Vladimír Urbánek
(Kurzy.cz)
Makroekonomika  |  02.03.2006 09:09:43

Stát v prvních dvou měsících roku 2006 hospodařil s mírným schodkem

Státní rozpočet na rok 2006 byl schválen Poslaneckou sněmovnou Parlamentu ČR zákonem č. 543/2005 Sb. ze dne 2. prosince 2005, který stanovil příjmy ve výši 884,4 mld. , výdaje ve výši 958,8 mld. a schodek ve výši 74,4 mld. .

 

Podle bankovních údajů o pokladním plnění státního rozpočtu ke konci února 2006 vykázal státní rozpočet celkové příjmy ve výši 148,8 mld. , celkové výdaje ve výši 149,4 mld. a schodek hospodaření ve výši 0,6 mld. .
 


Hospodaření státního rozpočtu v únoru 2006

Ve srovnání s výsledky za leden, kdy byl vykázán přebytek 3,4 mld. , se hospodaření v samotném měsíci únoru zhoršilo, když inkaso příjmů dosáhlo výše 69,2 mld.  (v únoru 2005 to bylo 57,7 mld. ), čerpání výdajů 73,2 mld.  (v únoru minulého roku 63,8 mld. ) a schodek představoval 4,0 mld. (v únoru 2005 vykázán schodek 6,1 mld. ).

Hospodaření státního rozpočtu za leden až únor 2006

 

Dosažené celkové příjmy ve výši 148,8 mld. představovaly 16,8 % schváleného rozpočtu a jsou proti stejnému období roku 2005 vyšší o 20,8 mld. , tj. o 16,2 %. Proti plnění vykázanému ke konci února loňského roku je letošní plnění lepší o 0,9 procentního bodu (loni plnění na 15,9 %).

 

Příjmy z daní a poplatků dosáhly za první dva měsíce 70,1 mld. , což představuje 14,8 % schváleného rozpočtu a meziroční růst o 10,4 mld. , tj. o 17,4 % (rozpočet počítá s 3,1 % růstem proti pokladnímu plnění roku 2005). Ve srovnání se stejným obdobím minulého roku je plnění rozpočtu o 1,3 procentního bodu lepší.

Meziroční růst byl ovlivněn především vyšším inkasem daně z přidané hodnoty, které představovalo 32,0 mld. , tj. 20,4 % rozpočtu (loni to bylo 15,1 %). Meziroční růst o 8,7 mld. , tj. o 37,1 %, je proti rozpočtované dynamice (růst o 6,7 % proti pokladnímu plnění DPH za rok 2005) výrazně vyšší. Tak jako i v předchozích letech byla v měsíci únoru zúčtována vratka DPH, která činila cca 13 mld. a byla o 1,0 mld. vyšší než v roce 2005.

Inkaso spotřebních daní dosáhlo výše 18,7 mld. , což představuje 15,7 % rozpočtu (ke konci února 2005 to bylo 19,4 %) a meziroční růst o 0,2 mld. , tj. o 1,3 %. Rozpočet počítá s růstem o 14,7 % proti skutečnosti roku 2005.

Daně z příjmů právnických osob svým objemem 1,7 mld. představovaly 1,9 % rozpočtu a byly mírně nad úrovní loňského inkasa (o 0,4 mld. ). Rozpočet počítá s poklesem o 11,2 % proti skutečnosti roku 2005 (vliv snížení sazby daně z 26 % na 24 %). Nízké inkaso ke konci února souvisí především s platebním kalendářem, kdy zálohy na daně platí větší plátci až v polovině 3. měsíce příslušného čtvrtletí.

Inkaso daní z příjmů fyzických osob dosáhlo 15,0 mld. , tj. 16,3  % rozpočtu (loni plnění na 15,1 %), při meziročním růstu o 0,6 mld. , tj. o 4,4 %. Rozpočet uvažuje s poklesem o 2,6 % proti skutečnosti roku 2005, což souvisí se snížením daňových sazeb od 1.1.2006.

Daň z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti dosáhla 13,7 mld. při plnění rozpočtu na 18,7 % (loni to bylo na 17,1 %) a meziročním růstu o 0,6 mld. , t.j. o 4,5 %. Rozpočet 2006 je pod úrovní skutečnosti roku 2005 o 4,4 %.

Daň z příjmů fyzických osob z kapitálových výnosů dosáhla 0,8  mld. , což představuje 17,7 % rozpočtu (loni plnění na 13,3 %) a meziroční růst o 01 mld. , t.j. o 12,8 %. Rozpočet 2006 počítá s růstem o 1,6 % proti skutečnosti roku 2005.

Daň z příjmů fyzických osob ze samostatné výdělečné činnosti ve výši 0,5 mld. znamená plnění rozpočtu na 3,6 % (loni to bylo 4,2 %) a je téměř na stejné úrovni jako bylo ve stejném období roku 2005. Rozpočet 2006 je nad úrovní skutečnosti roku 2005 o 5,7 %.

Příjmy ze cla náležející státnímu rozpočtu byly ke konci února vykázány ve výši 0,2 mld. (národní podíl ve výši 25 % z předepsaných celních příjmů, který náleží ČR po vstupu do ES). Celkové vybrané clo (vč. části připadající rozpočtu EU) činilo k 28. únoru letošního roku 1,6 mld. .

 

Celostátní inkaso všech daní dosáhlo ke konci února výše 88,2 mld. , což představuje 13,7 % rozpočtu a meziroční růst o 13,6 mld. , tj. o 18,2 %. Ve stejném období roku 2005 dosáhlo celostátní inkaso daní 74,6 mld. , tj. 12,3 % schváleného rozpočtu, a meziročně vzrostlo o 5,7 mld. , tj. o 8,3 % (celoročně převýšilo rozpočet o 23,0 mld. ).

 

Příjmy z pojistného na sociální zabezpečení dosáhly výše 53,5 mld. , což představuje 15,9 % rozpočtu (loni to bylo 15,8 %) a meziroční růst o 3,7 mld. , tj. o 7,5 %. Rozpočet 2006 počítá s růstem o 8,1 % proti skutečnosti roku 2005. Z celkové částky připadlo na důchodové pojištění 44,1 mld. , t.j. 15,8 % rozpočtu, při meziročním růstu o 3,1 mld. , tj. o 7,5 % (rozpočet počítá s růstem o 8,9 %).

 

Ke konci února letošního roku dosáhly nedaňové a kapitálové příjmy a přijaté dotace výše 25,2 mld. , což je 33,6 % rozpočtu a o 6,7 mld. , tj. o 36,0 % více než v únoru loňského roku (rozpočet uvažuje s meziroční poklesem o 22,1 %). Z této částky představují převody z fondů OSS částku 11,1 mld. . Ty zahrnují převody z rezervních fondů, dále převody prostředků z FKSP a nečerpané mzdové prostředky za prosinec 2005. Příjmy z rozpočtu EU (přijaté dotace a kompenzační platby) činily 8,4 mld. , tj. o 3,1 mld. více než bylo v roce 2005.

 

 

 

Celkové výdaje v objemu 149,4 mld. , čerpané ke konci února, představují 15,6 % schváleného rozpočtu (v únoru 2005 to bylo 14,7 %), což znamená meziroční nárůst o 18,8 mld. , tj. o 14,4 %. Rozpočtovanou dynamiku (růst o 3,9 % proti skutečnosti roku 2005) tak převyšují o 10,5 procentního bodu.

 

Běžné výdaje státního rozpočtu byly ke konci února letošního roku čerpány ve výši 144,4 mld. , tj. na 16,7 % (loni to bylo 15,6 %). Proti loňskému únoru vzrostly o 16,2 mld. , tj. o 12,6 % (rozpočet 2006 počítá s nárůstem o 2,8 % proti skutečnosti 2005).

Největší objem prostředků v rámci běžných výdajů je každoročně vynakládán na sociální dávky. Ve schváleném rozpočtu jsou tyto výdaje zapracovány ve výši 343,1 mld. , což představuje 35,8 % všech rozpočtovaných výdajů a meziroční růst o 5,1 % proti skutečnosti 2005. Ke konci února letošního roku bylo vyčerpáno 61,8 mld. , tj. 18,0 % rozpočtu (loni plnění na 17,1 %), při meziročním růstu o 6,3 mld. , tj. o 11,4 %. Z toho na důchody připadlo 47,7 mld. , tj. 18,1 % rozpočtu (loni to bylo na 17,3 %), při meziročním růstu o 5,3 mld. , tj. o 12,6 %. Od 1. 1. 2006 byly, tak jako již v minulých letech, valorizovány důchody. Valorizace důchodů přiznaných před 1. 1. 1996 činila 6 %, důchody přiznané po tomto datu byly valorizovány 4 %.

V rámci běžných výdajů státního rozpočtu vyšší procento čerpání vykázaly neinvestiční transfery veřejným rozpočtům územní úrovně. To je spojeno s finančními prostředky poskytovanými územním samosprávným celkům v předstihu na celé 1. čtvrtletí. Jejich výše 24,1 mld. představuje 22,5 % rozpočtu, při meziročním růstu o 1,1 mld. , tj. o 4,9 %. Z toho zálohy pro školství činily 17,7 mld. , což je o 0,9 mld. více než v roce 2005.

 

Nadprůměrné čerpání vykázaly i neinvestiční transfery fondům sociálního a zdravotního pojištění ve výši 9,3 mld. , a to na 25,6 % rozpočtu. V tomto čerpání je zahrnuta lednová předsunutá platba státu ve prospěch Všeobecné zdravotní pojišťovny ve výši 3,0 mld. , o kterou budou v září a prosinci kráceny platby státu do systému veřejného zdravotního pojištění vždy o 1,5 mld. . Další vliv, který se projevil v této položce od 1. února t.r., je zvýšení vyměřovacího základu pojistného za státní pojištěnce z 3 798 na 4 144 (podle nařízení vlády č. 29/2006). Pojistné tak vzrostlo z 513 na 560 .

 

Výdaje kapitoly Státní dluh byly ke konci února 2006 čerpány ve výši 4,7 mld. , tj. 13,8 % rozpočtu, což je o 1,1 mld. méně než bylo ke konci února loňského roku.

Na odvody vlastních zdrojů ES do rozpočtu EU bylo poukázáno zatím 6,9 mld. , což představuje 22,8 % rozpočtované výše. Na základě požadavku EK byla dne 1. února uhrazena splátka prostředků do rozpočtu ES dle DPH a HND ve výši 5,6 mld. , která odpovídá čtvrtletnímu a částečně dubnovému (40 %) předpisu, očištěnému o úhradu prostředků vlastních zdrojů provedených v lednu podle návrhu rozpočtu 2006 předloženého Radou.

Kapitálové výdaje byly čerpány ve výši 5,0 mld. , což představuje 5,3 % rozpočtu (v roce 2005 to bylo 3,6 %), při meziročním růstu o 2,6 mld. .

 

Relativně nízký schodek hospodaření státního rozpočtu v porovnání s alikvotou rozpočtovaného salda (-12,4 mld. ) je odrazem dosavadního předstihu plnění celkových příjmů před plněním celkových výdajů o 1,2 procentního bodu. Proti schodku vykázanému ke konci února 2005 (-2,6 mld. ) je letošní výsledek lepší o 2,0 mld. .

 

 
Zdroj: TZ MF ČR

 


K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář





Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz logo
EUR   BTC   Zlato   ČEZ
USD   DJI   Ropa   Erste

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Ochranné známky

Finanční katalog

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Monitoring ekonomiky

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688