočtované výše, a jejich objem je nad úrovní srovnatelného období minulého roku o 0,3 mld. .

Kapitálové výdaje byly čerpány ve výši 19,1 mld. , což představuje 20,2 % rozpočtu (v roce 2005 to bylo 23,5 %), při meziročním růstu o 3,5 mld. .

 

Celkový schodek hospodaření státního rozpočtu ke konci května 2006 činil 12,2 mld. . Proti stavu na konci dubna (19,9 mld. ) se schodek hospodaření snížil o 7,7 mld. . I přes vykázané schodkové hospodaření státního rozpočtu je dosažený výsledek relativně pozitivní, neboť je o 14,8 mld. lepší než v květnu 2005 (schodek 27,03 mld. ). Proti rozpočtovanému schodku, odpovídajícímu pěti měsícům (31,0 mld. ) je výsledek lepší o 18,8 mld. .

 

Zdroj: TZ MF ČR







Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz logo
EUR   BTC   Zlato   ČEZ
USD   DJI   Ropa   Erste

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

Vyloučení odpovědnosti

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688