(Kurzy.cz)
Inflace se v březnu nekonala, ceny poklesly o 0,1%
Průmysl pokračoval v růstu i v únoru
Hladina spotřebitelských cen opět téměř beze změny |
Hladina spotřebitelských cen klesla v březnu proti únoru o 0,1 %. Tento pokles způsobilo snížení cen v oddíle rekreace a kultura. Meziroční růst spotřebitelských cen v březnu byl stejně jako v únoru 2,8 %.
* * *
Meziměsíční pokles cenové hladiny ovlivnil podobně jako v loňském březnu pokles sezónních cen zimních dovolených o 3,2 %. Druhý měsíc pokračoval pokles cen potravin a nealkoholických nápojů o 0,2 %, na kterém se zhruba stejným dílem podílel pokles cen drůbeže o 3,1 %, ovoce mírného pásma o 5,9 % a čerstvé zeleniny o 4,0 %. Naopak ceny brambor vzrostly o 20,2 %, mouky o 7,4 % a více než o jedno procento byly vyšší ceny másla, jižního ovoce, kakaa a kávy. V dopravě klesly ceny pohonných hmot o 0,5 % a mírně se snížily ceny osobních automobilů. Pokles cen pokračoval v oddílech zařízení a provoz domácností a odívání a obuv. Z alkoholických nápojů byly mírně nižší ceny lahvového piva.
Opačný vliv na úroveň cenové hladiny mělo zvýšení cen v oddíle zdraví, kde vzrostly ceny lázeňských pobytů o 3,6 % a ceny léčiv o 1,0 %. V oddíle ostatní zboží a služby se zvýšily hlavně ceny služeb osobní péče o 0,6 %.
Ceny zboží úhrnem i ceny služeb klesly shodně o 0,1 %.
Meziročně vzrostly spotřebitelské ceny v březnu stejně jako v únoru o 2,8 %. U většiny oddílů spotřebního koše byla meziroční úroveň cenové hladiny v březnu stejná jako v únoru nebo se lišila o 0,1 procentního bodu směrem nahoru i dolů. Ke zpomalení cenového růstu došlo zejména u dopravy v důsledku zmírnění meziročního růstu cen pohonných hmot na 10,9 % ze 13,9 % v únoru.
Vliv jednotlivých oddílů spotřebního koše na meziročním přírůstku indexu spotřebitelských cen zůstal v březnu stejný jako v únoru. Největší podíl měl i nadále oddíl bydlení, voda, energie a paliva, kde ceny zemního plynu byly vyšší o 25,4 %, elektřiny o 9,0 %, tepla a teplé vody o 11,3 %. Druhý v pořadí byl oddíl doprava v důsledku vyšších cen pohonných hmot a dále oddíl pošty a telekomunikace, kde ceny veřejných telekomunikačních služeb byly vyšší o 14,6 %.
Naopak na snižování cenové hladiny působil zejména pokles cen odívání a obuvi, bytového vybavení a zařízení domácnosti, potravin a nealkoholických nápojů. Z bytového vybavení a zařízení domácnosti klesly ceny velkých přístrojů pro domácnost o 4,4 % a malých domácích spotřebičů o 5,0 %. Z potravin byly výrazně nižší než loni zejména ceny mouky o 9,7 %, ovoce mírného pásma o 14,7 % a cukru o 11,5 %.
Ceny zboží úhrnem vzrostly o 2,2 %, ceny služeb o 3,7 %.
Míra inflace vyjádřená přírůstkem průměrného indexu spotřebitelských cen za posledních 12 měsíců proti průměru předchozích 12 měsíců byla v březnu 2,2 %, tj. o 0,1 procentního bodu více než v únoru 2006.
Meziroční přírůstek průměrného harmonizovaného indexu spotřebitelských cen (HICP) 25 členských zemí EU byl podle předběžných údajů v únoru stejně jako v lednu 2,2 %. Nejvíce vzrostly ceny v Lotyšsku (o 7,0 %), nejméně v Polsku (o 0,9 %) a Švédsku (o 1,1 %). Na Slovensku zrychlil cenový růst v únoru na 4,3 % (ze 4,1 % v lednu). V Německu byl cenový růst v únoru již třetí měsíc 2,1 % .
V ČR klesl meziměsíčně HICP v březnu o 0,1 %, meziroční přírůstek zůstal stejný jako v lednu a únoru, tj. 2,4 %. Bleskový odhad meziročního růstu HICP pro eurozónu za březen 2006 je 2,2 %, jak uvedl Eurostat.
Analýza ČSÚ - Vývoj indexů spotřebitelských cen v 1. čtvrtletí 2006
Zdroj: ČSÚ
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
15.04.2024 Kam půjdou úrokové sazby? Aktuální přehled...
15.04.2024 Zabouchnuté dveře vyřeší zámečník od pojišťovny...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz